Allam, Schafik (1973). Hieratische Ostraka und Papyri aus der Ramessidenzeit, vol. 2. Édition à compte d’auteur.
Assmann, Jan (1989). Maât: l’Égypte pharaonique et l’idée de justice sociale. Julliard.
Assmann, Jan (1991). Sagesse et écriture dans l’Ancienne Égypte. In G. Gadoffre (Ed.), Les sagesses du monde (p. 43-56). Éditions Universitaires.
Badawy, Alexander (1983). The Three Construction Problems by Scribe Hori (Pap. Anastasi I, 14-17). Zeitschrift für ägyptische Sprache und Altertumskunde, 110, 12-15.
Baines, John (2001). Egyptian Letters of the New Kingdom as Evidence for Religious Practice. Journal of Ancient Near Eastern Religions, 1, 1-31.
Bakir, Abd el-Moḥsen (1970). Egyptian Epistolography from the Eighteenth to the Twenty-first Dynasty. Institut français d’archéologie orientale.
Brown, Penelope &. Levinson, Stephen (1987[1978]). Politeness: Some Universals in Language Usage. Cambridge University Press.
Cazelles, Henri (1960-1963). Trois asiatismes possibles dans Anastasi I. Comptes rendus du Groupe Linguistique d’Études Chamito-Sémitiques, 9, 1-3.
Černý, Jaroslav, & Gardiner, Alan H. (1957). Hieratic Ostraca, vol. 1. Griffith Institute; Oxford University Press.
Culpeper, Jonathan (2008). Reflections on Impoliteness, Relational Work and Power. In D. Bousfield, & M. Locher (Eds.) Impoliteness in Language: Studies on its Interplay with Power in Theory and Practice (p. 17-44). De Gruyter Mouton.
Culpeper, Jonathan (2011). Impoliteness: Using Language to Cause Offence. Cambridge University Press.
Culpeper, Jonathan (2019). (Im)politeness and Reciprocity. Conférence donnée dans le cadre du 16ème Congrès international de pragmatique (16th International Pragmatics Conference) qui s’est tenu du 9 au 14 juin 2019 à l’Université polytechnique de Hong-Kong. https://www.youtube.com/watch?v=m1s2r7HEmM4&t=2371s (dernier accès le 30.01.2025).
Culpeper, Jonathan, & Tantucci, Vittorio (2021). The Principle of (Im)politeness Reciprocity. Journal of Pragmatics, 175, 146-164.
Cuneo, Daniele (2011). Thinking Literature. Emic and Etic Approaches. Rivista Degli Studi Orientali, n.s, 84(1-4), 123-128.
Demarée, Robert J. (2002). Ramesside Ostraca. The British Museum Press.
Dorn, Andreas (2011). Arbeiterhütten im Tal der Könige: ein Beitrag zur altägyptischen Sozialgeschichte aufgrund von neuem Quellenmaterial aus der Mitte der 20. Dynastie (ca. 1150 v. Chr.). Schwabe.
Eelen, Gino (2001). A Critique of Politeness Theories. St. Jerome Publishing.
Enmarch, Roland (2008). A World Upturned: Commentary on and Analysis of the Dialogue of Ipuwer and the Lord of All. Griffith Institute; Oxford University Press.
Feleppa, Robert (1986). Emics, Etics, and Social Objectivity. Current Anthropology, 27(3), 243-255.
Fischer-Elfert, Hans-Werner (1981). Eine weitere Kurzform zum PN Amenemope? Göttinger Miszellen, 43, 23-25.
Fischer-Elfert, Hans-Werner (1983). Die satirische Streitschrift des Papyrus Anastasi I. Harrassowitz.
Fischer-Elfert, Hans-Werner (1986). Die satirische Streitschrift des Papyrus Anastasi I: Übersetzung und Kommentar. Harrassowitz.
Fischer-Elfert, Hans-Werner (1999). Die Lehre eines Mannes für seinen Sohn: eine Etappe auf dem “Gottesweg” des loyalen und solidarischen Beamten des Mittleren Reiches. Harrassowitz.
Fischer-Elfert, Hans-Werner (2007), Wort - Vers - Text: Bausteine einer altägyptischen Textologie. In C. Wilcke (Ed.), Das geistige Erfassen der Welt im alten Orient: Sprache, Religion, Kultur und Gesellschaft (p. 27-38). Widmaier Verlag.
Fournet, Jean-Luc (2003). Esquisse d’une anatomie de la lettre antique tardive d’après les papyrus. In R. Delmaire, J. Desmulliez, & P.-L. Galtier (Eds.), Correspondance. Documents pour l’histoire de l’Antiquité tardive (p. 23-66). MOM Éditions.
Gardiner, Alan H. (1911). Egyptian Hieratic Texts: Transcribed, Translated and Annotated. J.C. Hinrichs.
Gohy, Stéphanie (2012). Corpus et catégorisation. Perspective linguistique sur les genres en néo-égyptien. Thèse de doctorat inédite, Université de Liège.
Goldwasser, Orly (1990). On the Choice of Registers: Studies on the Grammar of Papyrus Anastasi I. In S. Israelit-Groll (Ed.), Studies in Egyptology presented to Miriam Lichtheim, vol. 1 (p. 200-240). Magnes Press, Hebrew University.
Harris, Marvin (1976). History and Significance of the Emic/Etic Distinction. Annual Review of Anthropology, 5, 329-350.
Headland, Thomas N., Pike, Kenneth L., & Harris, Marvin (1990). Emics and Etics: The Insider/Outsider Debate. Sage.
Iurescia, Federica (2019). Credo iam ut solet iurgabit. Pragmatica della lite a Roma. Vandenhoeck & Ruprecht.
Kerbrat-Orecchioni, Catherine (2005). La construction de la relation interpersonnelles: quelques remarques sur cette dimension du dialogue. Cahiers de la linguistique française, 16, 71-73. https://clf.unige.ch/files/8014/4103/2896/04-Kerbrat_nclf16.pdf (dernier accès le 30.08.2023).
Keshavarz, Mohammad H. (2022). Impoliteness in Power-imbalance and Power-neutral Relational Contexts: Evidence from a Persian TV Drama. Journal of Pragmatic Research, 4(1), 41-59.
Kienpointner, Manfred (1997). Varieties of Rudeness: Types and Functions of Impolite Utterances. Functions of Language, 4(2), 251-287.
Laisney, Vincent P.-M. (2007). L’Enseignement d’Aménémopé. Pontificio Istituto biblico.
Le Page, Robert, & Tabouret-Keller, Andrée (1985). Acts of Identity Creole-Based Approaches to Language and Ethnicity. Cambridge University Press.
Locher, Miriam, & Watts, Richard (2005). Politeness Theory and Relational Work. Journal of Politeness Research, 1(1), 9-33.
Loprieno, Antonio (1996). Linguistic Variety and Egyptian Literature. In A. Loprieno (Ed.), Ancient Egyptian Literature: History and Forms (p. 515-529). Brill.
Lunan, Michaela (2019). The Dynamics of Nurse Interaction: A Comparison of Speech with Older and Younger Patients. Thèse de doctorat inédite, Lancaster University [non vidi].
Malaise, Michel, & Winand, Jean (1999). Grammaire raisonnée de l’égyptien classique. Centre Informatique de Philosophie et Lettres, Université de Liège.
Malamat, Abraham (1956). Military rationing in Papyrus Anastasi I and the Bible. In Anonymous (Ed.), Mélanges bibliques rédigés en l’honneur de André Robert (p. 114-121). Bloud & Gay.
Mathieu, Bernard (2018). Les «Caractères»: un genre littéraire de l’époque ramesside. In A. Dorn, & St. Polis (Eds.), Outside the Box: Selected Papers from the Conference “Deir el-Medina and the Theban Necropolis in Contact” Liège, 27-29 October 2014 (p. 301-332). Presses Universitaires de Liège.
Monnier, Franck (2020). L’obélisque géant décrit sur le papyrus Anastasi I: révision du problème. Cahiers caribéens d’égyptologie, 24-25, 179-202.
Morris, Ellen (2022). Reassessing the Value of Autobiographical Inscriptions from the First Intermediate Period and “Pessimistic Literature” for Understanding Egypt’s Social History. In D. Candelora, N. Ben-Marzouk, and K. Cooney (Eds.), Ancient Egyptian Society. Challenging Assumptions, Exploring Approaches (p. 265-278). Routledge.
Parkinson, Richard B. (1996). Individual and Society in Middle Kingdom Literature. In A. Loprieno (Ed.), Ancient Egyptian Literature: History and Forms (p. 137-155). Brill.
Parkinson, Richard B. (2002). Poetry and Culture in Middle Kingdom Egypt. A Dark Side to Perfection, Griffith Institute; Oxford University Press.
Posener, Georges (1979). Les malheurs d’un prêtre égyptien: un récit sous forme de lettre. Journal des savants, 3, 199-205.
Posener, Georges (1980). Catalogue des ostraca hiératiques littéraires de Deir el Médineh, tome III, fasc. 3: nos 1267–1675. Institut français d’archéologie orientale.
Quack, Joachim F. (1994). Die Lehren des Ani: ein neuägyptischer Weisheitstext in seinem kulturellen Umfeld. Universitätsverlag; Vandenhoeck & Ruprecht.
Ragazzoli, Chloé (2015). Lire en extraits: les manuscrits de miscellanées en Égypte ancienne, ou la lecture comme pratique créative. In S. Morlet (Ed.), Lire en extraits: histoire de la lecture et de la production des textes, de l’Antiquité à la fin du Moyen Âge (p. 11-28). Presses Universitaires Paris-Sorbonne.
Ragazzoli, Chloé (2019a). Scribes: les artisans du texte en Égypte ancienne. Belles Lettres.
Ragazzoli, Chloé (2019b). La littérature de scribe au Nouvel Empire ou pourquoi les miscellanées ne sont pas des textes scolaires. Bulletin de la Société Française d’Égyptologie, 201, 44-78.
Rainey, Anson F. (1967). The Soldier-scribe in Papyrus Anastasi I. Journal of Near Eastern Studies, 26(1), 58-60.
Redford, Donald B. (2000), Scribe and Speaker. In E. Ben Zvi, & M.H. Floyd (Eds.), Writings and Speech in Israelite and Ancient Near Eastern Prophecy (p. 145-218), Society of Biblical Literature.
Reineke, Walter-Friedrich (1975). Zur Ziegelrampe des Papyrus Anastasi I. Altorientalische Forschungen, 2, 5-9.
Ridealgh, Kim (2013). Yes Sir! An analysis of the superior/subordinate Relationship in the Late Ramesside Letters. Lingua Aegyptia, 21, 181-206.
Ridealgh, Kim (2016). Polite Like an Egyptian? Case Studies of Politeness in the Late Ramesside Letters. Journal of Politeness Research, 12(2), 245-266.
Ridealgh, Kim, & Jucker, Andreas (2019). Late Egyptian, Old English and the Reevaluation of Discernment Politeness in Remote Cultures. Journal of Pragmatics, 144, 56-66.
Ridealgh, Kim, & Unceta Gómez, Luis (2020). Potestas and the Language of Power: Conceptualizing an Approach to Power and Discernment Politeness in Ancient Languages. Journal of Pragmatics, 170, 231-244.
Ritter, Vanessa (2010), Les Enseignements méconnus du Nouvel Empire. Contribution à l’étude de la littérature sapientiale de l’Égypte ancienne. Thèse de doctorat inédite, Université de Montpellier.
Salem, Leila (2017). Intertextualidad en los textos del antiguo Egipto: un análisis de los “bancos de arena”. Historia y sociedad, 33, 135-166.
Schad, Brigitte (2006). Die Entdeckung des “Briefes” als literarisches Ausdrucksmittel in der Ramessidenzeit. Dr Kovač.
Schwela, Dietrich (2012). A New Solution for the Ramp Problem in Papyrus Anastasi I. Göttinger Miszellen, 232, 115-121.
Silverstein, Michael (1976). Shifters, Linguistic Categories, and Cultural Description. In K. Basso & H.A. Selby (Ed.), Meaning in Anthropology (p. 11-55), UNM Press.
Silverstein, Michael (1993). Metapragmatic Discourse and Metapragmatic Function. In J.A. Lucy (Ed.), Reflexive Language: Reported Speech and Metapragmatics (p. 33-58). Cambridge University Press.
Spencer-Oatey, Helen (2000). Rapport Management: A Framework for Analysis. In H.D.M. Spencer-Oatey (Ed.), Culturally Speaking: Managing Rapport through Talk across Cultures (p. 11-46). Continuum.
Spiegelberg, Wilhelm (1907). Beiträge zur Erklärung des Papyrus Anastasi I. Zeitschrift für ägyptische Sprache und Altertumskunde, 44, 118-125.
Stauder, Andreas (2016). Ptahhotep 82P. In P. Collombert, D. Lefèvre, St. Polis, & J. Winand (Eds.), Aeres Perennius. Mélanges égyptologiques en l’honneur de Pascal Vernus (p. 797-810). Peeters.
Stauder, Andreas (2020). Opposing Voices in Ancient Egyptian Literature. In E. Jiménez, & C. Mittermayer (Eds.), Disputation Literature in the Near East and Beyond (p. 121-141). De Gruyter Mouton.
Sweeney, Deborah (2001). Correspondence and Dialogue: Pragmatic Factors in Late Ramesside Letter Writing. Harrassowitz.
Tantaoui, Camélia (1987). La lettre satirique d’Hori, le papyrus Anastasi I et les textes parallèles: traduction et commentaire. Thèse de doctorat inédite, Université Paris III [non vidi].
Tedeschi, James T., & Felson, Richard B. (1994). Violence, Agression, and Coercive Actions. American Psychological Association.
Terkourafi, Marina (2005). Beyond the Micro-level in Politeness Research. Journal of Politeness Research, 1, 237-262.
Usami, Mayumi (2002). Discourse Politeness in Japanese Conversation: Some Implications for a Universal Theory of Politeness. Hituzi Syobô.
Vernus, Pascal (2013). La datation de l’Enseignement d’Amenemopé. Le littéraire et le linguistique. In G. Moers, K. Widmaier, A. Giewekmeyer, A. Lümers, & R. Ernst (Eds.), Dating Ancient Egyptian Literary Texts (p. 191-236). Widmaier Verlag.
Vernus, Pascal (2021). Le travail littéraire des scribes égyptiens dans les « miscellanées»: composition, décomposition, recomposition et brassage d’idées. Bibliotheca Orientalis, 78(1-2), 6-23.
Watts, Richard J. (1989). Relevance and Relational Work: Linguistic Politeness as Politic Behaviour. Multilingua, 8, 131-166.
Watts, Richard J. (1992). Linguistic Politeness and Politic Verbal Behaviour: Reconsidering Claims for Universality. In R.J. Watts, S. Ide, & K. Ehlich (Eds.). Politeness in Language: Studies in its History, Theory and Practice (p. 43-69). De Gruyter Mouton.
Watts, Richard J. (2003). Politeness. Cambridge University Press.
Watts, Richard J. (2005). Linguistic politeness research: Quo vadis? In R.J. Watts, S. Ide, & K. Ehlich (Eds.), Politeness in Language: Studies in its History, Theory and Practice (2e éd.) (pp. xi-xlvii). De Gruyter Mouton.
Wente, Edward F. (1990). Letters from Ancient Egypt. Scholars Press.
Culpeper, J. (2009) Impoliteness: Using and Understanding the Language of Offence.
ESRC project website: http://www.lancs.ac.uk/fass/projects/impoliteness/ (dernier accès le 30.01.2025)
Félix-Brasdefer, J.C. Pragmatics at Indiana University.
Récupéré de https://pragmatics.indiana.edu (dernier accès le 30.01.2025).