Communication publiée dans un ouvrage (Colloques et congrès scientifiques)
A study on engine health monitoring in the frequency domain
Borguet, Sébastien; Henriksson, Mattias; Mc Kelvey, Tomas et al.
2010In Proceedings of the ASME Turbo Expo 2010
Peer reviewed
 

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Mots-clés :
gas path analysis; frequency domain; least-squares
Résumé :
[en] Most of the techniques developed to date for module performance analysis rely on steady-state measurements from a single operating point to evaluate the level of deterioration of an engine. One of the major difficulties associated with this estimation problem comes from its underdetermined nature. It results from the fact that the number of health parameters exceeds the number of available sensors. Among the panel of remedies to this issue, a few authors have investigated the potential of using data collected during a transient operation of the engine. A major outcome of these studies is an Improvement in the assessed health condition. The present contribution proposes a framework that formalises this observation for a given class of input signals. The analysis is performed in the frequency domain, following the lines of system identification theory. More specifically, the meansquared estimation error is shown to drastically decrease when using transient input signals. The study is conducted with an engine model representative of a commercial turbofan.
Disciplines :
Ingénierie aérospatiale
Ingénierie mécanique
Auteur, co-auteur :
Borguet, Sébastien ;  Université de Liège - ULiège > Département d'aérospatiale et mécanique > Turbomachines et propulsion aérospatiale
Henriksson, Mattias;  Volvo Aero Corporation AB > Performance and Control Systems
Mc Kelvey, Tomas;  Chalmers University of Technology > Signals and Systems
Léonard, Olivier ;  Université de Liège - ULiège > Département d'aérospatiale et mécanique > Turbomachines et propulsion aérospatiale
Langue du document :
Anglais
Titre :
A study on engine health monitoring in the frequency domain
Date de publication/diffusion :
juin 2010
Nom de la manifestation :
ASME Turbo Expo 2010: Power for Land, Sea and Air
Lieu de la manifestation :
Glasgow, Royaume-Uni
Date de la manifestation :
June 14-18, 2010
Manifestation à portée :
International
Titre de l'ouvrage principal :
Proceedings of the ASME Turbo Expo 2010
Peer review/Comité de sélection :
Peer reviewed
Commentaire :
ASME Paper GT2010-22635
Disponible sur ORBi :
depuis le 31 mars 2010

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