Article (Scientific journals)
COMMENT J'EXPLORE... LA BIPOLARITE EN PEDOPSYCHIATRIE : UNE SEMIOLOGIE DIMENSIONNELLE
SCHOLL, Jean-Marc
2016In Revue Médicale de Liège, 71 (2), p. 94-100
Peer reviewed
 

Files


Full Text
RMLg Comment j'explore... la bipolarité en pédopsychiatrie.pdf
Publisher postprint (499.26 kB)
Article
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Bipolarité en pédopsychiatrie; Psychopathologie développementale; TDA/H; Sémiologie dimensionnelle; Dépression; Maniaque; THADA; ADHD; Tempérament; Bipolarity in Child Psychiatry; Developmental psychopathology; Dimensional semiology; Depressive disorders; Temper
Abstract :
[fr] Malgré sa fréquence importante, la bipolarité dans l'enfance est peu connue et souvent diagnostiquée tardivement après plusieurs années d'évolution alors que le pronostic psychosocial de l'enfant est en jeu. L'établissement du diagnostic est toujours clinique ; il est donc indispensable de donner aux professionnels des repères sémiologiques précis. Cet article présente une sémiologie dimensionnelle à rechercher lors de l'anamnèse et de l'observation ; ces signes cliniques permettent de repérer chez l'enfant un tempérament maniaque bipolaire et/ou de préciser les différentes formes de troubles bipolaires et dépressifs. Ensuite, les diagnostics différentiels et les comorbidités sont spécifiés.
[en] Despite its high frequency, bipolarity in childhood is little understood and is often diagnosed only after several years of development, and this during a time when the child’s psychosocial future is at stake. A proper diagnosis requires recognition of accurate clinical signs. It is therefore essential to furnish clinicians with precise semiological markers. This paper presents a dimensional semiology for use in anamnesis and in clinical observation of the child. These clinical signs enable the identification of a bipolar manic temperament in the child and/or the identification of various different forms of childhood bipolar and depressive disorder. The relevant differential diagnoses and comorbidities are also presented.
Disciplines :
Pediatrics
Psychiatry
Neurology
Treatment & clinical psychology
Theoretical & cognitive psychology
Neurosciences & behavior
Author, co-author :
SCHOLL, Jean-Marc ;  Centre Hospitalier Universitaire de Liège - CHU > Centre de référence de l'autisme
Language :
French
Title :
COMMENT J'EXPLORE... LA BIPOLARITE EN PEDOPSYCHIATRIE : UNE SEMIOLOGIE DIMENSIONNELLE
Alternative titles :
[en] HOW I EXPLORE... BIPOLARITY IN CHILD PSYCHIATRY: A DIMENSIONAL SEMIOLOGY
Publication date :
February 2016
Journal title :
Revue Médicale de Liège
ISSN :
0370-629X
eISSN :
2566-1566
Publisher :
Université de Liège. Revue Médicale de Liège, Liège, Belgium
Volume :
71
Issue :
2
Pages :
94-100
Peer reviewed :
Peer reviewed
Name of the research project :
La sémiologie en pédopsychiatrie : sémiologie dimensionnelle et développementale dans différents syndromes
Available on ORBi :
since 24 February 2016

Statistics


Number of views
381 (33 by ULiège)
Number of downloads
501 (9 by ULiège)

Scopus citations®
 
0
Scopus citations®
without self-citations
0

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi