Abdullah, M. et Jacobs, G. (2004). Promoting cooperative learning at primary school. Teaching English as a Second or Foreign Language, 7(4), [en ligne], http:/www-writing.Berkeley.edu/TESL-EJ/ej28/a1.html (page consultée le 12 août 2004).
Abrami, P.C., Chambers, B., Poulsen, C., De Simone, C., D'Appolonia, S. et Howden, J. (1996). L'apprentissage coopératif. Théories, méthodes, activités. Montréal : La Chenelière.
Antil, L.R., Jenkins, J.R., Wayne, S.K. et Vadasy, P.F. (1998). Cooperative learning : prevalence, conceptualizations, and the relation between research and practice. American Educational Research Journal, 35, 419-454.
Blondin, C. (2003). L'immersion linguistique dans l'enseignement fondamental en Communauté française de Belgique : l'état de la question. Le Journal de l'immersion, 25(2), 19-31.
Blondin, C., Crépin, F. et Mattar, C. (2005). Pour apprendre ensemble : tirer parti de l'apprentissage coopératif dans le cadre des cours de langue. Informations pédagogiques, 57, 27-36, [en ligne] http://www.restode.cfwb.be/download/infoped/info57c.pdf (page consultée le 22 September 2006).
Crépin, F., Mattar, C. et Blondin, C. (sous presse). L'apprentissage coopératif : un outil au service des cours de langue en 5e et 6e années primaires. Informations pédagogiques.
Cummins, J. (1998). Immersion education for the millennium : What have we learned from 30 years of research on second language immersion? Dans M.R. Childs et R.M. Bostwick (dir.), Learning through two languages: Research and practice. Second Katoh Gakuen International Symposium on Immersion and Bilingual Education (p. 34-47). [en ligne] http://www.iteachilearn. com/cummins/immersion2000.html (consultée le 6 avril 2006).
Gass, S.M. (1997). Input, interaction, and the second language learner. Mahwah (NJ) : Lawrence Erlbaum.
Hamers, J.F. et Blanc, M.H.A. (2000). Bilinguality and bilingualism (2e éd.). Cambridge : Cambridge University Press.
Johnson, R.T. et Johnson, D.W. (1994). An overview of cooperative learning. Dans J. Thousand, A. Villa et A. Nevin (dir.), Creativity and collaborative learning. Baltimore : Brookes Press, [en ligne], http://www.co-operation.org/pages/overviewpaper.html (consultée le 4 décembre 2003).
Johnson, D.W., Johnson, R.T. et Stanne, M.B. (2000). Cooperative learning methods : a meta analysis, [en ligne], http:/www.co-operation.org/pages/cl- methods.html (consultée le 4 décembre 2003).
Johnstone, R. (2001). Immersion in a second or additional language at school : evidence from international research report for the Scottish executive education department. Stirling : Scottish CILT, [en ligne], http://www.scilt. stir.ac.uk/pubs.htm#immersion (consultée le 9 juin 2005).
Krashen, S.D. (1984). Le pourquoi de sa réussite. Langue et Société, 12, 64-67.
Lambert, W.E., Genesee, F., Holobow, N.E. et Chartrand, L. (1993). Bilingual education for majority English-speaking children. Journal européen de psychologie de l'éducation, 8, 3-22.
Lapkin, S. et Swain, M. (1984). Faisons le point. Langue et société, 12, 50-56.
Lopata, C., Miller, K.A. et Miller, R.H. (2003). Survey of actual and preferred use of cooperative learning among exemplar teachers. Journal of Research, 96, 232-239.
Matter, C. (2002). Quelles sont les interactions qui émanent des activités coopératives dans deux classes d'immersion de deuxième année primaire ? Étude de cas. Mémoire de licence en sciences de l'éducation inédit, Université de Liège.
Rost, M. (1989). Sprechstrategien in "freien Konversationen" . Eine linguistische Untersuchung zu Interaktionen im zweisprachlichen Unterricht. Tübingen : Gunter Narr.
Slavin, R.E. (1995). Cooperative learning: Theory, research, and practice (2e éd.). Boston : Allyn & Bacon.
Swain, M. (1985). Communicative competence : some roles of comprehensible input and comprehensible output in its development. Dans S. Gass et C. Madden (dir.), Input in second language acquisition (p. 235-253). Rowley (MA) : Newbury House.
Van Den Branden, K. (1997). Effects of negotiation on language learners' output. Language Learning, 47, 589-636.
Veenman, S., Kenter, B. et Post, K. (2000). Cooperative learning in Dutch primary classrooms. Educational Studies, 26, 281-303.
Veenman, S., Van Benthum, N., Bootsma, D., van Diren, J. et van der Kemp, N. (2001). Cooperative learning and teacher education. Teaching and Teacher Education, 18, 87-103.
Vygotsky, L.S. (1978). Mind in society. The development of higher psychological processes. Cambridge (MA) : Harvard University Press.