sport pedagogy; coaching science; coach; analysis of literature; intervention en sport; littérature francophone; entraîneur; science du coaching; analyse de littérature
Abstract :
[en] Research on intervention in the sporting context should benefit practitioners who could use the information to justify their actions on the field. An analysis of the English-speaking literature has been conducted (Gilbert & Trudel, 2004); however, such an analysis has not been conducted for the literature in French. We have identified research papers published during the last two decades and have analysed them in order to compare the results to the English-speaking publications. Systematic information was coded for each article, e.g., the research subject, the overall method, the instruments used to collect data in addition to the characteristics of the participants and those of the coaching context. The annual frequency of publication of the French-speaking papers was 10 times less important than the English-speaking literature, in large part because of the limited number of available journals. The analysis of the 48 identified papers showed amongst other things that: (a) the most studied
research subject was the behaviour of the coach (60.4%), (b) there are as much quantitative studies (43.8%) as qualitative ones (41.7%), (c) the interview represented the most commonly used instrument (41.7%), and (d) male coaches were more often involved in the studies (37.5%). In the discussion, we underline the main factors leading to the increasing gap between researchers and practitioners. [fr] La recherche sur l’intervention en milieu sportif devrait logiquement bénéficier directement aux
praticiens qui pourraient ainsi s’en nourrir pour enrichir leur action. Si une analyse de la littérature anglophone a été réalisée (Gilbert & Trudel, 2004), rien ne permet actuellement de caractériser le corpus de références disponible en langue française. Nous avons répertorié les articles parus pendant les 20 dernières années et les avons analysés en vue de comparer les résultats avec ceux de l’étude centrée sur les publications anglophones. Parmi les dimensions prises en compte figurent l’objet de recherche, la méthodologie générale, les instruments de collecte de données utilisés mais aussi les caractéristiques des participants concernés et du contexte d’entraînement. La fréquence annuelle de publication des articles francophones est
dix fois moins importante, notamment en raison du nombre restreint de revues disponibles. L’analyse des 48 articles répertoriés indique, entre autres, (a) que l’objet de recherche le plus étudié est le comportement de l’entraîneur (60,4 %), (b) qu’il y a presque autant de recherches quantitatives (43,8 %) que qualitatives (41,7 %), (c) que l’entrevue est l’instrument de collecte de données le plus utilisé (41,7 %), et que (d) les entraîneurs masculins sont plus souvent les participants impliqués dans les études (37,5 %). Dans la discussion, nous soulignons le risque majeur de voir se creuser le fossé entre les chercheurs et les praticiens.
Disciplines :
Education & instruction
Author, co-author :
Cloes, Marc ; Université de Liège - ULiège > Département des sciences de la motricité > Intervention et gestion en activités physiques et sportives
Lenzen, Benoît; Université de Genève - UNIGE > ISMMS-EEPS
Trudel, Pierre; Université d'Ottawa > École des Sciences de l’Activité Physique
Language :
French
Title :
Analyse de la littérature francophone portant sur l’intervention de l’entraîneur sportif, publiée entre 1988 et 2007
Alternative titles :
[en] Analysis of coaching science research published in French speaking journals from 1988-2007
Publication date :
2009
Journal title :
STAPS: Revue Internationale des Sciences du Sport et de l'Education Physique
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