This website uses cookies

The University of Liège wishes to use cookies or trackers to store and access your personal data, to perform audience measurement. Some cookies are necessary for the website to function. Cookie policy.

Profil

Nyssen Alix

Département des sciences historiques > Histoire de l'art et archéologie de l'époque contemporaine

AAP

See author's contact details
ORCID
0009-0004-5965-5041
Main Referenced Co-authors
MEZHOUD, Sarra (1)
Main Referenced Keywords
Art contemporain (11); Exposition (8); Tatouage (8); Histoire de l'art (5); Artification (3);
Main Referenced Disciplines
Art & art history (23)
Literature (1)

Publications (total 23)

The most downloaded
136 downloads
Nyssen, A. (2014). "Portrait de jeune femme" de Marie Laurencin. In J.-P. Duchesne, L’art dégénéré selon Hitler : La vente de Lucerne, 1939 (pp. 184). Liège, Unknown/unspecified: Collections artistiques de l'Université de Liège. https://hdl.handle.net/2268/289028

Theses and dissertations

Master dissertations

Nyssen, A. (2017). L'art du tatouage contemporain : reconnaissance et artification [Master’s dissertation, ULiège - Université de Liège]. ORBi-University of Liège. https://orbi.uliege.be/handle/2268/245025

Publications

Articles and book chapters

Articles in journals with peer reviewing

Nyssen, A. (2023). Peaux tatouées comme œuvres d’art et objets de collection : enjeux éthiques et légaux. Droit et Cultures: Cahiers du Centre de Recherche de l'UER de Sciences Juridiques, (85). doi:10.4000/droitcultures.9324
Peer Reviewed verified by ORBi

Articles in proceedings

Nyssen, A. (14 February 2025). La mise en exposition du tatouage : challenges et approches contemporaines. La Peaulogie, 12, 55-88.
Peer reviewed

Book chapters

Nyssen, A. (2021). "Vitrine Superdakota" de Baptiste Caccia. In Art au Centre 2019-2021 (pp. 24-25). Liège, Belgium: Mouvements Sans Titre asbl.

Nyssen, A. (2021). "Parenthood and Other Questions" et "Quitting Smoking" de Mike Bourscheid. In Art au Centre 2019-2021 (pp. 274-275). Liège, Belgium: Mouvements Sans Titre asbl.

Nyssen, A. (2021). "Tisser les nuages" de Nina Tomas. In Art au Centre 2019-2021 (pp. 252-253). Liège, Belgium: Mouvements Sans Titre asbl.

Nyssen, A. (2021). "Home" de Sofie Vangor. In Art au Centre 2019-2021 (pp. 52-53). Liège, Belgium: Mouvements Sans Titre asbl.

Nyssen, A. (2021). "Still" de Krišs Salmanis. In Art au Centre 2019-2021 (pp. 362-363). Liège, Belgium: Mouvements Sans Titre asbl.

Nyssen, A. (2019). L’envers du décor. Comment s’est construite l'exposition ? In D. Laboury & S. Connor (Eds.), Toutankhamon, à la recherche du pharaon oublié (pp. 22-23). Liège, Belgium: Presses Universitaires de Liège.
Peer reviewed

Nyssen, A. (2019). "When all the senses are synchronized" de Rinus Van de Velde. In M. Moinet, T. Wauthion, S. D'Ippolito, A. Nyssen, A. Meessen, T. Sansen, ... Party Content, Party Content : l'Élexposition (pp. 53). Liège, Belgium: Party Content.

Nyssen, A. (2019). "Destrucción de las Indias" de Demián Flores. In M. Moinet, T. Wauthion, S. D'Ippolito, A. Meessen, T. Sansen, Party Content, ... A. Nyssen, Party Content : l'Élexposition (pp. 58). Liège, Belgium: Party Content.

Nyssen, A. (2019). "Disturbing the Peace" de Guerrilla Girls. In M. Moinet, T. Wauthion, S. D'Ippolito, A. Nyssen, A. Meessen, T. Sansen, ... Party Content, Party Content : l'Élexposition (pp. 52). Liège, Belgium: Party Content.

Nyssen, A. (2014). "Portrait de jeune femme" de Marie Laurencin. In J.-P. Duchesne, L’art dégénéré selon Hitler : La vente de Lucerne, 1939 (pp. 184). Liège, Unknown/unspecified: Collections artistiques de l'Université de Liège.
Peer reviewed

Scientific popularization and diffusion for general audience

Articles in magazines or newspapers

Nyssen, A. (January 2019). Aucune case. Flux News, 78, p. 18.

Unpublished conferences and communications

Communications to congresses and symposiums

Nyssen, A., & MEZHOUD, S. (26 March 2025). Introduction [Paper presentation]. « Tattooist » vs « Tattooer » : la figure du tatoueur au prisme de l’histoire de l’art, Paris, France.

Nyssen, A. (26 March 2025). Des usages du tatouage comme médium chez les artistes contemporains [Paper presentation]. « Tattooist » vs « Tattooer » : la figure du tatoueur au prisme de l’histoire de l’art, Paris, France.

Nyssen, A. (20 May 2022). Présentation des recherches doctorales : "Histoire de l’artification du tatouage à travers sa mise en exposition des années 1960 à nos jours" [Paper presentation]. Forum annuel du partenariat CIÉCO "Des nouveaux usages des collections dans les musées d’art", Montréal, Canada.

Nyssen, A. (10 June 2021). "Skin" de Roald Dahl : peaux tatouées et questions éthiques [Paper presentation]. Le tatouage à l'épreuve du droit, Paris, France.

Nyssen, A. (2021). Le tatouage et son passage à l’art. Le cas de l’artiste-tatoueur Don Ed Hardy [Paper presentation]. Journées doctorales transfrontalières LOGOS 2021 : "Passeurs et passages" (Belgique, France, Allemagne).

Conferences given outside the academic context

Nyssen, A. (2024). Histoire de l’art du tatouage : mythes tenaces et figures pionnières [Paper presentation]. Cycle de cours « Art et tatouage », Bruxelles, Belgium.

Nyssen, A. (2024). Le tatouage au musée et en galerie [Paper presentation]. Cycle de cours « Art et tatouage », Bruxelles, Belgium.

Nyssen, A. (2024). Le tatouage dans les pratiques artistiques contemporaines [Paper presentation]. Cycle de cours « Art et tatouage ».

Nyssen, A. (2023). Le corps tatoué dans l'art [Paper presentation]. Faire corps.

Contact ORBi