Lumière, view, cameraman, social interaction; vue Lumière, opérateur, badaud, interaction
Abstract :
[fr] Analyse des scènes de rue produites par la firme Lumière comme résultats d'une interaction entre l'opérateur et les sujets filmés.
Disciplines :
Performing arts
Author, co-author :
Belloi, Livio ; Université de Liège - ULiège > Département des Arts et Sciences de la communication > Cinéma et arts audiovisuels - Département des Arts et Sciences de la communication
Language :
English
Title :
Lumière and his View : the Cameraman's Eye in Early Cinema
Charles Baudelaire, “Le Peintre de la vie modeme” [1863], reprinted in Ecrits Esthetiques (Paris, 1986), pp. 360–404.
Walter Benjamin, Charles Baudelaire, Un Poete Lyrique a TApogie du Capitalisme (Paris, 1982).
Ffelix Mesguich, Tours de Manivelle. Souvenirs d’un Chasseur d'Images (Paris, 1933).
Otto Pacht, Questions de Mithode en Histoire de l'Art (Paris, 1994), p. 50.
Promio's confession, published in Georges-Michel Coissac, op. cit. p. 198.
Jean-Louis Schefer, L Homme ordinaire du cinema (Paris, 1980). Hie relationship between the on-lookers and street attractions was explored by Tom Gunning in “Cinema des attractions et modemite”, Cinematheque, 5 (Spring 1994), pp. 129–139.
Erving Goffman, The Representation of Self in Everyday Life (Harmondsworth, 1969), p. 26.
In the Lumière views, filmed in Switzerland, see Roland Cosandey, Revoir Lumiere, Iris 2(1) (1984), pp. 71–82.
Jacques Aumont, L’Oeil Interminable (Paris, 1989), p. 31.
See the classic work of Edward T. Hall, The Hidden Dimension (New York, 1966): “fixed-feature space” (pp. 97–101) and “semi-fixed feature space” (pp. 101–104).
Hall establishes four types of distance (intimate, personal, social and public) and two modes (near and far). See Hall (1966) op. cit, pp. 107–122.
La Lucame de l'Infini (Paris, 1991), p. 24.
This hypothesis is defended by Vincent Pinel, Louis Lumiere, Anthologie du Cinema, vol. viii (Paris, 1974), pp. 445–447.