Consumption; Culture; Sales techniques.; Consommation; Techniques de vente
Abstract :
[en] Over the last 30 years, the retail business has seen numerous modifications as much in its sales techniques as in its assortments or its locations. In order to understand and clarify these modifications, the new characteristics of the consumer must be put forward, for the retail business is a function very culturaly linked to society.
The aim of this paper is to identify the principle new characteristics of the consumer then to assess their impacts on business, particularly on commercial locations. These impacts will be studied in both urban and rural areas and at different scales (from local to international). [fr] L'article analyse successivement les principaux changements ayant affecté les consommateurs depuis 1960, les principales mutations des commerces en terme de formes de vente, de modes de vente, de surfaces et d'enseignes ainsi que les principales mutations des localisations à trois échelles : l'échelle locale et régionale, l'échelle nationale et l'échelle internationale. Au-delà des changements, l'accent est mis sur les liens étroits entre commerce et société, le commerce étant une fonction très induite par le comportement des acteurs en présence (les consommateurs, les distributeurs et les producteurs) et fortement influencé par les valeurs dominantes de la société.
Research Center/Unit :
SEGEFA : Service d'Etudes en Géographie économique fondamentale et appliquée
Disciplines :
Human geography & demography Special economic topics (health, labor, transportation...)