Abstract :
[en] This paper proposes to reconstruct the means of acquisition and transmission of anatomical and surgical knowledge in the period from the death of Alexander the Great (323 BC) to the reign of Constantine VII Porphyrogenitus (913-959), through the study of archaeological, epigraphic, papyrological and manuscript sources. These testimonies bring to view strategies such as observation, experimentation, analogy and imitation, as well as oral and written teaching, redaction and copy of books (illustrated or not), elaboration of commentaries, abridgments, questionnaires and word-lists. A distinction will be drawn between texts which were addressed to physicians and medical students, on the one hand, those which were destined to philiatroi and to an educated readership, and finally those which might interest copyists and eventually tachygraphists.
[fr] À partir des sources archéologiques, épigraphiques, papyrologiques et manuscrites, on se propose de rassembler et de reconstituer ce que l'on peut savoir des stratégies d'acquisition et de transmission des connaissances en anatomie et en chirurgie, de la mort d'Alexandre le Grand (323 avant notre ère) au règne de Constantin VII Porphyrogénète (913-959), qu'elles fassent appel, les unes, à l'observation, à l'expérimentation, à l'analogie ou à l'imitation, et les autres, à l'enseignement oral ou écrit, à la rédaction et à la copie de livres, illustrés ou non, ainsi qu'à l'élaboration de commentaires, d'abrégés, de questionnaires et de listes de mots. Ce faisant, on entreprendra de distinguer les écrits qui s'adressent aux praticiens ou aux étudiants en médecine d'une part, ceux qui sont destinés aux philiatres et autres gens cultivés d'autre part, et, enfin, ceux qui intéressent les copistes, éventuellement tachygraphes.