Abstract :
[en] This text tries to understand the social phenomenon by which young people from the working-class and the lower class, that is, young people from the bottom of social ladder, end up in educational pathways at the bottom of the hierarchy of the education system (especially vocational track in the French Community of Belgium). The first part analyzes two classical theoretical frameworks that allow studying school and vocational choices of working-class students. On the one hand, we study what we call “the prism of relegation”, formulated by reproduction theorists like Bourdieu and Passeron, in which the agency of the students is limited. On the other hand, we study the “prism of resistance” of Paul Willis, a prism that broke away from this “passive” perspective, taking into account both the agency and the capacity for resistance. With Willis‟s ethnographic work, it is demonstrated that working-class boys were not passive vis-à-vis the predominant ideology. As the result of a collective human practice, workshop culture provided individual life courses with a meaning, a direction and principles that justified low-qualified petty jobs. The second part of the text describes social transformations, like de-industrialization and the rise of the individualization process and their impact on both social structures and collective identities. With regards to such transformation, we argue that current theoretical perspectives have broken away from the “prism of resistance”. On the basis of the results of our fieldwork, the third part of the text argues that many young people from the working-class still enjoy a certain amount of social inheritance from their working-class culture. This, in turn, leads them towards the bottom of the school and social hierarchies
[fr] Dans ce texte, on vise à rendre compte de l’expérience scolaire de jeunes d’un établissement technique et professionnel de type industriel implanté dans le bassin post-industriel de Charleroi. On analysera ici leur expérience en interrogeant le phénomène de l’orientation scolaire vers ces formes d’enseignement, compte tenu des éléments symboliques et identitaires qui sous-tendent les parcours scolaires de ces jeunes.
Ces jeunes issus des classes populaires, cette analyse et l’interrogation sur l’orientation qu’on lui articule ne pourront faire fi de l’évolution de la situa-tion objective et symbolique de leur groupe d’appartenance et de certaines transformations sociales qui ont eu un impact non négligeable sur les res-sources et les références symboliques de celui-ci.
Dans le cadre de ce texte, ces transformations constatées conduiront à mettre en question quelques grilles de lecture « classiques » sur le processus d’orientation scolaire vers ces formes d’enseignement. Dans un deuxième temps, la démarche ethnographique cherchera à saisir l’incarnation concrète de ces phénomènes sociaux plus larges au sein de parcours scolaires de jeunes. De la sorte, on mettra au jour trois formes typiques d’expérience sco-laire dans ces formes d’enseignement : la « résistance », « l’auto-exclusion », figures plus classiques mais qui seront présentées dans leurs tonalités con-temporaines, enfin, « l’ouverture » », figure hybride faite de bricolages et de remaniements symboliques.