Library; information retrieval; university; distance learning; Democratic Republic of Congo; Bibliothèque; recherche documentaire; université; enseignement à distance; République démocratique du Congo
Abstract :
[en] This paper describes the methods and principles for an implementation of Information retrieval courses for Congolese post graduate students via e-learning. Through a training strategy using two different scenarios, the authors present the cumulative results of an experimental information literacy training and assess the interest of articulating face to face activities and distance learning. [fr] Les auteurs décrivent les modalités et principes sous-jacents à la mise en oeuvre d'un
dispositif de formation d’adultes à l'information scientifique dans le milieu universitaire
congolais via l'enseignement à distance. À travers une stratégie de formation recourant à
deux scénarios pédagogiques, ils présentent les résultats cumulés d'une expérimentation de
formations documentaires et évaluent l’intérêt d’articuler des activités présentielles et à
distance.
Research Center/Unit :
CEDESURK - Kinshasa
Disciplines :
Library & information sciences Education & instruction
Author, co-author :
Kasajima, Motonobu; CEDESURK - Kinshasa
Pochet, Bernard ; Université de Liège - ULiège > Gembloux Agro-Bio Tech > Gembloux Agro-Bio Tech
Language :
French
Title :
Formation documentaire en République Démocratique du Congo. Développer à distance les capacités d'accès à l'information scientifique
In 2007, six international scientific journals launched a common call for papers on the theme « distance education and the right - or access - to education », with the objective of collecting a common set of references on research from all over the world in the field of distance education and of its impact on access to education. The final texts selected by the journals (peer reviewed) are published here in their original languages, as a testimony of worldwide practices and researches on the role of distance education and e-learning for accessing education.