No full text
Doctoral thesis (Dissertations and theses)
Musique et plaisanterie. Ethnographie de trois groupes sociaux (coolooji, ñeeñɓe et mbiruuji) à Djéwol (Mauritanie)
Sow, Aboubakry
2017
 

Files


Full Text
No document available.
Annexes
Abstract, Bibliographie & Remerciemments.pdf
Publisher postprint (252.79 kB)
Abstract & Bibliographie
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Music, Pleasantry, Contestation, Mediation, Fighting; Joking relationship, Mauritania, Mali, Sénégal; France, Burkina Faso, USA, Anthropology, Ethnomusicology, Organology
Abstract :
[en] The village of Djéwol (Mauritania) is located on the right bank of the Sénégal river and its' population is estimated to approximately 9000 inhabitants that are split to two communities, the Haalpulaar and the Soninké who are organinized into hierarchies. Straddling on both communities are the ñeeñɓe (social mediators) and the riimayɓe (servants), who are the main producers and actors of music. Although sometimes they declare themselves to be Haalpulaar, other times, they call themselves Soninké, mainly because of bilingualism and versatility of their music. For this reason, the ñeeñɓe and riimayɓe are conveyed to all manifestations and festivities that punctuate the life of the village. On such occasions, other genres of music are also played by coolooji (social protesters) and the mbiruuji (fighters), both of these being marginal subclasses who are constantly in conflict with the ñeeñɓe. Based on my position of researcher/musian/haalpulaar/dimo (noble) originating from this village and on my personal journey, while using a reflexive method, I will question the rôle and the place in the society of the three actors previously mentioned : The coolooji, the ñeeñɓe and the mbiruuji. Starting with an ethnological description and an anthropological analysis of the different operating modes of yano (pleasantry procedure) – which allow the denɗiraagal (similar to pleasantry) to be set into motion or not – in their articulation of music, it will be a matter of asking ourselves in which way the the coolooji, the ñeeñɓe and the mbiruuji define themselves and contribute to defining others through yano and music. Thus, the first part of this thesis suggests, beyond the presentation of the historical and social context of the community and Djéwol village, adopting a synoptic perspective on the Haalpulaar and Soninké music of the region near the Sénégal river. The second part, however, will focus on the origin of the different types of relations in jiidugal (kin) and of denɗiraagal (related of pleasantry) which proceed by using the yano, as well as the musical art associated with the later. Finally, the last part will be dedicated to analyzing the interactions, conflicting or not, as well as the absence of interactions between the coolooji, the ñeeñɓe and the mbiruuji while highlighting the similarities and the differences between these three significant figures. In conclusion, the situation will be analyzed in the light of the contemporary reconfigurations and of the evolution of the bounds tied between the denɗiraagal and the surrounding social networks.
[fr] Le village de Djéwol (Mauritanie) se situe sur la rive droite du fleuve Sénégal et compte aujourd’hui 9000 habitants se répartissant en deux communautés, haalpulaar et soninké, fortement hiérarchisées en leur sein. À cheval sur les deux communautés, se trouvent les ñeeñɓe (médiateurs sociaux) et les riimayɓe (serviteurs) qui sont les principaux producteurs et acteurs de musique. Ceux-ci se déclarent tantôt haalpulaar tantôt soninké, notamment en raison de leur bilinguisme et de la polyvalence de leurs musiques. À ce titre, les ñeeñɓe et les riimayɓe sont conviés à toutes les manifestations et festivités qui rythment la vie du village. En ces occasions, d’autres genres de musiques sont également pratiqués par les coolooji (contestataires sociaux) et les mbiruuji (lutteurs), deux « sous-groupes marginaux » qui sont constamment en conflit avec les ñeeñɓe. En m’appuyant, de manière réflexive, sur ma position de chercheur/musicien/haalpulaar/dimo (noble) originaire du village et sur mon parcours, j’interrogerai le rôle et la place dans la société de trois des acteurs mentionnés : les coolooji, les ñeeñɓe et les mbiruuji. À partir de la description ethnographique et de l’analyse anthropologique des divers modes opératoires du yano (procédé de plaisanterie) – qui permettent d’activer ou de désactiver le denɗiraagal, parenté à plaisanterie – dans leur articulation avec la musique, il s’agira de se demander de quelle manière les coolooji, les ñeeñɓe et les mbiruuji se définissent et contribuent à définir autrui à travers le yano et la musique. Ainsi, la première partie de cette thèse proposera, au-delà de la présentation du contexte historique et social de la commune et du village de Djéwol, un regard synoptique sur les musiques haalpulaar et soninké de la région du fleuve Sénégal. La deuxième partie s’intéressera quant à elle à l’origine des différents types de parenté jiidugal (parenté) et de denɗiraagal (parenté à plaisanterie) procédant par le yano, ainsi qu’à l’art musical associé à ce dernier. Enfin, la dernière partie, consacrée à l’analyse des interactions, conflictuelles ou non, et de l’absence d’interactions entre les coolooji, les ñeeñɓe, et les mbiruuji, mettra en évidence les similitudes et les différences entre ces trois figures. La situation sera finalement analysée à la lumière des reconfigurations contemporaines et de l’évolution des liens de denɗiraagal sur les réseaux sociaux.
Research center :
Laboratoire d'Anthropologie Sociale et Culturelle (LASC) Université de Liège, Belgique
Disciplines :
Anthropology
Author, co-author :
Sow, Aboubakry ;  Université de Liège - ULiège > Doct. sc. polit. & social. (ISHS-Bologne)
Language :
French
Title :
Musique et plaisanterie. Ethnographie de trois groupes sociaux (coolooji, ñeeñɓe et mbiruuji) à Djéwol (Mauritanie)
Alternative titles :
[en] Music and pleasantry. The ethnography of three social groups (the coolooji, the ñeeñɓe and the mbiruuji) in Djewol (Mauritania)
Defense date :
17 March 2017
Number of pages :
347
Institution :
ULiège - Université de Liège
Degree :
Doctorat en sciences politiques et sociales de l'Université de Liège
Promotor :
RAZY, Élodie
Name of the research project :
Doctorat
Available on ORBi :
since 20 February 2017

Statistics


Number of views
1116 (103 by ULiège)
Number of downloads
1199 (25 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi