Profil

Colaux Catherine

Décanat (GxABT) - Bureau pédagogique

Département GxABT

See author's contact details
ORCID
0000-0001-7991-5702
Main Referenced Co-authors
Krief, Alain (15)
Verpoorten, Dominique  (14)
Fauconnier, Marie-Laure  (13)
le Maire, Nathalie  (12)
Degré, Aurore  (4)
Main Referenced Keywords
chimie (10); gamification (9); Diigo (4); mini-jeu (4); flow (3);
Main Referenced Unit & Research Centers
LabSET - Laboratoire de soutien aux Synergies Education-Technologie - ULiège [BE] (2)
IFRES (1)
Main Referenced Disciplines
Education & instruction (50)
Chemistry (41)
Engineering, computing & technology: Multidisciplinary, general & others (4)
Agriculture & agronomy (1)
Life sciences: Multidisciplinary, general & others (1)

Publications (total 89)

The most downloaded
4987 downloads
Colaux, C. (January 2020). Évaluation des soft skills : Nécessité de repenser nos modes d’évaluation classiques [Paper presentation]. Cycle de formations pédagogie universitaire, Fès, Morocco. https://hdl.handle.net/2268/242956

The most cited

43 citations (Scopus®)

Krief, A., & Colaux, C. (1999). Catalytic asymmetric dihydroxylation of alpha-methylstyrene by air. Tetrahedron Letters, 40 (22), 4189-4192. doi:10.1016/S0040-4039(99)00721-2 https://hdl.handle.net/2268/25256

Theses et and Dissertations

Post-doctoral thesis

Colaux, C. (2012). Portfolio FORMASUP [Post doctoral thesis, ULiège - Université de Liège]. ORBi-University of Liège. https://orbi.uliege.be/handle/2268/126336

Doctoral thesis

Colaux, C. (2002). Réactivité du tétroxyde d'osmium et des osmates vis-à-vis des séléniures et des sélénoxydes: application à la synthèse d'alcools allyliques et à la dihydroxylation énantiosélective d'oléfines [Doctoral thesis, UNamur - Université de Namur]. ORBi-University of Liège. https://orbi.uliege.be/handle/2268/125528

Master dissertations

Colaux, C. (1996). Essai de synthèse d'alcools allyliques optiquement actifs [Master’s dissertation, UNamur - Université de Namur]. ORBi-University of Liège. https://orbi.uliege.be/handle/2268/116208

Articles in scientific journals with peer reviewing

As first or last author

le Maire, N., Verpoorten, D., Fauconnier, M.-L., & Colaux, C. (2018). Clash of Chemists: A gamified blog to master the concept of limiting reagent stoichiometry. Journal of Chemical Education. doi:10.1021/acs.jchemed.7b00256
Peer Reviewed verified by ORBi

Colaux, C., & Krief, A. (2008). Protocols for building an organic chemical ontology. International Journal of Knowledge and Learning, 4 (2/3), 152-175. doi:10.1504/IJKL.2008.020652
Peer Reviewed verified by ORBi

Colaux, C., Krief, A., Henry, J., Juillard, C., & Peraldi, S. (2008). Building the EnCOrE dictionary collaboratively: strategy and practice. International Journal of Knowledge and Learning, 4 (2/3), 203/216. doi:10.1504/IJKL.2008.020655
Peer Reviewed verified by ORBi

Krief, A., Destree, A., Durisotti, V., Moreau, N., Smal, C., & Colaux, C. (2002). Evidence of an equilibrium between selenides and osmium(VIII) reagents and selenoxides and osmium(VI) reagents. Chemical Communications, (6), 558-559. doi:10.1039/b109420n
Peer Reviewed verified by ORBi

Krief, A., & Colaux, C. (2002). Asymmetric dihydroxylation of C,C double bonds using catalytic amounts of osmium tetroxide, selenides, and air. Pure and Applied Chemistry, 74 (1), 107-113. doi:10.1351/pac200274010107
Peer Reviewed verified by ORBi

Krief, A., & Colaux, C. (2001). Catalytic asymmetric dihydroxylation of C,C double bonds with osmium tetroxide using selenoxides as co-oxidants. Synlett, (4), 501-504. doi:10.1055/s-2001-12437
Peer Reviewed verified by ORBi

Krief, A., Delmotte, C., & Colaux, C. (2000). Reactions involving inorganic compounds. Pure and Applied Chemistry, 72 (9), 1709-1713. doi:10.1351/pac200072091709
Peer Reviewed verified by ORBi

Krief, A., & Colaux, C. (1999). Catalytic asymmetric dihydroxylation of alpha-methylstyrene by air. Tetrahedron Letters, 40 (22), 4189-4192. doi:10.1016/S0040-4039(99)00721-2
Peer Reviewed verified by ORBi

As co-author

le Maire, N., Colaux, C., Fauconnier, M.-L., & Verpoorten, D. (2023). « World of Chemistry » : Un parcours ludique de mini-jeux en ligne pour renforcer ses connaissances en chimie générale à l’université. Intégration Pédagogique des TIC : Revue Internationale de l'Association AUPTIC - Education, 3, 61-84.
Peer reviewed

le Maire, N., Fauconnier, M.-L., Colaux, C., & Verpoorten, D. (February 2018). "Gamification" d'activités d'entrainement - Retour d'expérience dans un cours de chimie générale. Actualité Chimique, 426, 2.
Peer reviewed

le Maire, N., Dalcq, A.-C., Colaux, C., Fauconnier, M.-L., & Verpoorten, D. (2017). Gamification croissante d’un quiz de chimie – Effets comparés sur la performance, la perception de compétence et l’état de flow. Revue Internationale des Technologies en Pédagogie Universitaire, 14 (1), 69-83. doi:10.18162/ritpu-2017-v14n1-05
Peer Reviewed verified by ORBi

Krief, A., Colaux, C., & Dumont, W. (1997). Oxidation of allylselenides with the Sharpless AD-reagents. Tetrahedron Letters, 38 (18), 3315 - 3318. doi:10.1016/S0040-4039(97)00596-0
Peer Reviewed verified by ORBi

Book chapters and contributions to collective works

Book chapters

Verpoorten, D., Parlascino, E., & Colaux, C. (2021). SI-PASS in a Belgian university: a pilot showcase. In A. Strommen-Bakhtiar, R. Helde, ... E. Suzen (Eds.), Supplemental instruction. Volume 2: Student learning processes (pp. 123-139). Münster, Germany: Waxman. doi:10.31244/9783830993254
Peer reviewed

Colaux, C., & Krief, A. (2005). EnCOrE (Encyclopédie de Chimie Organique Electronique): An Original Way to Represent and Transfer Knowledge from Freshmen to Researchers in Organic Chemistry. In P. Ritrovato, S. A. Cerri, S. Salerno, M. Gaeta, C. Allison, ... T. Dimitrakos (Eds.), Towards the Learning Grid Advances in Human Learning Services (pp. 231-237). Amsterdam, Netherlands: IOS Press.
Peer reviewed

Scientific congresses and symposiums

Published

With international audience

Colaux, C., & Brostaux, Y. (2019). EVALUATION OF THE SELF EFFICACY OF LEARNERS DURING INTENSIVE STATISTICAL TRAINING SESSIONS. In L. Gómez Chova, A. López Martinez, ... I. Candel Torres, INTED 2019 Proceedings (pp. 3709-3714). Valencia, Spain: IATED Academy.
Peer reviewed

Colaux, C., Beckers, Y., Brostaux, Y., Charles, C., Claessens, H., Heinesch, B., Sindic, M., & Degré, A. (2018). Soft Skills: how to make the young engineers aware of their new talents? In J. Stanzione & M. Savelski, Creating the holistic engineer (pp. 159-166).
Peer reviewed

Degré, A., & Colaux, C. (2016). Training engineers to meet the challenges of a changing world: how a competency framework improves teaching programs and team cohesion. In B. Mazijn, 8th Conference on Education engineering for sustainable development.
Peer reviewed

Colaux, C., & Pochet, B. (2015). Le projet expérimental multidisciplinaire (PEMD) en 3ème Bachelier à Gembloux. In Former aux compétences informationnelles à l'heure du web 2.0 et des discovery tools (pp. 45-49).

Colaux, C., & Soyeurt, H. (2015). How to use ICT to help students to gain in confidence and efficiency in an algorithmic and computer programming course ? In INTED2015 Proceedings (pp. 7262-7267). Madrid, Spain: IATED.

Colaux-Castillo-Bocanegra, C., Colinet, G., Debouche, C., Degré, A., Garré, S., Heinesch, B., & Lebeau, F. (2013). Élaboration du référentiel de compétences du master bioingénieur en Sciences et Technologies de l'Environnement. In R. Poulin (Ed.), Séminaire CITEF 2013 La liaison formation-emploi : l'approche compétences et la formation tout au long de la vie (pp. 8). CITEF.
Peer reviewed

Colaux, C., Georges, F., & Poumay, M. (2013). Apport des TICE dans la mise en place d'une pédagogie active pour les grands groupes. In Actes du VIIè colloque Questions de Pédagogie dans l’Enseignement Supérieur (pp. 19-27).
Peer reviewed

Colaux, C. (2013). How to use Diigo for allowing the students from large classes to become active ? In 7th International Technology, Education and Development Conference Valencia, Spain. 4-5 March, 2013.
Peer reviewed

Colaux, C., & Schiffers, B. (2012). DIIGO : COLLABORATIVE SOCIAL BOOKMARKING INTEGRATION IN AN INTERACTIVE COURSE. In Edulearn12 Proceedings.
Peer reviewed

Colaux, C., & Krief, A. (2003). EnCOrE (Encyclopédie de Chimie Organique Electronique): an Original Way to Represent and Transfer Knowledge from Freshmen to Researchers in Organic Chemistry. Electronic Workshops in Computing.
Peer reviewed

Unpublished

Lemaire, N., Colaux, C., Fauconnier, M.-L., & Verpoorten, D. (18 November 2021). WORLD OF CHEMISTRY » - RETOUR D’EXPÉRIENCE D’UN PARCOURS LUDIQUE DE MINI-JEUX DANS UN COURS DE CHIMIE À L’UNIVERSITÉ [Paper presentation]. AUPTIC.

Colaux, C., Brostaux, Y., & Detroz, P. (15 November 2018). Évaluation de la capacité à travailler en groupe : Impacts de deux dispositifs d’évaluation par les pairs [Paper presentation]. 40e session d’études de l’ADMEE-Canada : Les théories et les pratiques de la mesure et de l'évaluation au coeur de l'action, Montréal, Canada.

le Maire, N., Colaux, C., Fauconnier, M.-L., & Verpoorten, D. (12 September 2017). Des mini-jeux pour apprendre : Retour d'expérience dans un cours de chimie à l'université [Paper presentation]. Colloque AIPU 2017, Namur, Belgium.

le Maire, N., Colaux, C., Fauconnier, M.-L., & Verpoorten, D. (08 June 2017). GAMIFICATION ET LUDO-PÉDAGOGIE : POURQUOI? COMMENT? CONDITIONS D’APPLICATION ET LIMITES? RETOUR D’EXPÉRIENCE DANS UN COURS DE CHIMIE GÉNÉRALE À L’UNIVERSITÉ [Paper presentation]. Gamification et agilité au service de la pédagogie des ERP.

le Maire, N., Colaux, C., Fauconnier, M.-L., & Verpoorten, D. (17 May 2017). Gamification d’activités d’entrainement : retour d’expérience dans un cours de chimie générale [Paper presentation]. Journée thématique de l'enseignement : Chimie et Jeux, Sciences et Jeux - Quels apports dans l'enseignement ?, Lyon, France.

le Maire, N., Fauconnier, M.-L., Colaux, C., & Verpoorten, D. (06 July 2016). Gamifier un quiz – Effet graduel sur la performance, l’immersion et la perception de compétence [Paper presentation]. Congrès AREF 2016, Mons, Belgium.

le Maire, N., Colaux, C., Fauconnier, M.-L., & Verpoorten, D. (June 2016). Des mini-jeux pour apprendre - Retour d'expérience dans un cours de chimie à l'université [Paper presentation]. 29ème Congrès de l'Association Internationale de Pédagogie Universitaire, Lausanne, Switzerland.

Colaux, C., & Soyeurt, H. (03 March 2015). How to use ICT to help students to gain in confidence and efficiency in an algorithmic and computer programming course ? [Paper presentation]. 9th International Technology, Education and Development Conference (INTED 2015), Madrid, Spain.

le Maire, N., Fauconnier, M.-L., Colaux, C., & Verpoorten, D. (30 January 2015). Evaluation et gamification - Transformer un quiz de chimie en un mini-jeu [Paper presentation]. 27ème Colloque de l'ADMEE Europe, Liège, Belgium.

Colaux, C. (28 January 2015). L’évaluation entre pairs dans des travaux de groupes : Impacts sur la motivation et sur la perception des étudiants [Paper presentation]. 27ème Colloque de l'ADMEE Europe, Liège, Belgium.

Colaux, C., Georges, F., & Poumay, M. (03 June 2013). Apport des TICE dans la mise en place d'une pédagogie active pour les grands groupes [Poster presentation]. VIIe colloque : Questions de pédagogies dans l’enseignement supérieur (QPES 2012), Sherbrooke, Canada.

Colaux, C. (28 March 2013). Comment mettre en place une pédagogie active dans les grands groupes ? Grâce à l’utilisation de Diigo : logiciel de partage de signets en ligne [Paper presentation]. 8ème édition du ForumTICs : Concours Speed-e - présentation de projets pédagogiques, Liège, Belgium.

Colaux, C., Seleck, C., Henry, J., & Krief, A. (December 2006). Building EnCOrE : Encyclopédie de Chimie Organique Electronique [Poster presentation]. 10th Sigma-Aldrich Organic Synthesis Meeting, Spa, Belgium.

Colaux, C., & krief, A. (December 2006). EnCOrE : Encyclopédie de Chimie Organique Electronique [Poster presentation]. 10th Sigma-Aldrich Organic Synthesis Meeting, Spa, Belgium.

Colaux, C. (October 2006). Building the EnCOrE dictionare collaboratively: Strategy and Practice [Paper presentation]. 2nd International EleGI Conference on “Advanced Technology for Enhanced Learning”, Barcelone, Spain.

Colaux, C. (October 2006). Protocols for building an Organic Chemical Ontology [Paper presentation]. 2nd International EleGI Conference on “Advanced Technology for Enhanced Learning”, Barcelone, Spain.

Colaux, C., & Krief, A. (June 2006). From Information to Knowledge : Building EnCOrE Collaboratively [Poster presentation]. International Symposium on Chemistry, Biology and Medicine, Paphos, Cyprus.

Colaux, C. (December 2003). EnCOrE (Encyclopédie de Chimie Organique Electronique): an Original Way to Represent and Transfer Knowledge from Freshmen to Researchers in Organic Chemistry [Paper presentation]. 3rd International LeGE-WG Workshop: GRID Infrastructure to Support Future Technology Enhanced Learning, Berlin, Germany.

Colaux, C. (June 2003). Réactivité du tétroxyde d’osmium et des osmates vis-à-vis des séléniures et des sélénoxydes: Application à la synthèse d’alcools allyliques et à la dihydroxylation énantiosélective d’oléfines [Paper presentation]. Cinquièmes Rencontres franco-belges de chimie organique, Houffalize, Belgium.

Colaux, C., & krief, A. (December 2001). Osmium (VI) – selenoxyde and selenide – osmium (VIII) : A Perfect Couple of Reagents [Poster presentation]. 5th Sigma-Aldrich Organic Synthesis Meeting, Spa, Belgium.

Colaux, C., & krief, A. (September 2001). Osmium (VI) – selenoxyde : A Perfect Couple of Reagents [Poster presentation]. Journées de Chimie Organique, Ecole polytechnique, Palaiseau, France.

Colaux, C. (September 2001). Osmium (VI) – Sélénoxyde : Un couple parfait de réactifs [Paper presentation]. Journées de Chimie Organique, Palaiseau, France.

Colaux, C., & Krief, A. (July 2001). Osmium (VI) – selenoxyde : A Perfect Couple of Reagents [Poster presentation]. 1st International Rhodia Conference, Lyon, France.

Colaux, C., & Krief, A. (December 2000). Novel Variations of the Asymmetric Catalytic Dihydroxylation of olefins [Poster presentation]. 4th Sigma-Aldrich Organic Synthesis Meeting, Spa, Belgium.

Colaux, C., & Krief, A. (November 2000). Powerful Alternative Asymmetric Catalytic Dihydroxylation of Olefins [Poster presentation]. 5th SFB-Symposium, Jülich, Germany.

Colaux, C., & Krief, A. (July 2000). Powerful Alternative Asymmetric Catalytic Dihydroxylation of Olefins [Poster presentation]. 8th Belgian Synthesis Symposium, Ghent, Belgium.

Colaux, C. (May 2000). New Version of the Catalytic Asymmetric Dihydroxylation [Paper presentation]. COST D12-Working Group “Enantio- and Diastereoselective Transformations Applied in EPC Synthesis of Natural Products”, Vienne, Austria.

Colaux, C. (03 December 1999). New systems for asymmetric dihydroxylation of olefins [Paper presentation]. 3rd Sigma-Aldrich Organic Synthesis Meeting, Dehaan, Belgium.

Colaux, C., & Krief, A. (December 1998). Powerful alternative asymmetric catalytic dihydroxylation of olefins [Poster presentation]. 2nd Sigma-Aldrich Organic Synthesis Meeting, Dehaan, Belgium.

Colaux, C., Krief, A., & Dumont, W. (November 1998). Powerful alternative asymmetric Catalytic dihydroxylation of olefins [Poster presentation]. Euro-conférence "Synthesis, Biological Transformation and Isolation of Natural Product", Séville, Spain.

Colaux, C., Krief, A., & Dumont, W. (September 1998). Oxidation des allylséléniures par les réactifs AD de Sharpless [Poster presentation]. Journées de Chimie Organique, Palaiseau, France.

Colaux, C., Krief, A., & Dumont, W. (July 1998). Oxidation of allylselenides with the Sharpless AD reagents [Poster presentation]. 7th Belgian Synthesis Symposium, Louvain-La-Neuve, Belgium.

Colaux, C., Krief, A., & Dumont, W. (December 1997). Oxidation of allylselenides with the Sharpless AD reagents [Poster presentation]. Sigma-Aldrich organic synthesis meeting, Dehaan, Belgium.

Scientific conferences at universities or research centers

Colaux, C. (05 December 2022). Développer des softskills dans les travaux de groupes : Aborder le travail en équipe dès la BAC1 [Paper presentation]. Journée pédagogique de la HEPL, Liège, Belgium.

Colaux, C. (04 May 2022). Le travail de groupe en BAC1 Bioingénieur : Premier stade du développement de différentes softskills [Paper presentation]. Rallye pédagogique 12 : Les travaux de groupe et leurs évaluations, Liège, Belgium.

Colaux, C. (April 2022). Apprentissage du métier d’étudiant dans le cadre du cours de mathématiques BLOC1 Bioingénieur [Paper presentation]. Webinaire : Voyage au pays des prérequis, Namur, Belgium.

Colaux, C. (29 March 2021). L'évaluation par les pairs [Paper presentation]. 10<20<Trente.

Colaux, C. (January 2020). Évaluation des soft skills : Nécessité de repenser nos modes d’évaluation classiques [Paper presentation]. Cycle de formations pédagogie universitaire, Fès, Morocco.

Colaux, C. (January 2020). Le référentiel de compétences : clé de voûte d’un programme cohérent [Paper presentation]. Cycle de formations pédagogie universitaire, Fès, Morocco.

le Maire, N., Colaux, C., Fauconnier, M.-L., & Verpoorten, D. (24 May 2017). "World of Chemistry" : Des mini-jeux pour améliorer sa maîtrise de la chimie [Paper presentation]. Séminaire de didactique du département de chimie (UNamur), Namur, Belgium.

Pochet, B., Colaux, C., & Mercatoris, B. (13 May 2016). Le programme expérimental multidisciplinaire à Gembloux, retour d'expérience [Paper presentation]. 9ème journée annuelle de l'ifres. De solitaire à solidaire, vivre la pédagogie universitaire en équipe, Liège, Belgium.

Castillo-Colaux, C., Degré, A., & Debouche, C. (13 May 2016). Comment exploiter le référentiel de compétences pour élaborer un programme de formation cohérent ? [Paper presentation]. 9ème journée annuelle de l'ifres. De solitaire à solidaire, vivre la pédagogie universitaire en équipe, Liège, Belgium.

le Maire, N., Fauconnier, M.-L., Colaux, C., & Verpoorten, D. (10 March 2015). Gamification d’évaluation formative ou pourquoi transformer un quiz de chimie en un mini-jeu ? [Paper presentation]. Séance du CDS : "Introduire des composantes ludiques dans mes enseignements".

Colaux, C. (09 February 2015). Question d'actualité en environnement : un cours intégrateur/ transversal qui fait sens pour les étudiants de Bac1 en sciences Bio-ingénieur [Paper presentation]. Midi pédagogique en FaPSE, Liège, Belgium.

Colaux, C. (13 May 2013). Diigo ou l'intégration du Web 2.0 dans un dispositif de blended learning [Paper presentation]. 6ième journée de l'IFRES : "Mon enseignement je l'évalue, il évolue", Liège, Belgium.

Colaux, C., & Claustriaux, J.-J. (2009). Gembloux Agricultural University : ICT learning [Paper presentation]. Joint International ISAF Conference, Prague, Czechia.

Colaux, C. (December 2008). Enseigner la chimie en 1ère année de bachelier : Témoignages et réflexions [Paper presentation]. 19ème activité du CDS - Enseigner la chimie en 1ère année de bachelier : Témoignages et réflexions, Liège, Belgium.

Colaux, C. (January 2007). EnCOrE : Encyclopédie de Chimie Organique Electronique [Paper presentation]. UCB Pharma, Braine-L'alleud, Belgium.

Reports

Other reports

Colaux, C. (2009). 18ième activité du CDS : Concevoir et utiliser des supports multimédias (Powerpoint, Tableau interactif, Vidéos) pour l'enseignement en amphi.

Colaux, C. (2009). 21ième activité du CDS : Favoriser l'acquisition d'un système de travail adapté à l'enseignement universitaire : Témoignages et réflexions.

Colaux, C. (2009). 19ième activité du CDS : Enseigner la chimie en 1ère année de bachelier : Témoignages et réflexions.

Colaux, C. (2009). 20ième activité du CDS : Rédiger des engagements pédagogiques adaptés aux étudiants de 1ère année : Témoignages et réflexions.

Colaux, C. (2008). 15ième activité du CDS - Apprentissage langues.

Colaux, C. (2008). 14ième activité du CDS -Prérequis.

Colaux, C. (2008). 17ième activité du CDS : Simuler des examens : Témoignages et Réflexions.

Colaux, C. (2008). 16ième activité du CDS : Amener l’étudiant à réfléchir à ses propres performances : Témoignages et Réflexions.

Colaux, C. (2007). 13ième activité du CDS - Evaluation formative.

Contact ORBi