No full text
Paper published in a book (Scientific congresses and symposiums)
Enseigner la collaboration : retour d’expérience sur l’atelier de projet « architecture et empreinte sociétale »
Possoz, Jean-Philippe
2019In Colloque Questions de Pédagogie dans l’Enseignement Supérieur : Brest 18-21 juin 2019
Peer reviewed
 

Files


Full Text
No document available.

Send to



Details



Keywords :
Architecture; collaboration; enseignement du projet; live project; design & build
Abstract :
[fr] L’architecture est une discipline du projet qui fait appel, dans des situations de conception complexe, à des compétences sociocognitives telles que l’écoute, le leadership, l’empathie, la médiation ... souvent peu explicitées dans les parcours de formation. Cet article propose de partager une expérience pédagogique visant à enseigner ces compétences par un dispositif pédagogique basé sur l’apprentissage expérientiel et le « live project ». En prenant appui sur 4 années de productions de rapports réflexifs par les étudiants, il tente de mettre en évidence les apprentissages effectifs et prises de conscience des étudiants sur les enjeux et compétences liés au travail collaboratif.
[en] Architecture is a discipline of the project that appeals sociocognitives skills in many complex situations of conception, such as active listening, leadership, empathy and mediation. Those skills are rarely explained during the training. This article proposes to share a pedagogical experiment intending to teach such skills throughout experiential learning and the practice of « live project. » Taking support on 4 years of teaching and the production by the students of reflective reports, it tries to highlight effective learnings and the awareness of the issues linked to the collaborative work, by the students.
Disciplines :
Education & instruction
Author, co-author :
Possoz, Jean-Philippe ;  Université de Liège - ULiège > Département d'Architecture > Architecture Site Outremeuse
Language :
French
Title :
Enseigner la collaboration : retour d’expérience sur l’atelier de projet « architecture et empreinte sociétale »
Alternative titles :
[en] Teaching collaboration : feeb back from the design studio "Architecture and societal footprint"
Publication date :
2019
Event name :
QPES 2019
Event organizer :
IMT Atlentique - ESNTA Bretagne - Université de Bretagne Occidentale
Event place :
Brest, France
Event date :
du 19 juin au 21 juin 2019
Audience :
International
Main work title :
Colloque Questions de Pédagogie dans l’Enseignement Supérieur : Brest 18-21 juin 2019
ISBN/EAN :
978-2-9553298-1-8
Peer reviewed :
Peer reviewed
Available on ORBi :
since 25 June 2019

Statistics


Number of views
80 (8 by ULiège)
Number of downloads
61 (5 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi