Doctoral thesis (Dissertations and theses)
Etude des principes supranationaux de prévention des conflits armés - Exemple du système éducatif primaire de Prishtina (Kosovo)
Pierre, Alexia
2015
 

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Keywords :
Unmik; peace building education; conflict prevention; Minuk; éducation à la construction de la paix; prévention des conflits
Abstract :
[en] The Unmik, United Nations Mission in Kosovo, was launched in the aftermath of mass violations of War Law and of International Humanitarian Law, perpetrated by the Republika Srpska against the Albanian civilian of Kosovo. The Unmik was mandated to prevent the interethnic violence and to neutralise the roots of conflict, and to let emerge a new society where intercommunity antagonisms do not exist anymore. The mass education appears to be a tool that leads to a sustainable development of society. Therefore, the International Community links education and conflict prevention due to the role of education in social integration and development, and through specific contents. The supranational principles of education to conflict prevention are framed by an international framework, mostly developed in the nineties. Finally, education was at stake and was instrumentalised by the nationalist propagandas during the conflict between Serbs and Albanian in Kosovo. The main object of this research is to explore the way these principles of education to conflict prevention are operationalized in the primary public education system in Kosovo, through the study case of the main city Prishtina. The premise is that the operationalization can carry some boundaries to the complete expression of these supranational principles. The first step was dedicated to the research of the supranational principles in a normative and legislative corpus of local texts. The second step was a study of the expression of the principles of prevention in the primary public schools of Prishtina and with some members of the education system of Kosovo. This work highlights the sustainability of the operationalized principles on the formal and structural stages, due to the integration in the local normative and legislative frame. However, the operationalization can lead to an incomplete or a limited expression of the principles of an education involved in the conflict prevention. The top down approach of the Unmik and its lack of practical application of the principles are important elements in the limited expression of these principles. The boundaries are linked to the failure in questioning the education model applied in Kosovo as well, and to the assumptions it carries. Finally, the inadequate support to the educational staff and the inadequacy of this education model to the specificities of Kosovo are equally major factors of the limited operationalization of the supranational principles of conflict prevention in the primary schools of Prishtina.
[fr] La Minuk, Mission intérimaire des Nations Unies au Kosovo, a été déployée suite à la violation massive et systématique des normes internationales, commise par la Republika Srpska de Milosevic envers les populations Albanaises. Le rôle de la Minuk est de déconstruire la violence inter-ethnique et de neutraliser les racines du conflit, pour permettre l’émergence d’une nouvelle société dans laquelle les conflits armés n’auront plus de raison d’émerger. De par son potentiel de diffusion à large échelle et son impact sur les générations futures, l’éducation est un canal privilégié de pérennisation de cette nouvelle donne sociale, économique et gouvernementale. La Communauté internationale lie également directement l’éducation à la prévention des conflits armés, de par son côté intégratif et son rôle dans le développement, ainsi qu’à travers certains contenus spécifiques à la construction de la paix et à la neutralisation de la violence. Les principes supranationaux qui encadrent l’éducation à la prévention des conflits armés, sont contenus dans un cadre normatif international, dont le développement s’accélère dès les années 1990. Par ailleurs, l’éducation a représenté un enjeu dans le conflit albano-serbe et a été instrumentalisée à des fins nationalistes. L’objectif de cette recherche est d’explorer la façon dont ces principes supranationaux de prévention des conflits armés sont mis en oeuvre dans le système éducatif primaire public du Kosovo, à travers l’étude de cas de la ville de Prishtina. Le postulat de base est que la mise en oeuvre peut entraîner des obstacles à la bonne expression des principes supranationaux. Après l’étude de l’insertion des principes du corpus normatif international dans un corpus normatif et législatif local, la mise en oeuvre et l’expression de ces principes supranationaux ont été appréhendées dans les écoles primaires publiques de la ville de Prishtina, ainsi qu’auprès des acteurs du système éducatif. Ce travail a permis de mettre en évidence la pérennité de la mise en oeuvre des principes supranationaux sur les plans structurels et formels, à travers le cadre normatif et législatif. Cependant, il apparaît que la mise en oeuvre entraîne l’expression partielle et/ou limitée de ces principes dans les écoles primaires de Prishtina. L’action top-down de la Minuk et son manque à appliquer les principes qu’elle cherche à faire exister sont des facteurs qui influencent négativement leur expression dans le système éducatif primaire de Prishtina. Les difficultés apparaissent également comme liées à la non interrogation du modèle éducatif appliqué au Kosovo et aux présupposés et implicites qu’il contient, ainsi qu’au manque d’accompagnement du corps enseignant et à la non adéquation du modèle aux spécificités et capacités du Kosovo.
Disciplines :
Criminology
Author, co-author :
Pierre, Alexia ;  Université de Liège - ULiège > Doct. crimino. (Bologne)
Language :
French
Title :
Etude des principes supranationaux de prévention des conflits armés - Exemple du système éducatif primaire de Prishtina (Kosovo)
Alternative titles :
[en] Study of the supranational principles of armed conflict prevention - the study case of the post-conflict education system in Prishtina (Kosovo)
Defense date :
14 December 2015
Number of pages :
280
Institution :
ULiège - Université de Liège
Degree :
Doctorat en Criminologie
Promotor :
Dantinne, Michaël ;  Université de Liège - ULiège > Cité
President :
Parmentier, Stephan
Jury member :
Garcet, Serge  ;  Université de Liège - ULiège > Département de criminologie
Dieu, François
Dumoulin, André ;  Université de Liège - ULiège > Département de science politique
Available on ORBi :
since 18 December 2015

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