Education physique et à la santé; Enseignant; Promotion de l'activité physique; Style de vie sain
Abstract :
[fr] Depuis le début du 21ème siècle, de plus en plus de pays s'engage dans une évolution importante des finalités du cours d'éducation physique, en lui ajoutant une composante d'éducation à la santé. Celle-ci porte le plus souvent sur la promotion d'un style de vie actif et sain dans la perspective de former des citoyens physiquement éduqués. Pour les enseignants en éducation physique, cela implique un changement de paradigme dans le sens où, au-delà des traditionnels apprentissages moteurs et physiques, il devient nécessaire de jouer un rôle de conseiller en activité physique. S'ils sont reconnus comme les chevilles ouvrières de la promotion de l'activité physique au sein des établissements scolaires, force est de constater que la tâche est vaste et nécessite une vision plus moderne et intégrative de leur action. L'objectif de cette conférence consiste ainsi à décrire un modèle susceptible de guider les praticiens et leurs formateurs dans la perspective de les amener à intervenir toujours plus efficacement. [fr] Since the beginning of the 21st century, more and more countries have engaged in a significant evolution of the purposes of physical education lessons, by adding a health education component. This most often concerns the promotion of an active and healthy lifestyle with the aim of training physically educated citizens. For physical education teachers, this implies a paradigm shift in the sense that, beyond traditional motor and physical learning, it becomes necessary to play the role of physical activity advisor. If they are recognized as the linchpins in the promotion of physical activity within schools, it is clear that the task is vast and requires a more modern and integrative vision of their action. The objective of this conference is to describe a model capable of guiding practitioners and their trainers with a view to leading them to intervene ever more effectively.
Disciplines :
Education & instruction
Author, co-author :
Cloes, Marc ; Université de Liège - ULiège > Département des Sciences de l'activité physique et de la réadaptation
Language :
French
Title :
Modèle d’intervention en quatre niveaux pour moderniser l’enseignement de l’éducation physique
Alternative titles :
[en] Four-level intervention model to modernize physical education teaching
Publication date :
28 April 2024
Event name :
Congrès de l'Observatoire National du Sport - Activités Physiques et Sportives: de la recherche scientifique à la réalité du terrain
This website uses cookies to improve user experience. Read more
Save & Close
Accept all
Decline all
Show detailsHide details
Cookie declaration
About cookies
Strictly necessary
Performance
Strictly necessary cookies allow core website functionality such as user login and account management. The website cannot be used properly without strictly necessary cookies.
This cookie is used by Cookie-Script.com service to remember visitor cookie consent preferences. It is necessary for Cookie-Script.com cookie banner to work properly.
Performance cookies are used to see how visitors use the website, eg. analytics cookies. Those cookies cannot be used to directly identify a certain visitor.
Used to store the attribution information, the referrer initially used to visit the website
Cookies are small text files that are placed on your computer by websites that you visit. Websites use cookies to help users navigate efficiently and perform certain functions. Cookies that are required for the website to operate properly are allowed to be set without your permission. All other cookies need to be approved before they can be set in the browser.
You can change your consent to cookie usage at any time on our Privacy Policy page.