No full text
Article (Scientific journals)
Enfants négligés : ils naissent, ils vivent, mais surtout ils survivent
Bednarek, Stéphanie; Absil, Gaëtan; Vandoorne, Chantal et al.
2009In Presse Médicale, 38, p. 377-383
Peer Reviewed verified by ORBi
 

Files


Full Text
No document available.
Full Text Parts
Les enfants négligés.pdf
Publisher postprint (358.19 kB)
Request a copy
081231 Les enfants négligés - définitif postprint auteur.pdf
Author postprint (284.01 kB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Child neglect; Early intervention; Négligence envers les enfants; Intervention précoce
Abstract :
[en] Child neglect leads to numerous and serious consequences. The physical and neurophysiological development can be altered by the lack of stimulation or via a chronic stress which increases the production of cortisol. Gradually, psychomotor and cognitive deficits can appear. The emotions can be deeply touched and cause dysfunctional social relationship, ranging from withdrawal to aggressiveness. Primary care health practitioners have a role to play in the screening of risk situations and long term follow-up of the families. The interventions should ideally begin early, be participatory and based on an enhancement of the parent-child relationship.
[fr] Les conséquences de la négligence, malgré ce qui a été longtemps pensé, peuvent être nombreuses et graves. Le développement physique et neurophysiologique peut être altéré par le manque de stimulations ou via un vécu de stress chronique qui augmente la production de cortisol. Progressivement, un retard psychomoteur et un déficit cognitif (retard de langage, trouble de la concentration, etc.) peuvent apparaitre. Le fonctionnement émotionnel peut être profondément touché et entrainer des relations sociales dysfonctionnelles, oscillant entre retrait et agressivité. Les soignants de première ligne ont un rôle à jouer dans le repérage des situations à risque et l’accompagnement au long cours des familles de leurs patients. Les interventions doivent idéalement être précoces, participatives et travailler à la qualité de la relation parent-enfant.
Research Center/Unit :
Département de Médecine générale / Appui en Promotion et education pour la Santé
Disciplines :
Pediatrics
Author, co-author :
Bednarek, Stéphanie ;  Université de Liège - ULiège > Département des sciences cliniques > Médecine générale
Absil, Gaëtan ;  Université de Liège - ULiège > Département des sciences de la santé publique > Santé au travail et éducation pour la santé (STES)
Vandoorne, Chantal ;  Université de Liège - ULiège > Département des sciences de la santé publique > Santé au travail et éducation pour la santé (STES)
Lachaussée, Sophie;  CHC Liège, Clinique de l'Espérance, 4420 Montegnée > Pédiatrie > SOS Familles
Vanmeerbeek, Marc  ;  Université de Liège - ULiège > Département des sciences cliniques > Médecine générale
Language :
French
Title :
Enfants négligés : ils naissent, ils vivent, mais surtout ils survivent
Alternative titles :
[en] Neglected children: birth, life and survival
Publication date :
2009
Journal title :
Presse Médicale
ISSN :
0755-4982
eISSN :
2213-0276
Publisher :
Masson et Cie, Paris, France
Volume :
38
Pages :
377-383
Peer reviewed :
Peer Reviewed verified by ORBi
Name of the research project :
ETAPE (Ensemble Travaillons Autour de la Petite Enfance)
Funders :
Fondation Roi Baudouin. Fonds David-Constant
Available on ORBi :
since 31 March 2009

Statistics


Number of views
537 (75 by ULiège)
Number of downloads
4041 (45 by ULiège)

Scopus citations®
 
4
Scopus citations®
without self-citations
4
OpenCitations
 
5
OpenAlex citations
 
7

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi