Contribution to collective works (Parts of books)
Les temps du commerce populaire
Soumagne, Jean; Merenne-Schoumaker, Bernadette
2024In Colette Renard-Grandmontagne; Mathias Boquet; Nicolas Dorkel (Eds.) Territoires du commerce populaire
Editorial reviewed
 

Files


Full Text
Soumagne-Mérenne Les temps du commerce populaire.pdf
Author postprint (520.86 kB)
Introduction partie 2 de l'ouvrage
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Commerce de détail
Abstract :
[fr] Les rapports du commerce au temps peuvent revêtir différents aspects. En premier lieu le commerce évolue constamment, en continuité ou par saccades, dans ses structures, ses formes, son inscription dans le bâti, son offre, son personnel, et, naturellement, dans ses localisations géographiques et le rayonnement spatial correspondant. Il reflète ensuite des liens étroits avec la société dans laquelle il s’inscrit aux niveaux local, régional, national, transnational et plus particulièrement la démographie : population en croissance ou en déclin, vieillissement ou non de cette population et surtout paupérisation ou encore diversification ethnique. Le corps social se trouve encore traversé par des processus endogènes ou exogènes reflétant des changements de valeurs qui impactent le commerce notamment le commerce populaire.
[en] The relationship between trade and time can take on different aspects. First of all, trade is constantly evolving, continuously or in fits and starts, in its structures, its forms, its inscription in the built environment, its offer, its personnel, and, naturally, in its geographical locations and the corresponding spatial influence. It then reflects close links with the society in which it is located at the local, regional, national, transnational levels and more particularly demography: population growing or declining, ageing or not of this population and especially impoverishment or ethnic diversification. The social body is still traversed by endogenous or exogenous processes reflecting changes in values that impact trade, particularly popular trade.
Disciplines :
Human geography & demography
Sociology & social sciences
Author, co-author :
Soumagne, Jean 
Merenne-Schoumaker, Bernadette   ;  Université de Liège - ULiège > Département de géographie
 These authors have contributed equally to this work.
Language :
French
Title :
Les temps du commerce populaire
Alternative titles :
[fr] Times of popular commerce
Original title :
[fr] Les temps du commerce populaire
Publication date :
2024
Main work title :
Territoires du commerce populaire
Main work alternative title :
[en] Territories of popular trade
Author, co-author :
Colette Renard-Grandmontagne
Mathias Boquet
Nicolas Dorkel
Publisher :
Editions de l'Université de Lorraine, Nancy, France
ISBN/EAN :
978-2-38451-144-0
Collection name :
Arcghèologie, Espaces, Patrimoines
Collection ISSN :
1958-9972
Pages :
105-107
Peer reviewed :
Editorial reviewed
Funders :
UL - Université de Lorraine
Available on ORBi :
since 25 December 2024

Statistics


Number of views
8 (4 by ULiège)
Number of downloads
3 (1 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi