Article (Scientific journals)
The Mediatic Dimension of Images. Visual Semiotics Faced With Gerhard Richter’s Artwork
D'Armenio, Enzo
2022In Visual Communication
Peer reviewed
 

Files


Full Text
VC-21-0135.R1_Proof_hi.pdf
Author postprint (672.37 kB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
semiotics; visual studies; technics; perception; Richter (Gerhard)
Abstract :
[en] In this article, we endeavour to analyze Gerhard Richter’s photo-paintings for the way they build an intersemiotic dialogue between photography and painting. On the one hand, we will try to characterize the modalities of this dialogue and to provide an original interpretation of Richter’s work. On the other hand, we will use the peculiar case of Richter’s work as a starting point for a conceptual renewal in the analysis of visual languages, notably with regard to the semiotic approaches. In particular, we will try to define the mediatic dimension of images, which has to do with the substances, substrates, and devices through which images are produced. We shall do so in a manner as to integrate the achievements of visual semiotics as regards the compositional dimension of colours, shapes, and figures. We will take into account the way in which the material and the substances of expression of images impact the construction of meaning, in accordance with the hypothesis of a superposition of technical and semantic aspects. The confrontation with Richter’s production will lead us to go beyond plastic and figurative readings, as we will propose the concepts of technical formats and of techno-percepts of images. While the former concern the historical recognition of images on the basis of the devices having produced their substance – leading to identifications such as ‘early cinema images’, ‘smartphone images’, ‘surveillance camera images’, etc. – the latter concern the perceptive configurations resulting from the formative work of the technical devices.
[fr] Dans cet article, je propose une analyse des photo-peintures de Gerhard Richter fondée sur la manière dont celles-ci construisent un dialogue intersémiotique entre photographie et peinture. D’une part, je tente de caractériser les modalités de ce dialogue et de fournir une interprétation originale du travail de Richter. D’autre part, j’utilise ce cas d’analyse comme point de départ pour proposer un renouvellement conceptuel dans l’analyse des langages visuels, notamment en ce qui concerne l’approche sémiotique. Je prends ainsi en compte la manière dont la matière et les substances d’expression des images ont un impact sur la construction du sens, conformément à l’hypothèse d’une superposition entre les aspects techniques et sémantiques. La confrontation avec la production de Richter m’amène à dépasser les lectures plastiques et figuratives de la tradition sémiotique, et à élaborer les concepts de formats techniques et de techno-percepts des images. Si les premiers concernent la reconnaissance historique des images sur la base des dispositifs ayant produit leur substance — ce qui conduit à des identifications telles que « images du cinéma des premiers temps », « images de smartphones », « images de caméras de surveillance », etc. —, les seconds concernent quant à eux les configurations perceptives résultant du travail formatif des dispositifs techniques.
Disciplines :
Art & art history
Languages & linguistics
Arts & humanities: Multidisciplinary, general & others
Author, co-author :
D'Armenio, Enzo ;  Université de Liège - ULiège > Département de langues et littératures romanes > Sciences du langage - Rhétorique
Language :
English
Title :
The Mediatic Dimension of Images. Visual Semiotics Faced With Gerhard Richter’s Artwork
Publication date :
2022
Journal title :
Visual Communication
ISSN :
1470-3572
eISSN :
1741-3214
Publisher :
SAGE Publications, United Kingdom
Peer reviewed :
Peer reviewed
European Projects :
H2020 - 896835 - IMACTIS - Fostering Critical Identities Through Social Media Archival Images
Funders :
CE - Commission Européenne [BE]
Available on ORBi :
since 13 January 2022

Statistics


Number of views
119 (37 by ULiège)
Number of downloads
96 (20 by ULiège)

Scopus citations®
 
1
Scopus citations®
without self-citations
1
OpenCitations
 
0

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi