[en] Movement is an essential feature of life on Earth. Allowing for free movements of species is, therefore, a means to preserve biodiversity – and all the benefits it provides to Humanity. Existing models, that aim to optimise the path between fragmented reserves, focus on green and blue corridors: they help preserve biodiversity but fail to consider the deleterious impacts of street lighting on the wildlife. Light pollution, however, prompts a need to consider dark corridors, enabling for the protection of biodiversity after the twilight. Our research objective is to provide a model that determines which questionable light points need to be switched off to best preserve biodiversity based on constraints linked to social acceptance and road safety. This tool is aimed at supporting decision-makers, as far as public lighting policies are concerned.
Research Center/Unit :
QuantOM
Disciplines :
Business & economic sciences: Multidisciplinary, general & others
Là où il n'y a (pas) de lumière, il y a de la vie : questionner la politique d'éclairage public en Wallonie
Publication date :
06 October 2021
Event name :
Smart Light Days
Event organizer :
Smart Light Hub (Université de Liège)
Event place :
Liège, Belgium
Event date :
06/10/2021 - 08/10/2021
Audience :
International
Commentary :
Le mouvement est une caractéristique essentielle de la vie sur Terre. Permettre la libre circulation des espèces est donc un moyen de préserver la biodiversité - et tous les avantages qu'elle procure à l'humanité. Les modèles existants, qui visent à optimiser le chemin entre des réserves fragmentées, se concentrent sur les corridors verts et bleus : ils contribuent à préserver la biodiversité, mais ne tiennent pas compte des effets délétères de l'éclairage public sur la faune. La pollution lumineuse rend cependant nécessaire la prise en compte des corridors sombres, permettant de protéger la biodiversité après le crépuscule. L'objectif de notre recherche est de fournir un modèle qui détermine quels points lumineux à questionner doivent être éteints pour préserver au mieux la biodiversité, en fonction de contraintes liées à l'acceptation sociale et à la sécurité routière. Cet outil a pour but d'aider les décideurs, en ce qui concerne les politiques d'éclairage public.