No full text
Unpublished conference/Abstract (Scientific congresses and symposiums)
L'absence et l'interruption dans le parcours interprétatif d'une installation de Dany Danino
Lindenberg Lemos, Carolina
2011L'image peut-elle nier ? Explorations dans les domaines artistique et scientifique
 

Files


Full Text
No document available.

Send to



Details



Keywords :
negativity; enunciation; artistic installation; négativité; énonciation; installation artistique
Abstract :
[fr] According to the current semiotic hypothesis in the studies of enunciation, we assume negation is to be found in the relations between signs as well as in their semantic differences, and not in positive realizations of such signs. In the study proposed here, negativity arises from the contrasts of figures, not only because of the opposition between signs themselves, but also because the values apprehended testify a questioning of some artistic and scientific fields. Our paper discusses thus an artistic installation by the Belgian-Israeli artist Dany Danino. The contrast between figures reveal the different fields mentioned in his work – architecture, mathematics, anatomy and also the arts. At the same time that they are cited and assumed, these fields are also the target of some sort of negation. This negative form is, however, not expressed in the signs. It is established in the contrastive syntagmatic organization that creates dynamic relations between the parts and the installation as a whole, as well as its socio-cultural context and its exposition setting. Français : Selon l’hypothèse en vigueur en sémiotique énonciative, nous supposons que la négation se présente, toujours de façon partielle et plus ou moins cachée, dans les relations entre signes ainsi que dans leurs différentiels sémantiques plutôt que dans des formes positivement présentées. Dans l'étude qui est ici proposée, la négativité surgit du contraste des figures, non seulement en raison de l'opposition entre les signes eux-mêmes, mais aussi parce que les valeurs qui s’en dégagent peuvent témoigner d'un questionnement à l’égard des champs artistiques et scientifiques convoqués dans l’œuvre. Notre analyse porte ainsi sur une installation de l'artiste belgo-israélien Dany Danino. Le contraste entre les figures montre que les différents champs en présence — l'architecture, la mathématique, l'anatomie et les arts plastiques eux-mêmes —, dans le même temps qu'ils sont cités et assumés, sont visés par une forme de négation. Or cette forme négative n’est pas connotée dans les signes. Mais elle s’instaure dans un agencement syntagmatique contrastif qui rend dynamique les relations des parties avec le tout de l’installation, en ce compris son contexte socio-culturel et sa situation d’exposition.
Disciplines :
Languages & linguistics
Author, co-author :
Lindenberg Lemos, Carolina ;  Université de Liège - ULiège > Form. doct. langues & lettres
Language :
French
Title :
L'absence et l'interruption dans le parcours interprétatif d'une installation de Dany Danino
Alternative titles :
[en] Absence and interruption in the interpretation path of an installation by Dany Danino
Publication date :
16 December 2011
Event name :
L'image peut-elle nier ? Explorations dans les domaines artistique et scientifique
Event organizer :
ULg - Université de Liège
Event place :
Liège, Belgium
Event date :
du 15 décembre 2011 au 16 décembre 2011
By request :
Yes
Audience :
International
Name of the research project :
Les effets de la répétition dans la modulation tensive des textes
Funders :
CAPES - Coordenação de Aperfeicoamento de Pessoal de Nível Superior [BR]
Available on ORBi :
since 27 December 2012

Statistics


Number of views
92 (0 by ULiège)
Number of downloads
0 (0 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi