Reference : Entreprendre au féminin
Parts of books : Contribution to collective works
Business & economic sciences : General management & organizational theory
http://hdl.handle.net/2268/214042
Entreprendre au féminin
French
[en] Women starting up
Lebègue, Typhaine [EM Normandie > > > Prof. Dr. >]
Constantinidis, Christina mailto [Université de Liège > HEC Liège : UER > UER Management >]
2016
2nd
Entreprendre: Une introduction à l'entrepreneuriat
[en] Starting up: An introduction to entrepreneurship
Janssen, Franck
De Boeck
Petites entreprises & Entrepreneuriat
395-416
Yes
9782804192426
Brussels
Belgium
[fr] Entrepreneuriat ; Femmes ; Genre ; Construction sociale
[en] Entrepreneurship ; Women ; Gender ; Social construction
[fr] Ce chapitre vise à dépeindre les réalités spécifiques des femmes entrepreneures et comprendre les phénomènes de genre qui sous-tendent leurs activités entrepreneuriales. Pour ce faire, nous commencerons par définir les contours de l’entrepreneuriat féminin et proposer une mise en perspective européenne et américaine (section 1). Ensuite, nous fournirons des clés de compréhension de la construction sociale du genre en entrepreneuriat féminin (section 2), préalable nécessaire pour mieux appréhender les réalités spécifiques que les femmes entrepreneures vivent. Dans les dernières sections du chapitre, nous aborderons différentes dimensions de l’activité entrepreneuriale des femmes, lors de la création (section 3) ainsi que dans l’accès aux ressources et la gestion de leurs entreprises (section 4). Pour chaque dimension, nous exposerons les réalités des femmes entrepreneures, sous-tendues par des dynamiques de genre traversant leurs environnements, et décrirons les stratégies qu’elles mettent en place pour s’y adapter.
[en] This chapter aims to depict the specific realities of female entrepreneurs and to understand the gender dynamics characterizing their entrepreneurial activity. To do so, we first define the boundaries of women's entrepreneurship, mobilizing European and American perspectives (section 1). Then, we give some keys to understand the social construction of gender in women's entrepreneurship (section 2). In the next sections of the chapter, we explore different dimensions of women's entrepreneurial activities, at start-up (section 3), for accessing resources and for managing their businesses (section 4). For each dimension, we investigate female entrepreneurs' realities and the underlying gender dynamics, and describe the strategies used by female entrepreneurs to manage them.
Center for Research in Economics and Management (CREA)
Researchers ; Professionals ; Students ; General public
http://hdl.handle.net/2268/214042
http://www.deboecksuperieur.com/ouvrage/9782804192426-entreprendre

There is no file associated with this reference.

Bookmark and Share SFX Query

All documents in ORBi are protected by a user license.