Abstract :
[en] This paper aims to define and describe the ways of acquiring and transmitting medical knowledge in Greco-Roman Antiquity through an analysis of literary, archaeological, and, primarily, papyrological sources. The methods and practices revealed by these sources include experiment, analogy, and imitation, oral and written teaching, the composition and copying of books (illustrated or not), as well as the elaboration of commentaries, abridgments, questionnaires, and word lists. These modes of knowledge transfer were intended not only for medical practitioners and students, but also for philiatroi, for generally educated people, as well as for scribes, and eventually tachygraphers, of medical books.
[fr] À partir des sources littéraires, archéologiques et surtout papyrologiques, on s'efforce de définir et de décrire les modes d'acquisition et de transmission du savoir médical dans l'antiquité gréco-romaine, qu'ils fassent appel, les uns, à l'observation, à l'expérimentation, à l'analogie ou à l'imitation, et les autres, à l'enseignement oral ou écrit, à la rédaction et à la copie de livres, illustrés ou non, ainsi qu'à l'élaboration de commentaires, d'abrégés, de questionnaires et de listes de mots, et qu'ils s'adressent aux praticiens ou aux étudiants en médecine d'une part, aux philiatres et aux gens cultivés d'autre part, et, enfin, aux copistes, éventuellement tachygraphes, de livres médicaux.