Voisin, A.* , & Flion, M.*. (In press). Interdisciplinarité scolaire : au-delà des prescriptions, conceptions et pratiques déclarées d’enseignant.e.s du primaire en Belgique francophone. Revue des Sciences de l'Education. Peer reviewed * These authors have contributed equally to this work. |
Voisin, A., Coppe, T., & Dumay, X. (In press). Teacher policy and labor market outcomes: a comparison of 16 countries. In X. Dumay, The Liberalization of Teacher Employment Regimes in Europe. Oxford, United Kingdom: Oxford University Press. Peer reviewed |
Voisin, A. (20 November 2024). The co-construction and enactment of education policies [Paper presentation]. Master in Education Policies for Global Development (GLOBED), Barcelone, Spain. |
Housen, M., Maillart, C., Monseur, C., Pirard, F., & Voisin, A. (April 2024). Symposium : L’accueil et l’éducation du jeune enfant, une troisième voie possible ? [Paper presentation]. Congrès RUCHE, Liege, Belgium. Editorial reviewed |
Monseur, C., & Voisin, A. (April 2024). Préscolarisation, chances de fréquenter l’école maternelle et compétences à l’âge de 15 ans : éclairages des enquêtes internationales [Paper presentation]. Congrès RUCHE, Liège, Belgium. Editorial reviewed |
Voisin, A., Dupriez, V., Marz, V., & Monseur, C. (March 2024). In the search for equity and efficiency: accountability reform in French-speaking Belgium [Paper presentation]. Comparative & International Education Society, Miami, United States. Peer reviewed |
Voisin, A.* , & Maroy, C.*. (January 2024). Gouvernance et cadres intermédiaires en Fédération Wallonie Bruxelles de Belgique [Paper presentation]. Séminaire de travail international Projet GENIE-2F , Lyon, France. * These authors have contributed equally to this work. |
Voisin, A. (2024). Instruments d’accountability et équité scolaire dans les systèmes éducatifs d’Europe et du Canada : analyse du PISA 2012. Canadian Journal of Education. doi:10.53967/cje-rce.5513 Peer reviewed |
Voisin, A., Dumay, X., & Coppe, T. (May 2023). Valeur perçue de la profession, satisfaction à l'égard des conditions d'emploi, des environnements de travail et de la profession : incidences des politiques de régulation de la profession [Paper presentation]. Colloque International en Education, Montreal, Canada. Peer reviewed |
Voisin, A., & Avalos, B. (February 2023). Teacher education quality, and teacher education policies in the Latin American Region: global discourses, key issues, and regional/national policy initiatives [Paper presentation]. Comparative & International Education Society, Washington, United States. Peer reviewed |
Maroy, C., & Voisin, A. (2023). Les normativités morales de la Gestion axée sur les résultats en éducation : le cas du Québec. In L. Demailly, F. Giuliani, L. Levasseur, ... C. Maroy, Institutions et questions morales contemporaines. Continuités, ruptures, enjeux (pp. 179-197). Laval, Canada: Presses de l'Université Laval. doi:10.1515/9782766301881 Editorial reviewed |
Dumay, X., Coppe, T., & Voisin, A. (2023). Les politiques de régulation de la profession enseignante et leurs effets sur les enseignants. Apprendre et Enseigner Aujourd'hui, 12 (2), 42-47. Peer reviewed |
Voisin, A. (September 2022). The co-construction of education policies [Paper presentation]. Doctoral Seminar Institute of Education University of Chile, Chile. |
Voisin, A. (2022). Public Management and Education Governance. In Elgar Encyclopedia of Public Management. Edward Elgar Publishing Limited. doi:10.4337/9781800375499.public.management Peer reviewed |
Voisin, A., & Fernandez, M. B. (June 2022). Reforming teacher education and teachers’ careers in Chile – policy trajectory, policy instruments, and implications of the Professional Development Law [Paper presentation]. THE REFORMED PROJECT FINAL CONFERENCE & WORKSHOPS. Peer reviewed |
Voisin, A. (April 2022). Présidente de session/Chair symposium: "What do we mean when we address the concept of “assessment cultures ?" [Paper presentation]. American Educational Research Association congress 2022, San Diego, United States. Peer reviewed |
Maroy, C., Voisin, A., Castonguay-Payant, J., & Diatta, M. S. (2022). Les enseignants face à la gestion axée sur les résultats au Québec : ambivalences morales et dénis de reconnaissance. Éducation et Sociétés: Revue Internationale de Sociologie de l'Éducation, n° 48 (2), 81-96. doi:10.3917/es.048.0081 Peer reviewed Dataset: https://doi.org/10.3917/es.048.0081 |
Voisin, A., & Ávalos-Bevan, B. (2022). Global Discourses, Teacher Education Quality, and Teacher Education Policies in the Latin American Region. In The Palgrave Handbook of Teacher Education Research. Springer International Publishing. doi:10.1007/978-3-030-59533-3_51-1 Peer reviewed Dataset: 10.1007/978-3-030-59533-3_51-1 |
Voisin, A. (2020). Siren song: Performance-based accountability systems, effectiveness, and equity. Evidence from PISA in education systems in Europe and Canada. In World Yearbook of Education 2021 (pp. 215-240). Routledge. doi:10.4324/9781003014164-16 Peer reviewed Dataset: 10.4324/9781003014164-16 |
Voisin, A., & Dumay, X. (2020). How do educational systems regulate the teaching profession and teachers’ work? A typological approach to institutional foundations and models of regulation. Teaching and Teacher Education, 96, 103144. doi:10.1016/j.tate.2020.103144 Peer Reviewed verified by ORBi |
Maroy, C., Dupuy, C., Brassard, A., Buisson-Fenet, H., Mathou, C., Pons, X., Vaillancourt, S., & Voisin, A. (2019). Mediations. In Educational Governance Research. Springer Science and Business Media B.V. doi:10.1007/978-3-030-01285-4_6 Peer reviewed Dataset: 10.1007/978-3-030-01285-4_6 |
Voisin, A., & Maroy, C. (2018). La sociologie de l’éducation au croisement de la sociologie de l’action publique : apports des cadres pour une typologie des systèmes d’accountability. Cahiers de Recherche Sociologique, (64), 173-202. doi:10.7202/1064725ar Peer Reviewed verified by ORBi |
Maroy, C., & Voisin, A. (2017). Accountability. In A. Van Zanten & P. Rayou, Dictionnaire de l'Education, nouvelle édition. Paris, France: Presses Universitaires de France. doi:10.1080/02680939.2016.1239841 Editorial reviewed |
Maroy, C., Brassard, A., Mathou, C., Vaillancourt, S., & Voisin, A. (2017). La co-construction de la gestion axée sur les résultats : les logiques de médiation des commissions scolaires. McGill Journal of Education, 52 (1), 93-113. doi:10.7202/1040806ar Peer Reviewed verified by ORBi Dataset: https://doi.org/10.7202/1040806ar |
Maroy, C., & Voisin, A. (2017). Éducation : la réussite de tous. France Forum. |
Maroy, C., & Voisin, A. (2017). Background paper prepared for the 2017/8 Global Education Monitoring report, Accountability in education: meeting our commitments. Paris, France: Global Education Monitoring Report, UNESCO. https://orbi.uliege.be/handle/2268/324933 |
Maroy, C., Mathou, C., Vaillancourt, S., & Voisin, A. (July 2015). Nouvelle gestion publique et éducation: La trajectoire de la politique québécoise de “gestion axée sur les résultats”. Educação e Sociedade, 36 (132), 801 - 818. doi:10.1590/ES0101-73302015152427 Peer Reviewed verified by ORBi |
Parveva, T., Motiejunaite, A., Ducout, O., Riihelainen, J., Horvath, A., Crosier, D., Hajdasz, M., & Voisin, A. (2015). Structural Indicators for Monitoring Education and Training Systems in Europe 2015. Eurydice Background Report to the Education and Training Monitor 2015. Luxembourg: Eurydice Report. Publications Office of the European Union. doi:10.2797/162514https://orbi.uliege.be/handle/2268/324935 |
Maroy, C., Mathou, C., Vaillancourt, S., & Voisin, A. (2014). La construction de la politique de “Gestion axée sur les Résultats” au Québec : récits et trajectoire de la politique. Éducation Comparée, 12, 45-69. Peer reviewed |
Maroy, C., & Voisin, A. (2014). Diversité des politiques d’accountability : l’incidence de l’instrumentation et des théories de la régulation des politique. Éducation Comparée, 11, 31-57. Peer reviewed |
Maroy, C., & Voisin, A. (2013). Les transformations récentes des politiques d'accountability en éducation: Enjeux et incidences des outils d'Action publique. Educação e Sociedade, 34 (124), 881 - 901. doi:10.1590/S0101-73302013000300012 Peer Reviewed verified by ORBi |