Article (Scientific journals)
L'éducation et la formation du personnel enseignant dans un pays en plein développement : La Jamaïque
de Landsheere, Gilbert
1962In International Review of Education, 8 (1), p. 41-60
Peer Reviewed verified by ORBi
 

Files


Full Text
deLandsheere1962EducationTeacherTraining.pdf
Publisher postprint (1.1 MB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Jamaïque; jeunes Etats d'Afrique centrale; Caraïbes; formation des maîtres; enseignement élémentaire; instituteurs; université; écoles élémentaires urbaines ou rurales; enseignement primaire; diététique; lecture; commissions pédagogiques; enseignement secondaire; cours par correspondance; formation pratique; personnel des écoles normales; pédagogie; langue maternelle; écoles d'application; Education; Teacher Training
Abstract :
[fr] La Jamaïque constitue un bel exemple d'un pays en plein développement, qui prend de plus en plus conscience de ses potentialités. I1 serait vain de vouloir porter un jugement absolu - d'ailleurs toujours impossible - sur la valeur de son système éducatif et de ses maitres. Plus le travail fait dans File des Caraïbes nous est devenu familier, plus nous avons éprouvé de l'admiration pour la rapidité des progrès réalisés et pour le dynamisme des éducateurs et de leurs chefs. Répétons-le, de crainte que notre enthousiasme sous-jacent n'ait parfois donn6 une image fausse des réalités: considérés du point de vue de nos meilleures réalisations occidentales, les standards jamaïcains restent encore souvent très bas. Toutefois, les meilleures réalisations jamaïcaines atteignent un niveau qualitatif au moins égal au nôtre. I1 sera intéressant d'examiner de nouveau la situation de ce jeune pays dans une génération.
[en] This article attempts to describe as objectively as possible a particular stage of educational developments and, at the same time, to pay tribute to the efforts of a country which, under skilful leadership, is making rapid strides forward. On the basis of personal observation and with the help of a wealth of material, made available to him, the author presents a sketch of the general situation and the educational system in Jamaica. He then examines the problems which have presented themselves in the training of teachers. In 1957, only 44% of practising teachers in Jamaica had received any systematic training. The situation was even worse in the other islands of the West Indian Federation, e.g. 6% in St. Vincent. In accordance with a resolution adopted by the First Regional Conference on Teacher Training, held in Trinidad during the same year, it is planned that, by 1967, two thirds of all teachers should have received training. The author goes on to show how - to meet this demand - in addition to 4 ancient colleges, new institutions have been created which provide shortened and condensed forms of initial and further training. He describes the work of these new types of colleges and comments on their achievements. The important role of correspondence courses is also stressed. Attention is drawn to the co-ordinating, directing and controlling functions of the Board of Teacher Training. There is, furthermore, a qualitative and quantitative analysis of the personnel requirements for teacher training, as well as for primary and secondary schools. Finally, the role and function of the Publications Branch of the Ministry of Education are outlined.
[de] Der Artikel versucht, eine m6glichst objektive Darstellung eines Landes zu geben, das, wie der Autor besonders hervorhebt, sich unter geschickter Fiihrung in einem ~uBerst schnellen Tempo entwickelt. Auf Grund pers6nlicher Eindrficke und einer Ffille ihm zur Verffigung gestellten Materials beschreibt Verf. die gegenwErtige Lage auf Jamaika sowie das Erziehungswesen des Laudes. Er wendet sich dann besonders dem Problem der Lehrerbildung zu. Im J~zre 1957 hatten nur 44~o aller Lehrer der Insel eine vollst~ndige pEdagogische Ausbildung genossen. Auf den anderen Inseln Westindiens war die Lage noch schlimmer; auf St. Vincent z.B. waren es nur 6%. Auf Grund der auf der ersten regionalen Tagung fiber Lehrerbildung (Trinidad 1957) gefaBten Beschlfisse sollen bis 1967 zwei Drittel aller Lehrer ausgebildet sein. Verf. beschreibt dann, wie neben den vier bestehenden Lehrerseminaren neue Ausbildungsst~tten geschaffen wurden, die eine beschleunigte Aus- und Weiterbildung erm6glichen. Die Arbeit dieser neuartigen Institute wird besprochen und auf die wichtige Rolle des Korrespondenzunterrichts hingewiesen. Eine gewisse Koordinierung, Richtunggebung und Oberwachung liegt in den H~nden des Board o[ Teacher-Training. Der Artikel bringt ferner qualitative und quantitative Angaben fiber das ffir die Lehrerausbildung und ffir den Unterricht an Volks- und h6heren Schulen ben6tigte Lehrpersonal. Zum SchluB beschreibt VerL die Aufgaben des Publications Branch des Erziehungsministeriums.
Disciplines :
Education & instruction
Author, co-author :
de Landsheere, Gilbert ;  Université de Liège - ULiège
Language :
French
Title :
L'éducation et la formation du personnel enseignant dans un pays en plein développement : La Jamaïque
Publication date :
1962
Journal title :
International Review of Education
ISSN :
0020-8566
eISSN :
1573-0638
Publisher :
Springer Science & Business Media B.V.
Volume :
8
Issue :
1
Pages :
41-60
Peer reviewed :
Peer Reviewed verified by ORBi
Available on ORBi :
since 07 February 2017

Statistics


Number of views
40 (0 by ULiège)
Number of downloads
163 (0 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi