Article (Scientific journals)
Droit et artification : Pinoncelli et Fountain de Duchamp
De Brogniez, Maxime
2019In Phantasia, 9, p. 68-78
Peer Reviewed verified by ORBi
 

Files


Full Text
M de Brogniez Droit et artification Pinoncelli et Fountain de Duchamp Phantasia.pdf
Publisher postprint (289.77 kB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Artification; Pinoncelli; Duchamp; Droit et art; Art and law
Abstract :
[fr] La décision rendue par le tribunal de grande instance de Tarascon le 20 novembre 1998 permet d’illustrer concrètement le rôle joué par le droit dans les processus d’artification, c’est-à-dire sur la destinée – artistique ou non – de certains objets. En ce sens, le jugement montre clairement l’influence déterminante de facteurs a priori externes sur le parcours des « œuvres » et, par extension, sur le concept même d’art. Le cas est célèbre : le 25 août 1993, Pierre Pinoncelli attaque l’urinoir de Duchamp à coups de marteau avant d’y uriner. Le tribunal entend prendre en compte la spécificité artistique du geste, revendiquée par Pinoncelli. Par un raisonnement étonnant, le juge se déclare apte à apprécier le caractère artistique de la performance par le biais d’une évaluation pécuniaire. Un examen de cette décision à la lumière des champs bourdieusiens permet d’expliquer les processus d’artification, de désartification et de nouvelle artification dont le tribunal est, inconsciemment, l’auteur. Si cette décision nie le geste de Pinoncelli en allouant des dommages et intérêts pour la restauration de l’œuvre – provoquant une artification inaccomplie –, paradoxalement, elle est constitutive du caractère artistique du happening et est, en ce sens également, facteur d’artification.
[en] The judicial decision issued by the Tarascon district court order on November 20th 1998, allows to concretely illustrate the role played by law in the artification processes that is on the artistic or non artistic destiny of some works. Thus the judgement clearly shows the determinant influence of a priori external factors on the works of art pathways and, by extension, on the concept of art itself. This case is famous : On Augustus 25th 1993, Pierre Pinoncelli attacks the Duchamp’s urinal with a hammer before urinating in it. The Court intends to consider the artistic specificity of the gesture claimed by Pinoncelli. By an amazing reasoning, the judge declares himself qualified to estimate the artistic nature of the performance by means of a financial evaluation. Considerating this decision in light of Bourdieu’s fields allows to explain the artification processes, the disartification and the new artification which the Court is unconsciously the author. If this decision denies Pinoncelli's gesture by allocating damages for the restoration of the work – giving rise to an unaccomplished artification –, paradoxically, it is constitutive of the artistic nature of the happening and is, to this effect as well, a factor of artification.
Disciplines :
Philosophy & ethics
Metalaw, Roman law, history of law & comparative law
Author, co-author :
De Brogniez, Maxime ;  Université de Liège - ULiège > Département de science politique > Droit public économique et marchés publics
Language :
French
Title :
Droit et artification : Pinoncelli et Fountain de Duchamp
Publication date :
December 2019
Journal title :
Phantasia
eISSN :
0774-7136
Publisher :
Université Saint-Louis - Bruxelles. Centre Prospero, Bruxelles, Belgium
Special issue title :
Image, imagination, guérison
Volume :
9
Pages :
68-78
Peer reviewed :
Peer Reviewed verified by ORBi
Available on ORBi :
since 09 December 2019

Statistics


Number of views
71 (11 by ULiège)
Number of downloads
41 (10 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi