film animation; History; aesthetics; cinéma d'animation; Histoire du cinéma; animatographe
Abstract :
[en] The manifestly artificial nature of film animation, the constant reinvention of the apparatus and its claims to alterity, all shape its own particular (and problematic) identity; most of all, however, these elements of animation interrogate cinema itself on historical and aesthetic levels. The study that reflects upon certain emblematic films demonstrates how the enterprise of film animation invites cinema to take stock of itself, to look back upon its history and to consider the possibilities of new developments in perspective and previously unexplored mobile arrangements in its time and space. [fr] La nature manifestement artificielle du film d’animation, son altérité revendiquée et sa constante réinvention du dispositif forment son identité particulière (et problématique), mais elles remettent aussi, et surtout, le cinéma lui-même en question, sur les plans historique et esthétique. L’étude de films emblématiques montre en effet que l’entreprise animée invite le cinéma à effectuer un retour sur sa propre histoire et propose de nouveaux aménagements de perspectives et d’inédits agencements mobiles dans son temps et son espace.
Disciplines :
Performing arts
Author, co-author :
Tomasovic, Dick ; Université de Liège - ULiège > Département des Arts et Sciences de la communication > Théories et pratiques du spectacle (vivant ou enregistré)
Language :
French
Title :
Ré-animer l’histoire du cinéma (quand l’animatographe explore le cinématographe)