Abstract :
[en] In his martyrology (published in 1660), the conservative Dutch Mennonite Tieleman Jansz. van Braght propose an original interpretation of the Christian past. In order to put together a succession of witnesses, he examines one by one the ancient or medieval spiritual ancestors who, at the time, were claimed by both Catholics and Protestants. Those who seems to have been submitting to the divine principles - such as the practice of adult baptism - are considered as orthodox ; furthermore, if the orthodox suffered for their faith, they were given the title of martyr. Among the chosen ones, we thus have, besides the Anabaptists themselves: the early Christians, the Donatists, the Waldenses and the Hussites. These believers become the members of a dissenting and persecuted Church, which had held its own since the days of the Apostles. This notion conflict with the idea of Reformatio et, a fortiori, with that of Restitutio which is generally ascribed to the Anabaptists of the sixteenth century.
[fr] Dans son martyrologe paru en 1660, le mennonite conservateur néerlandais Tieleman Jansz. van Braght propose une relecture originale du passé chrétien. Cherchant à constituer une succession de témoins, il examine un à un les ancêtres spirituels antiques ou médiévaux que les catholiques et les protestants revendiquaient alors. Ceux qui semblent se soumettre aux préceptes divins - notamment à la pratique du baptême des adultes - reçoivent un brevet d'orthodoxie auquel s'ajoute, lorsque l'orthodoxe a souffert pour sa foi, le titre de martyr. Sont ainsi sélectionnés, outre les anabaptistes proprement dits, les premiers chrétiens, les donatistes, les vaudois ou les hussites. Ces fidèles deviennent les membres d'une Église dissidente et persécutée qui s'est maintenue sans faiblir depuis les temps apostoliques. Cette conception s'oppose à l'idée de Reformatio et, a fortiori, de Restitutio que l'on prête généralement aux anabaptistes du 16e siècle.