Abstract :
[en] In Japanese martial arts, the regulation of opposition does not lie on impersonal rules as in combat sports. Assuming that a control regulation from the teachers and an autonomous regulation from the learners jointly contribute to the solving of this concrete problem, this study tried (1) to identify and describe strategies used by the members (male and female) of a traditional private school to regulate the opposition on the tatami, and (2) to understand the rationality underlying these strategies. A qualitative analysis based on the use of several sources of data (interviews, observations, various documents) and of an original model revealed that what gender considered, the weakest practitioners were driven by a security stake. This common stake was coupled for men with a symbolic stake of preservation of their male sexual status, driving them to adopt tacit avoiding strategies. On the contrary, women negotiated openly with their rough partners, putting their feminine condition forward. The pedagogical intervention should take the existence of such a sexed autonomous regulation into account.
[fr] Dans les arts martiaux japonais traditionnels, la régulation de l’opposition ne repose pas sur les règles impersonnelles en vigueur dans les sports de combat. Partant de l’hypothèse qu’une régulation de contrôle émanant des enseignants et une régulation autonome initiée par les élèves contribuent conjointement à la résolution de ce problème concret, cette recherche a tenté (1) d’identifier et décrire les stratégies utilisées par les membres (féminins et masculins) d’une école privée traditionaliste afin de réguler l’opposition sur le tatami, et (2) de comprendre la rationalité qui les sous-tendait. Une analyse qualitative basée sur l’utilisation de plusieurs sources de données (entretiens, observations, documents divers) et d’une grille de lecture originale a révélé qu’indépendamment de leur sexe, les pratiquants les moins robustes étaient animés par un enjeu sécuritaire. Cet enjeu commun se doublait chez les hommes d’un enjeu symbolique de préservation de leur statut sexuel masculin, qui les conduisait à adopter des stratégies tacites d’évitement, contrairement aux femmes qui négociaient ouvertement avec leurs partenaires trop brutaux, en mettant en avant leur condition féminine. L’intervention pédagogique devrait tenir compte de l’existence d’une telle régulation autonome sexuée.
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