Reference : Imitations et transmission culturelle dans le chant du Pinson des arbres Fringilla co...
Scientific journals : Article
Social & behavioral sciences, psychology : Neurosciences & behavior
Social & behavioral sciences, psychology : Animal psychology, ethology & psychobiology
Life sciences : Zoology
http://hdl.handle.net/2268/204048
Imitations et transmission culturelle dans le chant du Pinson des arbres Fringilla coelebs ?
French
[en] Mimicry and cultural inheritance in the song of Chaffinch, Fringilla coelebs ?
Metzmacher, Maxime mailto []
2016
Alauda
Société d'Études Ornithologiques de France
84
203-220
Yes
International
0002-4619
Dijon
France
[en] Chaffinch ; mimicry ; cultural inheritance ; song
[fr] Pinson des arbres ; imitations ; transmission culturelle
[en] The Chaffinch (Fringilla coelebs) can learn heterospecific vocalizations. Yet, in full song, an entire heterospecific song output seems to be a rare event. The most numerous examples of Chaffinches mimicking other species involve calls. The most frequent imitations are those of widespread, noisy species and very common breeders in or near the habitat of the Chaffinch.
In the first part of the song (the trill), the imitations - as the other syllables - are usually repeated in series without reorganization of sound material. In this case, the vocal appropriation is an iterative process. The imitations incorporated in the final flourish, on the other hand, are more rarely repeated and some are not at all. They are almost exclusively short acute notes (e.g., calls of Motacilla alba or Sitta europea). Such recombinations increases the frequency span of this flourish and modifies at the same time both its composition and its rhythmic structure. In this case, it is a generative process.
The Chaffinch has the capacity to produce very accurate copying. This faithful copying enables cultural transmission, for more than 40 years, of certain song types and heterospecific imitations.
The juvenile seems to have some foreknowledge of the specific song’s syntax rules and the position of the heterospecific imitations in the song seems to be nonrandom. This foreknowledge might involve constraints that channel syllables into the appropriate section of the song.
Among several European Chaffinch populations, the borrowed calls incorporated in the song’s final flourish are mainly short high-pitched notes. The following functions for some heterospecific imitations in this final flourish are suggested for Chaffinches :
1) Ranging hypothesis. The degradation of these high frequency notes might allow receivers to assess the distance of to the singer.
2) Sexual selection. The final flourish could be a sexy flourish, due to its broad bandwidth, syllabic diversity and dynamic rhythm. In this flourish, the heterospecific syllables’ acoustic structure could strengthen the supernormal nature of this vocal stimulus and might have a selective advantage.
[fr] Le Pinson des arbres (Fringilla coelebs) peut incorporer des imitations vocales dans son chant. Mais, dans son chant adulte, l'émission de tout un chant hétérospécifique semble un événement très rare. Les exemples d'imitations les plus nombreux concernent des cris. Ceux d'espèces bruyantes, répandues et de nicheurs très communs dans ou près de l'habitat du pinson sont les plus fréquemment imités.
Dans la première partie du chant (le trille), les imitations - comme les autres syllabes - sont habituellement répétées en série sans restructuration du matériel sonore. Dans ce cas, l'emprunt vocal est un processus itératif. Les imitations incorporées dans la fioriture finale, par contre, sont plus rarement répétées et certaines ne le sont pas. Elles concernent presque exclusivement de courtes notes aiguës (par ex. des cris de Motacilla alba ou de Sitta europea). Ces recombinaisons augmentent l'empan fréquentiel de cette fioriture et modifient à la fois sa composition et sa structuration rythmique. Il s'agit, dans ce cas, d'un processus génératif.
Le Pinson a la capacité de produire des copies très précises. Ces copies fidèles permettent, durant plus de 40 années, la transmission culturelle de certains types de chant et d'imitations hétérospécifiques.
Le juvénile semble avoir une connaissance préalable des règles de syntaxe du chant spécifique et la place des imitations dans le chant ne semble pas aléatoire. Cette connaissance préalable pourrait impliquer des contraintes qui guident les syllabes dans la section appropriée du chant.
Parmi plusieurs populations européennes de pinson, les cris incorporés dans la fioriture finale du chant sont principalement de courtes notes aiguës. Dans cette fioriture finale, certaines imitations hétérospécifiques pourraient remplir les fonctions suivantes :
1) le « ranging ». La dégradation des notes de haute fréquence pourrait permettre à des récepteurs d'évaluer la distance les séparant du chanteur.
2) la sélection sexuelle. La fioriture finale pourrait être une fioriture sexy, grâce à sa large largeur de bande, sa diversité syllabique et son rythme dynamique. Dans cette fioriture, la structure acoustique des syllabes hétérospécifiques pourrait renforcer le caractère supranormal de ce stimulus vocal et pourrait avoir un avantage sélectif.
Researchers ; Professionals ; Students
http://hdl.handle.net/2268/204048
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fig_7A_fringilla_coelebs_hockai_15mai1980_imit_pic.wavAudio file : chaffinch song recorded in Belgium (15/05/1980) with imitation of Dendrocopos major (see fig. 7A).319.29 kBView/Open
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fig_7B_fringilla_coelebs_botrange_22june2014.wavAudio file : chaffinch song recorded in Belgium (15/05/1980) with imitation of Sitta europea and Dendrocopos major (see fig. 7B).1.2 MBView/Open
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fig_7C_motacilla_alba_olsberg_31jt1998.wavAudio file : calls of Motacilla alba "ziwit", recorded in Olsberg (F), 31/07/1998.1.14 MBView/Open
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fig_7D_dendrocopos_major_call_esneux_1996.wavAudio file : calls of Dendrocopos major recorded in Esneux (B) in 1996(see fig. 7D).437.71 kBView/Open

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