Article (Scientific journals)
Apports et finalité de la géographie dans une formation de base. Réflexions et propositions
Merenne-Schoumaker, Bernadette
2019In Education et Francophonie, Volume XLVII (numéro 2), p. 8-23
Peer reviewed
 

Files


Full Text
EF-47-2-008_MERENNE-SHOUMAKER.pdf
Publisher postprint (443.01 kB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Education géographique; Enseignement de base; Geographical education; Basic Education; Educación geográfica; Formación de base.
Abstract :
[fr] Sur la base de trois années d’implication dans le cadre d’une réforme en profondeur de l’enseignement francophone en Belgique, nous avons tenté de cerner les apports majeurs et l’objectif final d’une formation en géographie. Si l’objectif est bien d’acquérir une éducation géographique au même titre que l’on acquiert une éducation scientifique ou linguistique, quatre apports plus spécifiques ont pu être établis : 1) aider les élèves à mieux se situer (voire à se déplacer) dans leurs cadres de vie; 2) ouvrir les élèves à l’ailleurs et aux différents « visages » de la Terre; 3) éclairer spatialement les grands enjeux de notre temps; 4) développer les compétences littéraciques classiques comme numériques des élèves. Cerner de la sorte la place de la discipline dans la formation permet sans conteste de mieux dialoguer avec les autres disciplines et de mieux organiser les programmes d’enseignement.
[en] On the basis of three years of involvement in an in-depth reform of French-language education in Belgium, we have tried to identify the key benefits and the ultimate goal of geography education. While the objective is to acquire an education in geography in the same way one acquires an education in science or linguistics, four more specific benefits were established: 1) to help students have a better understanding of their location when they are moving around in their living environments; 2) to help students learn about other parts of the world and the different «faces» of the Earth; 3) to spatially clarify the major issues of our time; 4) to develop classic skills, such as reading, writing and math. Defining the role of this discipline in education definitely fosters more effective dialogue with the other disciplines and better organization of teaching programs.
[es] Apoyados en tres años de implicación en el cuadro de una reforma profunda de la enseñanza francófona en Bélgica, hemos tratado de circunscribir los aportes más significativos y el objetivo final de una formación en geografía. Si el objetivo es adquirir una educación en geografía del mismo modo en que se adquiere una educación científica o lingüística, pudimos establecer cuatro contribuciones especificas : 1) ayudar a los alumnos a situarse mejor (incluso desplazarse) en el marco de sus vidas; 2) iniciar a los alumnos a la alteridad y a las diferentes « facetas » de la Tierra; 3) ilustrar espacialmente los grandes retos de nuestro tiempo; 4) desarrollar las competencias en alfabetismo clásico y numérico de los alumnos. Precisar de esta manera el lugar de la disciplina en la formación permite, sin lugar a dudas, de establecer un mejor dialogo con las otras disciplinas y organizar mas eficazmente los programas de enseñanza.
Disciplines :
Human geography & demography
Education & instruction
Author, co-author :
Merenne-Schoumaker, Bernadette  ;  Université de Liège - ULiège > Département de géographie > Département de géographie
Language :
French
Title :
Apports et finalité de la géographie dans une formation de base. Réflexions et propositions
Alternative titles :
[en] The key benefits and ultimate objective of teaching geography in basic education. Reflections and proposals
[es] Aportes y finalidad de la geografía en una formación de base. Reflexiones y proposiciones
Publication date :
2019
Journal title :
Education et Francophonie
ISSN :
0849-1089
Publisher :
Association Canadienne d’Education de Langue Française, Québec, Canada
Special issue title :
Éduquer aux sciences humaines et sociales
Volume :
Volume XLVII
Issue :
numéro 2
Pages :
8-23
Peer reviewed :
Peer reviewed
Available on ORBi :
since 23 March 2020

Statistics


Number of views
75 (2 by ULiège)
Number of downloads
105 (1 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi