Reference : COMMENT J'EXPLORE... LA BIPOLARITE EN PEDOPSYCHIATRIE : UNE SEMIOLOGIE DIMENSIONNELLE
Scientific journals : Article
Human health sciences : Psychiatry
Human health sciences : Pediatrics
Human health sciences : Neurology
Social & behavioral sciences, psychology : Treatment & clinical psychology
Social & behavioral sciences, psychology : Theoretical & cognitive psychology
Social & behavioral sciences, psychology : Neurosciences & behavior
http://hdl.handle.net/2268/193825
COMMENT J'EXPLORE... LA BIPOLARITE EN PEDOPSYCHIATRIE : UNE SEMIOLOGIE DIMENSIONNELLE
French
[en] HOW I EXPLORE... BIPOLARITY IN CHILD PSYCHIATRY: A DIMENSIONAL SEMIOLOGY
SCHOLL, Jean-Marc mailto [Centre Hospitalier Universitaire de Liège - CHU > > Centre de référence de l'autisme >]
Feb-2016
Revue Médicale de Liège
Université de Liège. Revue Médicale de Liège
71
2
94-100
Yes (verified by ORBi)
National
0370-629X
2566-1566
Liège
Belgique
[fr] Bipolarité en pédopsychiatrie ; Psychopathologie développementale ; TDA/H ; Sémiologie dimensionnelle ; Dépression ; Maniaque ; THADA ; ADHD ; Tempérament
[en] Bipolarity in Child Psychiatry ; Developmental psychopathology ; ADHD ; Dimensional semiology ; Depressive disorders ; Temper
[fr] Malgré sa fréquence importante, la bipolarité dans l'enfance est peu connue et souvent diagnostiquée tardivement après plusieurs années d'évolution alors que le pronostic psychosocial de l'enfant est en jeu. L'établissement du diagnostic est toujours clinique ; il est donc indispensable de donner aux professionnels des repères sémiologiques précis. Cet article présente une sémiologie dimensionnelle à rechercher lors de l'anamnèse et de l'observation ; ces signes cliniques permettent de repérer chez l'enfant un tempérament maniaque bipolaire et/ou de préciser les différentes formes de troubles bipolaires et dépressifs. Ensuite, les diagnostics différentiels et les comorbidités sont spécifiés.
[en] Despite its high frequency, bipolarity in childhood is little understood and is often diagnosed only after several years of development, and this during a time when the child’s psychosocial future is at stake. A proper diagnosis requires recognition of accurate clinical signs. It is therefore essential to furnish clinicians with precise semiological markers. This paper presents a dimensional semiology for use in anamnesis and in clinical observation of the child. These clinical signs enable the identification of a bipolar manic temperament in the child and/or the identification of various different forms of childhood bipolar and depressive disorder. The relevant differential diagnoses and comorbidities are also presented.
La sémiologie en pédopsychiatrie : sémiologie dimensionnelle et développementale dans différents syndromes
Researchers ; Professionals ; Students
http://hdl.handle.net/2268/193825

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