Master’s dissertation (Dissertations and theses)
La famille et la fugue : une approche systémique et cognitive des dysfonctionnements interactionnels entre les parents et l’enfant
Ndjomo, Gilles Cédric
2014
 

Files


Full Text
Mémoire de fin d'étude.pdf
Publisher postprint (1.97 MB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Fugue; Enfant vulnérable; Cohésion familiale; Schéma précoce inadapté; Attitude parentale; Running away; Vulnerable child; Familial cohesion; Early maladaptive schema; Parental attitude
Abstract :
[fr] En effet, nous avons constaté en consultant la littérature que les explications étiologiques de la fugue étaient associées aux expériences familiales de l’enfant et que de nombreux autres enfants vulnérables rapportaient les mêmes expériences familiales sans pour autant fuguer. Nous nous sommes donc posé la question de savoir quels sont les facteurs psychologiques qui font que face aux expériences familiales semblables, certains enfants choisissent de fuguer et d’autres pas. En prenant en compte certains aspects des théories psycho-dynamiques, nous nous sommes particulièrement basés sur l’approche systémique de la famille et l’approche cognitive de Young pour orienter notre étude dans la recherche et l’identification des facteurs psychologiques qui exposeraient les enfants à la fugue et des facteurs familiaux qui favoriseraient ou déclencheraient le passage à l’acte. Nous avons rencontré 87 enfants vulnérables, dont 42 qui avaient déjà fugué au moins une fois et 45 qui n’avaient jamais fugué. Ces participants ont été soumis à notre protocole de recherche constitué de quatre questionnaires : un questionnaire d’enquête, le FACES-IV, le YSQ-S3 et le YPI. L’épreuve de nos hypothèses nous a permis d’arriver à la conclusion selon laquelle les schémas de méfiance/abus, d’isolement/exclusion sociale, de droit personnel exagéré, d’exigences élevées, de dépendance/incompétence et de manque d’autocontrôle constituent des facteurs psychologiques d’exposition à la fugue. Nous avons aussi constaté qu’aucune attitude parentale ne justifie plus que l’autre la présence des schémas liés à la fugue chez les enfants ayant déjà fugué au moins une fois. Pour ce qui est des facteurs familiaux, les tests n’ont pas été concluants. Nous avons alors proposé l’usage du FAmily System Test (FAST) à la place du FACES-IV, et l’usage des échantillons plus grands pour la reproduction de cette étude. Nous avons aussi proposé une étude pour évaluer l’efficacité de la thérapie des schémas dans la prévention des fugues ou des récidives chez les enfants.
[en] Indeed, from the literature we noticed that the etiological explanations of running away were associated with the child's family experiences; we noticed also that other numerous vulnerable children reported the same family experiences without running away. We thus asked ourselves the question to know what are the psychological factors which make that in front of similar family experiences, some children choose to run away and others do not. By taking into account certain aspects of psychodynamic theories, we particularly based ourselves on the systemic approach of the family and the cognitive approach of Young to direct our study in research and identification of psychological factors which would explain the running away of children and family factors which would favor or would activate the acting out. We met 87 vulnerable children, among whom 42 had already run away at least once and 45 had never run away. These participants were submitted to the four questionnaires which form our research protocol: a questionnaire survey, the Family Adaptability Cohesion and Evaluation Scales-IV (FACES-IV), the Young Schema Questionnaire-Short form3 (YSQ-S3) and the Young Parenting Inventory (YPI). The probation of our hypothesis leads us to conclude that the follow schemas: mistrust/abuse, social isolation/alienation, entitlement/grandiosity, unrelenting standards/hypercriticalness, dependence/incompetence and insufficient self-control/self-discipline are psychological factors which constitute a risk for running away of children. We also noticed that no parental attitude justifies more than the other one the presence of schemas bound to the running away at the children having already run away at least once. Regarding family factors, the probations of hypothesis were not conclusive. We then proposed the use of FAmily System Test (FAST) instead of Family Adaptability Cohesion and Evaluation Scales-IV (FACES-IV), and the use of larger samples to reproduce this study. We also proposed a study to assess the efficiency of the schema therapy in preventing running away or in preventing recurrence at the children.
Disciplines :
Treatment & clinical psychology
Author, co-author :
Ndjomo, Gilles Cédric  ;  Université de Liège - ULiège > Cert.univ.proj.doct.
Language :
French
Title :
La famille et la fugue : une approche systémique et cognitive des dysfonctionnements interactionnels entre les parents et l’enfant
Alternative titles :
[en] Family and running away: systemic and cognitive approach of dysfunctional interactions between the parents and the child
Defense date :
06 November 2014
Number of pages :
vii, 123 + 15
Institution :
Université de Douala, Douala, Cameroon
Degree :
Master 2 de Psychologie : Psychologie sociale
Promotor :
NJIENGWE, Erero F.
President :
NKELZOK KOMTSINDI, Valère
Jury member :
BANINJEL, Joachin
Available on ORBi :
since 22 November 2019

Statistics


Number of views
331 (19 by ULiège)
Number of downloads
1227 (25 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi