Article (Scientific journals)
La réalité morale du sociologue : le cognitivisme de Raymond Boudon
Jacquemain, Marc
2002In Réseaux: Revue Interdisciplinaire de Philosophie Morale et Politique, 94-95-96, p. 119-131
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La vérité morale du sociologue - Réseaux.pdf
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Keywords :
Reality; Cognitivism; Values; Platonism
Abstract :
[en] Raymond Boudon defends that the social actor holds overall rational beliefs : we have "good reasons" for most of our beliefs. But he also defends the idea that those "good reasons" can lead to "moral truths". How then can he avoid pure platonism (the idea that "values" exist objectively in a world of their own) ? When confronting to to the task of defending through concrete examples how we can differentiate "good reasons" from bad ones, he says that good reasons are widely shared. But then the idea of objectivity of values dissolves in a loose theory of opinion, that's to say "doxa", which is the very contrary of platonic ideas. So the intent to point to "objective" values seems to lead either to pure dogmatism or to pure relativism.
Research center :
CIEPHUM
Disciplines :
Sociology & social sciences
Author, co-author :
Jacquemain, Marc ;  Université de Liège - ULiège > Institut des sciences humaines et sociales > Sociologie des identités contemporaines
Language :
French
Title :
La réalité morale du sociologue : le cognitivisme de Raymond Boudon
Alternative titles :
[en] Moral reality of the sociologue : cognitivism of Raymond Boudon
Publication date :
2002
Journal title :
Réseaux: Revue Interdisciplinaire de Philosophie Morale et Politique
ISSN :
0378-9926
Publisher :
Centre Interdisciplinaire d'Etudes Philosophiques de l'Université de Mons (Ciéphum), Mons, Belgium
Special issue title :
La réalité existe-t-elle ?
Volume :
94-95-96
Pages :
119-131
Peer reviewed :
Peer reviewed
Commentary :
Les tentatives désespérées de Raymond Boudon pour démontrer qu'il existe des "valeurs objectives" ne résistent pas à une analyse concrète. Il se retranche alors derrière l'idée que le fait que les valeurs sont largement partagées est une indication de leur objectivité. Il passe donc du pur dogmatisme au pur relativisme, ce qui semble indiquer que, du point de vue de la sociologie au moins, le réalisme moral est intenable.
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