[en] The presentation hinges on a double approach: to provide a brief overview of the notion of crisis in geographic works (mainly French-speaking) and then show how geography classes help to understand economic crises through two particularly interesting approaches: the mapping of certain crisis indicators and the analysis of changes in productive systems.
While geographers have generally favoured global dynamics and changes rather than crises, which are merely breaking points or bifurcation points, their work unequivocally allows us to take into account the spatial aspects of crises and their impacts, either thanks to mapping, or by studying the relations between economy, societies and land. Hence, geography classes are indeed complementary to economics classes. [fr] L’exposé s’articule autour d’une double démarche : dresser un rapide bilan sur la notion de crise dans les travaux géographiques (principalement francophones) puis montrer les apports des cours de géographie à la compréhension des crises économiques à travers deux démarches particulièrement intéressantes : la cartographie de certains indicateurs des crises et l’analyse des mutations des systèmes productifs.
Si les géographes ont généralement privilégié les dynamiques globales et les mutations plutôt que les crises qui n’en sont que des points de rupture ou de bifurcation, leurs travaux permettent sans conteste de prendre en compte les dimensions spatiales des crises et de leurs impacts, soit grâce à la cartographie, soit par l’étude des relations entre économie, sociétés et territoires. Les cours de géographie sont de la sorte bien complémentaires des cours d’économie.
Research Center/Unit :
Service d'étude en géographie économique fpndamentale et appliquée (SEGEFA)
Disciplines :
Human geography & demography International economics Education & instruction