Abstract :
[en] This article examines how the traditional mainstream vs. alternative/independent dichotomy usually employed to characterize the cultural production of comics in the US may have become outdated, and perhaps even obsolete, when considering and analyzing the editorial policies and ideological agenda of Vertigo, DC’s adult-oriented imprint. More specifically, this essay sheds light on how Vertigo engages in a critical, ironic, and sometimes ambiguous discourse with both the history of the medium and staple practices and traditions from the mainstream and alternative wings of the American comics production. In so doing, I maintain that Vertigo is characterized by a hybrid identity and has developed a “double awareness” that allows it to appeal to both mainstream and alternative audiences. Vertigo’s hybridity, however, is not devoid of cultural, political, and even sociological implications that upset the categories of reception and production structuring the field of American comics. These implications underlying both the hybrid character of the label and its concomitant politics of demarcation in regards to the mainstream/alternatve dialectic will first be explored through the label’s obsession with processes of rewriting and recuperation, and second, through a close-reading of some of Vertigo promotional books’ covers.
[fr] À la lumière d’une étude de cas examinant les pratiques éditoriales ainsi que le discours politique et culturel du label américain de bande dessinée Vertigo (DC Comics), cet article illustre la faillibilité du modèle binaire mainstream vs. alternatif/indépendant souvent utilisé pour caractériser la production de comics aux États-Unis. Plus précisément, cette étude explore comment le label Vertigo entretient un discours critique et ironique établissant des liens parfois ambigüs avec d’une part, l’histoire du médium, et d’autre part, certaines pratiques et traditions issues des pôles dits mainstream et alternatifs de la bande dessinée américaine. Ainsi, cette contribution entend exposer l’identité hybride ainsi que la « double conscience » de Vertigo et offrir une réflexion sur la poétique de démarcation adoptée par le label. Cette poétique de démarcation n’est pas dénuée d’implications culturelles, politiques, et même sociologiques. En effet, elle bouscule les catégories de réception et de production structurant le champ de la bande dessinée américaine. Afin d’illustrer l’identité hybride et la politique de différenciation du label, nous examinerons comment le catalogue de Vertigo est marqué par de nombreux procédés de récupération et analyserons les discours subversifs émanant de couvertures de certains ouvrages promotionnels du label.