Reference : Crisis and post-crisis. Looks and contributions of Geography
Scientific congresses and symposiums : Unpublished conference/Abstract
Business & economic sciences : International economics
Social & behavioral sciences, psychology : Human geography & demography
Social & behavioral sciences, psychology : Education & instruction
http://hdl.handle.net/2268/183025
Crisis and post-crisis. Looks and contributions of Geography
English
[en] Crises et sorties de crises. Regards et apports de la géographie
Merenne-Schoumaker, Bernadette mailto [Université de Liège > Département de géographie > Département de géographie >]
28-Aug-2014
27
No
Yes
International
20th Conference of the Association of European Economics Education
27-29
Université d'Aix-Marseille
Aix-en-Provence
France
[en] Crisis ; Europe ; Geography
[fr] Crises ; Europe ; Geographie
[en] The presentation hinges on a double approach: to provide a brief overview of the notion of crisis in geographic works (mainly French-speaking) and then show how geography classes help to understand economic crises through two particularly interesting approaches: the mapping of certain crisis indicators and the analysis of changes in productive systems.
While geographers have generally favoured global dynamics and changes rather than crises, which are merely breaking points or bifurcation points, their work unequivocally allows us to take into account the spatial aspects of crises and their impacts, either thanks to mapping, or by studying the relations between economy, societies and land. Hence, geography classes are indeed complementary to economics classes.
[fr] L’exposé s’articule autour d’une double démarche : dresser un rapide bilan sur la notion de crise dans les travaux géographiques (principalement francophones) puis montrer les apports des cours de géographie à la compréhension des crises économiques à travers deux démarches particulièrement intéressantes : la cartographie de certains indicateurs des crises et l’analyse des mutations des systèmes productifs.
Si les géographes ont généralement privilégié les dynamiques globales et les mutations plutôt que les crises qui n’en sont que des points de rupture ou de bifurcation, leurs travaux permettent sans conteste de prendre en compte les dimensions spatiales des crises et de leurs impacts, soit grâce à la cartographie, soit par l’étude des relations entre économie, sociétés et territoires. Les cours de géographie sont de la sorte bien complémentaires des cours d’économie.
Service d'étude en géographie économique fpndamentale et appliquée (SEGEFA)
Université d'Aix-Marseille
Researchers ; Professionals ; Students
http://hdl.handle.net/2268/183025

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Crisis and post-crisis Mérenne B..pdfAuthor postprint1.44 MBView/Open

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