Abstract :
[fr] Cet article examine les enjeux et les perspectives de la reconnaissance institutionnelle de la sexologie en Europe, en particulier dans les contextes suisse, français, belge et italien. Bien que reconnue pour son rôle crucial dans la santé sexuelle, la pratique de la sexologie souffre encore d’une absence de statut professionnel officiel. La persistance de la stigmatisation liée à la sexualité, influencée par des normes socioculturelles et religieuses, ainsi que par le manque de sensibilisation du public quant à l’importance du rôle des sexologues, constitue un obstacle majeur à la légitimation de cette profession. Cet article retrace l’histoire de la sexologie en Europe, souligne les incohérences et le manque d’unicité dans les formations disponibles, et discute des avancées législatives en matière de statut et de reconnaissance professionnelle. En outre, il aborde la nécessité d’intégrer les innovations médicales dans les formations tout en plaçant le bien-être sexuel au cœur des préoccupations traitées, appelant ainsi à un dialogue inclusif entre les soins, la culture et la société. Enfin, l’importance d’un cadre juridique clair et de normes pour des programmes de formation accrédités est mise en avant, visant à consolider la légitimité de la sexologie en tant que profession autonome dédiée à la santé sexuelle des individus.
[en] This article examines the challenges and prospects for the institutional recognition of sexology in Europe, particularly in the Swiss, French, Belgian, and Italian contexts. Although recognized for its crucial role in sexual health, the practice of sexology still lacks official professional status. The persistence of stigma surrounding sexuality—influenced by sociocultural and religious norms, as well as a lack of public awareness of the importanceof the role of sexologists—constitute a major obstacle to the legitimization of this profession. This article reviews the history of sexology in Europe, highlights the inconsistencies and lack of unity in the available training, and discusses recent legislative advances in relation to status and professional recognition. In addition, it addresses the need to integrate medical innovations into training courses, while placing sexual well-being at the core of the concerns addressed, thus calling for an inclusive dialogue between care, culture, and society. Finally, the importance of a clear legal framework and standards for accredited training programs is highlighted, aiming to consolidate the legitimacy of sexology as an autonomous profession dedicated to the sexual health of individuals.
Disciplines :
Public health, health care sciences & services
Psychiatry
Reproductive medicine (gynecology, andrology, obstetrics)
Human health sciences: Multidisciplinary, general & others
Urology & nephrology
Treatment & clinical psychology
Social & behavioral sciences, psychology: Multidisciplinary, general & others