Abstract :
[fr] L’influence de Martin Schongauer sur Albrecht Dürer est l’affaire
d’une vie. De son apprentissage chez Michael Wolgemut jusqu’à ses
oeuvres tardives, Dürer emprunte sans cesse à celui qui fut son maître
indirect, bien qu’il ne l’eût jamais rencontré. Pourtant une solide filiation
artistique unit les deux hommes et se reflète dans l’assimilation du style
et du vocabulaire technique de Schongauer chez le jeune Dürer. Si ce
dernier s’en détache, à mesure qu’il trouve son propre langage artistique,
il ne cesse de tordre, d’adapter et d’ajuster les inventions formelles de
Schongauer à ses propres créations. Celles-ci deviennent à leur tour
une source inépuisable d’inspiration pour une nouvelle génération de
graveurs (Hans Schäufelin, Hans Wechtlin, Lucas Cranach, etc.) dont les
oeuvres continuent de refléter, par l’intermédiaire de Dürer, les modèles
schongaueriens.
[en] Martin Schongauer’s artistic influence on Albrecht Dürer lasted for his
whole career. From his apprenticeship with Michael Wolgemut to his
very last works, Dürer continually borrowed from his predecessor, not
directly but from his art production, as Dürer never had the opportunity
to meet Schongauer. This strong artistic filiation is reflected in the young
Dürer’s assimilation of Schongauer’s style and graphic language; and,
if he progressively distinguishes from it as he acquires his own artistic
style, he keeps adapting, adjusting, twisting Schongauer’s inventions in
his compositions. They become essential models for a new generation of
printmakers such as Hans Schäufelin, Hans Wechtlin and Lucas Cranach
the Elder, whose creations continue to show Schongauer’s motives but
through the mediation of Dürer.