Article (Scientific journals)
Archives numériques et langages audiovisuels. Une épistémologie des formats techniques
D'Armenio, Enzo
2021In Signata. Annales des Sémiotiques, 12
Peer Reviewed verified by ORBi
 

Files


Full Text
signata-3025.pdf
Publisher postprint (492.29 kB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
media studies; digital media; enunciation; plan of expression; rhetoric
Abstract :
[fr] L’article vise à tester une sémio-rhétorique des archives, dont les objectifs à long terme sont, notamment: 1) l’examen de l’évolution des langages audiovisuels à l’époque des fonds numériques ; 2) l’élaboration d’outils d’analyse informatique et de stratégies de valorisation des archives. Au sein de cette contribution, la question centrale sera la construction de sa base épistémologique, fondée autour du rapport entre la dimension technique et la dimension sémiotique des archives et des langages visuels. A partir d’une relecture de la théorie de l’énonciation, nous aborderons deux conceptions des formats techniques des images : les formats médiatiques qui ont accompagné l’évolution et la diversification des technologies de production, ainsi que les formats informatiques qui gèrent le codage, la conversion et la visualisation des données. En analysant ces deux conceptions, nous fournirons un aperçu de leurs relations réciproques, et un examen des stratégies de valorisation rhétorique les concernant.
[en] The article aims to test a semio-rhetoric approach to archives, whose long-term objectives are: 1) to examine the evolution of audiovisual languages in the era of digital archives; 2) to develop tools for computer analysis and strategies for the enhancement of archives. Within this contribution, the central question will be the construction of its epistemological foundation, based on the relationship between the technical and the semiotic dimensions of visual archives and languages. Starting with a reading of the theory of enunciation, we will discuss two conceptions of the technical formats of images: the media formats that have accompanied the evolution and diversification of production technologies, as well as the computer formats that manage the coding, conversion, and visualization of data. By analysing these two conceptions, we will provide an overview of their interrelationships, as well as a review of the rhetorical strategies pertaining to them.
Disciplines :
Arts & humanities: Multidisciplinary, general & others
Performing arts
Languages & linguistics
Author, co-author :
D'Armenio, Enzo ;  Université de Liège - ULiège > Département de langues et littératures romanes > Sciences du langage - Rhétorique
Language :
French
Title :
Archives numériques et langages audiovisuels. Une épistémologie des formats techniques
Alternative titles :
[en] Digital Archives and Audiovisual Languages. An Epistemology for Technical Formats
Publication date :
2021
Journal title :
Signata. Annales des Sémiotiques
ISSN :
2032-9806
eISSN :
2565-7097
Publisher :
Presses Universitaires de Liège – Sciences humaines (PULg – SH), Liège, Belgium
Special issue title :
Sémiotiques de l’archive
Volume :
12
Peer reviewed :
Peer Reviewed verified by ORBi
European Projects :
H2020 - 896835 - IMACTIS - Fostering Critical Identities Through Social Media Archival Images
Funders :
EC - European Commission
Available on ORBi :
since 12 January 2022

Statistics


Number of views
133 (11 by ULiège)
Number of downloads
120 (6 by ULiège)

Scopus citations®
 
1
Scopus citations®
without self-citations
0
OpenCitations
 
0
OpenAlex citations
 
4

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi