public realm; public places; urban design; security and safety; traffic calming; mobility; park and nature; urban marketing; domaine public; espaces publics; projet urbain; sécurité; apaisement du trafic; mobilité; parc et nature; marketing urbain
Abstract :
[en] The course consists:
• of a theoretical part : refinement of the public realm concept and description of the evolution of the uses, analysis of the contemporary practices of refurbishment under duress of determining factors :
1 Mobility and accessibility
2 Safety and security
3 The quality of the natural environment
4 The urban merchandising
• of a practical part : from concrete study cases, conceive and size the refurbishment of various urban public places, elaborate documents in the classic frame of a public contract of services. [fr] Le cours se compose :
• d’une partie théorique : affinement du concept d’espace public et évolution des usages, analyse des pratiques d’aménagement de l’espace public contemporain sous la contrainte de facteurs déterminants :
1 La mobilité et l’accessibilité
2 La sécurité
3 La qualité de l’environnement naturel
4 La marchandisation
• d’une partie pratique : à partir de cas concrets, concevoir et dimensionner l’aménagement d’espaces publics urbains divers, élaborer un dossier de projet dans le cadre classique d’un marché public de service.