Abstract :
[en] This research tests by 207 psychological and educational sciences students a model on achievement goals (mastery-approach, mastery-avoidance, performance-approach, performance-avoidance, and work avoidance). Factorial validity, reliability (internal consistency), concurrent validity (anxiety-test, intrinsic motivation, and extrinsic motivation), and criterion-related validity (self-regulation of effort) are in favour of the hypothesized five oblique structure. Similarities and differences with the ressults from American studies are discussed, especially in a cultural view.
[fr] Cette recherche teste après de 207 étudiants en sciences psychologiques et sciences de l'éducation un modèle de buts d'accomplissement (maîtrise-approche, maîtrise-évitement, performance-approche, performance-évitement, évitement du travail). La validité factorielle, la fidélité (consistance interne), la validité concourante (anxiété-trait face à l'examen, motivation intrinsèque et motivation extrinsèque) et la validité critérielle (autorégulation de l'effort) plaident pour la structure oblique à cinq facteurs postulée. Les similitudes et les différences avec les résultats des études américaines sont discutées notamment dans une perspective culturelle.