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Abstract :
[en] Civil transportation—whether by road, air, or sea—remains heavily dependent on fossil fuels, with a significant carbon footprint throughout its value chain. While numerous alternative fuels are being developed, including green hydrogen, methanol, synthetic ammonia, e-fuels, biofuels, and electric mobility, each comes with its own advantages, limitations, and degree of technological maturity. Although these alternatives are increasingly accepted in high-income countries and backed by regulations and investments, questions of affordability and accessibility for low-income populations—both in developed and developing regions—remain insufficiently addressed. A comprehensive, fact-based analysis is essential to inform inclusive and equitable transitions to sustainable transport. This session focuses on the intersection of socio-economic impacts and technical realities, aiming to identify priority pathways for ensuring equitable access to low-carbon fuels. Different speakers from Belgium, Japan, Colombia, and China—each with expertise in technical, socio-economic, and legislative aspects—will provide a multidisciplinary, global perspective.
[fr] Le transport civil — qu’il soit routier, aérien ou maritime — reste fortement dépendant des combustibles fossiles, avec une empreinte carbone significative tout au long de sa chaîne de valeur. Bien que de nombreux carburants alternatifs soient en cours de développement, notamment l’hydrogène vert, le méthanol, l’ammoniac synthétique, les e-carburants, les biocarburants et la mobilité électrique, chacun présente ses propres avantages, limites et degrés de maturité technologique.
Bien que ces alternatives soient de plus en plus acceptées dans les pays à revenu élevé et soutenues par des réglementations et des investissements, les questions d’accessibilité et d’abordabilité pour les populations à faible revenu — tant dans les régions développées que dans les pays en développement — restent insuffisamment abordées. Une analyse complète et fondée sur des données factuelles est essentielle pour guider des transitions inclusives et équitables vers un transport durable.
Cette session se concentre sur l’intersection entre impacts socio-économiques et réalités techniques, dans le but d’identifier les voies prioritaires pour garantir un accès équitable aux carburants bas carbone. Différents intervenants de Belgique, du Japon, de Colombie et de Chine — chacun expert des aspects techniques, socio-économiques et législatifs — apporteront une perspective multidisciplinaire et globale.