Abstract :
[en] The aim of this article is to analyze the recent evolution of the links between the retail trade and the activities of leisures and tourism. For this purpose, work was organized in three times: initially, studying of the effects induced on the retail trade by tourism and the leisures; then, analyzing of two new forms of trade (shopping centres and factory outlets malls) which seem today to Induce displacements of leisure and tourism to the same title sometimes as some city centers; then searching for an explanation. For us, the emergence of the places of trade as " entertaining resources " results from increasingly strong convergence on certain places of new waitings of the consumers and the charac-teristics of the offer suggested by the promoters.
[fr] L'objectif de cet article est d'analyser l'évolution récente des liens entre le commerce de détail et les activité* de loisirs et de tourisme. A cette fin, le travail a été organisé en trois temps : d'abord, étude des effets induits sur le commerce de détail du tourisme et des loisirs; ensuite, analyse de deux formes nouvelles de commerce (centres commerciaux et centres de magasins d'usine) qui semblent aujourd'hui induire des déplacements de loisirs et de tourisme au même titre parfois que quelques centres-villes; puis recherche d'une explication. Pour nous, l'émergence des lieux de commerce comme " ressources récréatives " résulte de la convergence de plus en plus forte sur certains lieux des attentes nouvelles des consommateurs et des caractéristiques de l'offre proposée par les promoteurs.
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