Abstract :
[en] During his research on the printed tradition of the history of the Miracle of Blessed Sacrament written in the seventeenth century by canon Étienne Ydens († 1615), Renaud Adam not only studied the personality of the author, but also the way the story of the Eucharistic miracle in Brussels had been adopted for politico-religious purposes. The canon of Saint Gudule used the text on the profanation of the hosts dating from the last third of the fourteenth century, to attack Protestantism and the - according to him equally dangerous - witchcraft. The study of the seventeenth century editions showed that the tone of the work gradually became less controversial, proving that Protestantism and witchcraft were considered a less significant threat than at the time of the redaction of the story by Ydens.
[fr] L’étude de la tradition imprimée de l'histoire du Saint sacrement de Miracle du chanoine Étienne Ydens († 1615) au XVIIe siècle est l’occasion, pour Renaud Adam, de revenir non seulement sur la personnalité de son auteur, mais également sur l’instrumentalisation du récit du miracle eucharistique bruxellois à des fins politico-religieuses. Le chanoine de Sainte-Gudule a ainsi profité du récit de la profanation des hosties dans le dernier tiers du XIVe siècle pour s’attaquer de front à la religion protestante et à la sorcellerie, tout aussi dangereuse à ses yeux que le protestantisme. L’examen des éditions parues au cours du XVIIe siècle a montré que le caractère polémique de l’œuvre s’est progressivement atténué au fil du temps, preuve que le protestantisme et la sorcellerie n’ont plus constitué une menace aussi importante qu’à l’époque de la rédaction d’Ydens.
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