Reference : Le commerce "flottant" alimentaire à Lubumbashi (Zaïre).
Scientific journals : Article
Business & economic sciences : Special economic topics (health, labor, transportation…)
Social & behavioral sciences, psychology : Human geography & demography
http://hdl.handle.net/2268/72305
Le commerce "flottant" alimentaire à Lubumbashi (Zaïre).
French
Merenne-Schoumaker, Bernadette mailto [Université de Liège - ULiège > Département de géographie > Département de géographie >]
Bukome, Itogwa [ > > ]
1988
Cahiers d'Outremer
XLI
61-79
Yes
International
Bordeaux
France
[en] Informal trade ; Food market ; Lubumbashi
[fr] Commerce informel ; Commerce alimentaire ; Lubumbashi
[en] In Lubumbashi, 47,5 % of the selling points are part of the «floating» food market. A survey covering 400 of these «floating» food markets has attempted to achieve a better understanding of this form of activity by focusing on four aspects of the phenomenon : the products sold, the merchants, selling sites, the merchants'opinions of their activity.
According to the considerable data gathered, this activity appears to be, first of all, a vital necessity and, secondly, a fragile function. But for those who practise it, choices were often made both for the types of products (fast-selling items are especially sought) and for locations (heavily frequented sectors were sought, close to homes, while attempting to avoid competition). An excellent sign of how daily trade functions, «floating» trade is another component of the polarization of the poorest neighborhoods in outlying districts.
[fr] A Lubumbashi, 47,5 % des points de vente appartiennent au commerce «flottant» alimentaire. Une enquête auprès de 400 d'entre eux a cherché à mieux comprendre cette forme d'activité en privilégiant quatre aspects : les produits vendus, les commerçants, les localisations et les avis des vendeurs sur leur activité.
A travers les multiples informations rassemblées, l'activité apparaît d'abord bien comme une nécessité vitale et comme une fonction fragile. Mais pour ceux qui la pratiquent, les choix sont souvent réfléchis à la fois au niveau des produits (on recherche surtout ce qui s'écoule rapidement) et des emplacements (on recherche les lieux fréquentés proches de la résidence en tentant d'éviter la concurrence). Expression par excellence de l'économie du quotidien, le commerce «flottant» est encore une des composantes de la polarisation des quartiers les plus pauvres des zones périphériques.
SEGEFA : Service d'Etudes en géographie économique fondamentale et appliquée
Researchers ; Professionals ; Students
http://hdl.handle.net/2268/72305

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