No full text
Unpublished conference/Abstract (Scientific congresses and symposiums)
Ensuring secure and sustainable liquid fuel supply for civil transportation: balancing ecosystem integrity and economic fairness for low- and moderate-income populations and organizations
Richel, Aurore; Martinez Villarreal, Sergio Andrés; Ogino Chiaki et al.
2025Science Summit 2025 - General Assembly of the United Nations
Peer reviewed
 

Files


Full Text
No document available.

Send to



Details



Keywords :
transport; biofuels; renewable fuels; mobility; energy equity
Abstract :
[en] Civil transportation—whether by road, air, or sea—remains heavily dependent on fossil fuels, with a significant carbon footprint throughout its value chain. While numerous alternative fuels are being developed, including green hydrogen, methanol, synthetic ammonia, e-fuels, biofuels, and electric mobility, each comes with its own advantages, limitations, and degree of technological maturity. Although these alternatives are increasingly accepted in high-income countries and backed by regulations and investments, questions of affordability and accessibility for low-income populations—both in developed and developing regions—remain insufficiently addressed. A comprehensive, fact-based analysis is essential to inform inclusive and equitable transitions to sustainable transport. This session focuses on the intersection of socio-economic impacts and technical realities, aiming to identify priority pathways for ensuring equitable access to low-carbon fuels. Different speakers from Belgium, Japan, Colombia, and China—each with expertise in technical, socio-economic, and legislative aspects—will provide a multidisciplinary, global perspective.
[fr] Le transport civil — qu’il soit routier, aérien ou maritime — reste fortement dépendant des combustibles fossiles, avec une empreinte carbone significative tout au long de sa chaîne de valeur. Bien que de nombreux carburants alternatifs soient en cours de développement, notamment l’hydrogène vert, le méthanol, l’ammoniac synthétique, les e-carburants, les biocarburants et la mobilité électrique, chacun présente ses propres avantages, limites et degrés de maturité technologique. Bien que ces alternatives soient de plus en plus acceptées dans les pays à revenu élevé et soutenues par des réglementations et des investissements, les questions d’accessibilité et d’abordabilité pour les populations à faible revenu — tant dans les régions développées que dans les pays en développement — restent insuffisamment abordées. Une analyse complète et fondée sur des données factuelles est essentielle pour guider des transitions inclusives et équitables vers un transport durable. Cette session se concentre sur l’intersection entre impacts socio-économiques et réalités techniques, dans le but d’identifier les voies prioritaires pour garantir un accès équitable aux carburants bas carbone. Différents intervenants de Belgique, du Japon, de Colombie et de Chine — chacun expert des aspects techniques, socio-économiques et législatifs — apporteront une perspective multidisciplinaire et globale.
Disciplines :
Chemistry
Author, co-author :
Richel, Aurore  ;  Université de Liège - ULiège > Département GxABT > Chemistry for Sustainable Food and Environmental Systems (CSFES)
Martinez Villarreal, Sergio Andrés ;  Université de Liège - ULiège > TERRA Research Centre ; Université de Liège - ULiège > Département GxABT > Chemistry for Sustainable Food and Environmental Systems (CSFES)
Ogino Chiaki;  Kobe University
Changbin Yin;  CAAS - Chinese Academy of Agricultural Sciences
Shu Wang;  Jinan University
Language :
English
Title :
Ensuring secure and sustainable liquid fuel supply for civil transportation: balancing ecosystem integrity and economic fairness for low- and moderate-income populations and organizations
Publication date :
16 September 2025
Event name :
Science Summit 2025 - General Assembly of the United Nations
Event place :
New-York, United States
Event date :
9-26 septembre 2025
By request :
Yes
Audience :
International
Peer review/Selection committee :
Peer reviewed
Development Goals :
13. Climate action
12. Responsible consumption and production
7. Affordable and clean energy
10. Reduced inequalities
Available on ORBi :
since 29 October 2025

Statistics


Number of views
18 (1 by ULiège)
Number of downloads
0 (0 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi