Article (Scientific journals)
Le passé et l'avenir du concept de volition pour la psychologie de l'éducation et de la formation
Broonen, Jean-Paul
2007In Cahiers Internationaux de Psychologie Sociale, (74), p. 3-17
Peer reviewed
 

Files


Full Text
Passé et avenir.pdf
Publisher postprint (4.58 MB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Will; conation; history of psychology; volonté; histoire de la psychologie
Abstract :
[en] Some basic stages of history of psychology are reviewed to understand the revival for the twenty last years of the concept of volition, distinct from the motivation one, at the same time in North-American and European psychology up to become a primary construct in goal-directed behaviours explanation, particularly when goal is difficult to reach. Various studies are reviewed that testify to the importance of this construct especially in educational and adult training psychology.
[fr] A travers quelques grandes étapes de l'histoire de la psychologie, on montre comment le concept de volition, distinct de celui de motivation, connaît une reviviscence depuis les vingt dernières années à la fois dans la psychologie nord-américaine et européenne pour devenir un construit incontournable de l'explication des conduites dirigées vers un but difficile à atteindre. On passe en revue divers travaux qui témoignent de l'importance à accorder à ce construit notamment dans la pychologie de l'éducation et de la formation des adultes.
Research center :
Service de Psychologie Sociale
Disciplines :
Social, industrial & organizational psychology
Theoretical & cognitive psychology
Author, co-author :
Broonen, Jean-Paul ;  Université de Liège - ULiège > Administration de l'enseignement et des étudiants > AEE : Orientation universitaire
Language :
French
Title :
Le passé et l'avenir du concept de volition pour la psychologie de l'éducation et de la formation
Alternative titles :
[en] The past and the future of the concept of volition for educational and training psychology
Publication date :
2007
Journal title :
Cahiers Internationaux de Psychologie Sociale
ISSN :
0777-0707
Publisher :
Editions de l’Université de Liège, Liège, Belgium
Issue :
74
Pages :
3-17
Peer reviewed :
Peer reviewed
Funders :
Administration de l'Enseignement et des Etudiants
Available on ORBi :
since 05 December 2011

Statistics


Number of views
151 (4 by ULiège)
Number of downloads
431 (6 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi