Doctoral thesis (Dissertations and theses)
Le nouvel esprit de l’université : une institution au défi de la troisième mission
Hoerner, Céline
2020
 

Files


Full Text
These-Celine-Hoerner-mai-2020.pdf
Author postprint (3.05 MB)
Download
Annexes
These-CH-Resume.pdf
Publisher postprint (211.09 kB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
université; nouveau management public; justification; réseau; troisième mission; objet-frontière
Abstract :
[en] This thesis focuses on the evolution of the university in French-speaking Belgium since the European reforms of the end of the 20th century (Sorbonne declaration, Bologna process, Lisbon strategy). We start from the observation that universities are now subject to injunctions from the New Public Management and more broadly from managerial ideology, but also to constraints linked to the context of underfunding of higher education in the Wallonia-Brussels Federation. We will see that in addition to the market constraints, the university must also respond to the expectations of society, leading to a new reconfiguration of knowledge. The aim of this research is to study how the university responds to the injunctions of profitability and transparency addressed to it as well as to society's expectations. We analyse to what extent and how the notion of third mission and the activities related to it contribute to the university's response to the requests addressed to it. As part of this work, the University of Liège constituted our main research field while two other so-called "complete" universities of the Wallonia-Brussels Federation were studied to a lesser extent (the “Université Libre de Bruxelles” and the Catholic University of Louvain). Our method is qualitative, based on the one hand on the analysis of institutional discourse and on the other hand on semi-structured interviews conducted with actors in the academic world, but also outside it. Our observations show that the idea of a third mission covers both service to society, as it can be defined in the literature, as well as the service to the university community. However, for those working in the field, the definition of the third mission remains unclear and unequivocal. We propose a modelling of the third mission by studying different services and devices of the university as boundary objects between the university and other actors outside it. The analysis of the university through the prism of the City by projects and the perspective of a networked world makes the third mission perceived as a way of legitimizing the institution in relation to the injunctions emitted from European reforms, but also as a response to society's requests.
[fr] Cette thèse porte sur l’évolution de l’université en Belgique francophone depuis les réformes européennes de la fin du XXe siècle (déclaration de la Sorbonne, processus de Bologne, stratégie de Lisbonne). Nous partons de l’observation que les universités sont à présent soumises à des injonctions issues du Nouveau Management Public et plus largement de l’idéologie managériale, mais aussi à des contraintes liées au contexte de sous-financement de l’enseignement supérieur en Fédération Wallonie-Bruxelles. Nous verrons qu’en plus des contraintes du marché, l’université doit également répondre à des attentes de la société entrainant une nouvelle reconfiguration des savoirs. Le but de cette recherche est d’étudier comment l’université répond aux injonctions de rentabilité et de transparence qui lui sont adressées ainsi qu’aux attentes de la société. Nous analysons dans quelle mesure et comment la notion de troisième mission ainsi que les activités qui y sont liées contribuent à la réponse de l’université aux demandes qui lui sont adressées. Dans le cadre de ce travail, l’Université de Liège a constitué notre terrain de recherche principal tandis que deux autres universités dites « complètes » de la Fédération Wallonie-Bruxelles ont été étudiées dans une moindre mesure (l’Université Libre de Bruxelles et l’Université Catholique de Louvain). Notre méthode est qualitative, basée d’une part sur l’analyse du discours institutionnel et d’autre part sur des entretiens semi-directifs menés auprès d’acteurs du monde universitaire, mais aussi hors de celui-ci. Nos observations montrent que l’idée de troisième mission recouvre à la fois le service à la société, tel qu’il peut être défini dans la littérature, ainsi que le service à la communauté universitaire. Toutefois, pour les acteurs de terrain la définition de la troisième mission reste floue et peu univoque. Nous proposons une modélisation de la troisième mission, grâce à l’étude de différents services et dispositifs de l’université comme objets-frontière entre l’université et d’autres acteurs extérieurs à celle-ci. L’analyse de l’université sous le prisme de la Cité par projets et la perspective d’un monde en réseau fait percevoir la troisième mission comme un moyen de légitimation de l’institution par rapport aux injonctions émanant des réformes européennes, mais aussi comme une réponse aux demandes de la société.
Research center :
CRIS
Disciplines :
Sociology & social sciences
Author, co-author :
Hoerner, Céline ;  Université de Liège - ULiège > Département des sciences sociales > Département des sciences sociales
Language :
French
Title :
Le nouvel esprit de l’université : une institution au défi de la troisième mission
Defense date :
15 May 2020
Institution :
ULiège - Université de Liège
Degree :
Doctorat en Sciences politiques et sociales
Promotor :
Bachelet, Jean-François ;  Université de Liège - ULiège > Département des sciences sociales
Funders :
F.R.S.-FNRS - Fonds de la Recherche Scientifique [BE]
Available on ORBi :
since 15 April 2020

Statistics


Number of views
380 (54 by ULiège)
Number of downloads
612 (45 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi