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Abstract :
[en] While addressing the matter of the effects of tension produced by repetitive elements in texts, we came across the question of the level of pertinence where such effects would arise. After a brief investigation of linguistic levels (sounds, words, phrases, sentences) and of semiotic levels (figures, themes, motifs, narrative structures), this approach proved to be of little consequence, seeing as it is possible to find, in each level, examples of repetitions that are relevant and that are irrelevant for the effects under study. Borrowed from the Gestalt theory and the more recent developments in Cognitive Linguistics, the concepts of figure and ground may serve as tools in the research. The level of pertinence is then established through relations, i.e. it is subject to the relative position of the repetitive elements in the whole of the text, as well as in its combination with the other parts of the text.
Français : À partir de l'étude des effets de tension produits par les éléments répétitifs dans les textes, la question se pose à propos du niveau de pertinence où ces effets sont ressentis. Cependant, après une brève investigation des niveaux linguistiques (sons, mots, syntagmes, phrases) et des niveaux sémiotiques (figures, thèmes, motifs, structures narratives), la question se trouve dénuée de conséquence, vu qu'il est possible de trouver des répétitions et pertinentes et non pertinentes à chaque niveau. Pour avancer sur ce point, les concepts de fond et figure, empruntés de la théorie de la Gestalt et des nouveaux développements de la Linguistique Cognitive, peuvent servir d'outils. La pertinence de la répétition s’établit alors de manière relationnelle, c'est-à-dire en fonction de la position relative des éléments répétitifs dans le tout et par rapport aux autres parties du texte.