Spatial strategies; retail trade; Stratégie spatiales; Commerce de détail
Abstract :
[en] In order to explain the recent changes in retailing, one must not simply study the facts, i.e. spatial and structural changes of the retail industry. It is also necessary to explain the process which implies to study the spatial strategies of the actors. These are more numerous that they used to be. First, there are the initial partners i.e. the producers, the retail merchants and the consummers who have certainly change in the last 30 years. There is also the administration which is more and more concerned with the regulations and the organization of the sector. And, last but not least, the professionals of the commercial property business : the property developers, the investors and the technical advisers. What part are these actors playing in the retail industry ? How are their roles changing ? What are the strong points of their spatial strategies ? There are the issues of our paper which try to set up a synthetic table of the problem from informations gather together in both France and Belgium. [fr] Pour expliquer les mutations récentes de la distribution, on ne peut se limiter à l'analyse des faits c'est-à-dire aux changements des appareils de distribution tant structurellement que spatialement. Il faut encore expliquer les processus ce qui implique d'étudier les stratégies spatiales des acteurs. Ceux-ci sont plus nombreux aujourd'hui qu'hier. Il y a d'abord les partenaires initiaux à savoir les producteurs, les commerçants et les consommateurs qui sans conteste ont beaucoup changé durant ces trente dernières années. Il y a ensuite les pouvoirs publics qui cherchent de plus en plus à réglementer et à organiser la distribution. Il y a encore et surtout les professionnels de l'immobilier commercial : les promoteurs, les investisseurs et les agents conseils.
Comment interviennent ces différents acteurs ? Comment leur rôle a-t-il évolué ? Quelles sont les lignes de forces de leurs stratégies spatiales ? Tels sont les thèmes majeurs de notre communication qui cherche à dresser un tableau synthétique du problème au départ de données rassemblées en Belgique et en France principalement.
Research Center/Unit :
SEGEFA : Service d'Etudes en Géographie économique fondamentale et appliquée
Disciplines :
Special economic topics (health, labor, transportation...) Human geography & demography