Article (Scientific journals)
Jeu de masques : Rancé, les Mauristes et le Refuge huguenot : Daniel de Larroque et les Véritables motifs de la conversion de l'abbé de La Trappe (1685)
Donneau, Olivier
2014In Revue d'Histoire Ecclésiastique, 109 (3-4), p. 728-757
Peer Reviewed verified by ORBi
 

Files


Full Text
IMG.pdf
Publisher postprint (14.93 MB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Larroque, Daniel de (1660-1731); Bayle, Pierre (1647-1706); Rancé, Armand-Jean de (1626-1700); Le Masson, Innocent (1628-1703); Mabillon, Jean (1632-1707); Ordre des Chartreux; Abbaye de la Trappe (Soligny-la-Trappe, Orne); Congrégation de Saint-Maur
Abstract :
[fr] Les Véritables motifs de la conversion de l’abbé de la Trappe (1685), étape primordiale de la constitution de la figure historiographique et littéraire de Rancé et lieu d’élaboration de la légende de la tête coupée de Madame de Montbazon, furent rédigés par le huguenot Daniel de Larroque pour le compte de mauristes parisiens. Ils constituent donc le premier acte de la polémique qui opposa la Trappe et Saint-Germain-des-Prés et déboucha sur les échanges de Rancé et Mabillon concernant les études monastiques. Ce cas peut contribuer à modifier nos représentations de l’étanchéité des frontières confessionnelles qui lézardent le monde littéraire à la fin du XVIIe siècle, d’autant que Larroque, afin d’honorer sa commande, parvient à se muer, de façon très crédible, en catholique.
[fr] Les Véritables motifs de la conuersion de l'abbé de La Trappe (1685), a primordial stage in the constitution of the historiographical and literary figure of Rancé and wherein the legend of the severed head of Madam de Montbazon was elaborated, was written by the Huguenot Daniel de Larroque at the Parisian Maurists' behest. It thus represents the first act of a polemic opposing la Trappe and Saint-Germain-des Prés, leading to the exchanges between Rancé and Mabillon concerning monastic studies. This case can contribute to modifying our perceptions of the impermeability of the denominational borders criss-crossing the late 17th C. literary world, and all the more so in that Larroque, in order to fulfil his mission, managed to quite convincingly transform himself into a Catholic.
Research center :
Transitions – Moyen Âge et première Modernité
Disciplines :
History
Religion & theology
Literature
Author, co-author :
Donneau, Olivier ;  Université de Liège - ULiège > Département des sciences historiques > Transitions – Moyen Âge et première Modernité
Language :
French
Title :
Jeu de masques : Rancé, les Mauristes et le Refuge huguenot : Daniel de Larroque et les Véritables motifs de la conversion de l'abbé de La Trappe (1685)
Alternative titles :
[en] Masquerade : Rancé, the Maurists and the Huguenot Refuge : Daniel de Larroque and the Véritable motifs de la conversion de l'abbé de La Trappe (1685)
Publication date :
2014
Journal title :
Revue d'Histoire Ecclésiastique
ISSN :
0035-2381
eISSN :
2294-1088
Publisher :
Université Catholique de Louvain, Louvain-la-Neuve, Belgium
Volume :
109
Issue :
3-4
Pages :
728-757
Peer reviewed :
Peer Reviewed verified by ORBi
Available on ORBi :
since 24 December 2014

Statistics


Number of views
156 (14 by ULiège)
Number of downloads
233 (1 by ULiège)

Scopus citations®
 
0
Scopus citations®
without self-citations
0
OpenCitations
 
0

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi