References of "Learning materials => Other"
     in
Bookmark and Share    
See detailAlberto Giacometti - L'Humanité absolue (audioguides de l'exposition)
Franck, Thomas ULiege; Bouvard, Émilie

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 32 (2 ULiège)
See detailAlberto Giacometti, dans l'oeil de Sartre (dossier pédagogique)
Franck, Thomas ULiege; Jurdant, Pierre-Yves

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 18 (0 ULiège)
Full Text
See detailDroits de l'homme - Plan général du cours 2020 et slides
Bouhon, Frédéric ULiege

Learning material (2020)

Il s'agit du plan général du cours de Droits de l'homme (Master en Droit et Master en Science politique) pour l'année académique 2020-2021. Il vise à offrir un aperçu général de la matière et à permettre ... [more ▼]

Il s'agit du plan général du cours de Droits de l'homme (Master en Droit et Master en Science politique) pour l'année académique 2020-2021. Il vise à offrir un aperçu général de la matière et à permettre aux étudiants de mieux structurer leur prise de note. [less ▲]

Detailed reference viewed: 92 (23 ULiège)
Full Text
See detailInstitutions politiques et droit constitutionnel - droit constitutionnel
Durviaux, Ann Lawrence ULiege

Learning material (2020)

support de cours : Principes de droit constitutionnel belge

Detailed reference viewed: 24 (1 ULiège)
Full Text
See detailFiche pédagogique : Jeu d’intelligence collective au service de la trajectoire de projet
Vermeulen, Cédric ULiege

Learning material (2020)

En partant d’une situation initiale (« de début de projet »), explorer collectivement les moteurs et les freins existants pour atteindre une situation finale souhaitée (« de fin de projet »).

Detailed reference viewed: 34 (0 ULiège)
See detailA la découverte du quartier des Trixhes à Flémalle
Frankignoulle, Pierre ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 15 (0 ULiège)
Full Text
See detailexamen écrit analyse de cas corrigés
Durviaux, Ann Lawrence ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 32 (4 ULiège)
See detailENERGIA: Transforming a public utility company into a customer-centric organization
Hazée, Simon; Mancini, Philippe; Laloux, Dimitri et al

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 73 (1 ULiège)
Full Text
See detailAméliorer le fonctionnement des Associations de Surveillance et de Développement Durable (ASDD) en périphérie du Parc
Trégourès, Alexandre; Bianen, Florence; Vermeulen, Cédric ULiege et al

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 41 (3 ULiège)
Full Text
See detailLes instances de concertation autour du Parc National Odzala Kokoua : faciliter le dialogue entre les villages et le Parc
Trégourès, Alexandre; Bianen, Florence; Vermeulen, Cédric ULiege et al

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 33 (3 ULiège)
Full Text
See detailLa participation des communautés dans la gestion de la Fondation Odzala Kokoua (FOK)
Trégourès, Alexandre; Bianen, Florence; Vermeulen, Cédric ULiege et al

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 29 (2 ULiège)
Full Text
See detailPrincipes des télécommunications analogiques et numériques: manuel des répétitions
Van Droogenbroeck, Marc ULiege; Latour, Philippe ULiege; Wagner, Jean-Marc et al

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 484 (119 ULiège)
Full Text
See detailTesting Manual of the Pictorial Scale of Perceived Water Competence (PSPWC)
De Sousa Morgado, Liliane ULiege; De Martelaer, Kristine; D'Hondt, Eva et al

Learning material (2020)

The Early Years Special Interest Group have completed a technical publication, ‘Pictorial Scale of Perceived Water Competence (PSPWC) Testing Manual’. This publication is the first to specifically focus ... [more ▼]

The Early Years Special Interest Group have completed a technical publication, ‘Pictorial Scale of Perceived Water Competence (PSPWC) Testing Manual’. This publication is the first to specifically focus and develop an assessment tool appropriate for young children aged 4 – 8 years old. It aims to address the following specific needs 1) to be accessible to this young age range, 2) to be suitable for children of different swimming levels, 3) cover all the aquatic fundamentals – water entry, breath control, buoyancy, balance, propulsion, immersion, water exit, gliding and vision. The idea to develop the PSPWC started during the Early Years Special Interest Group meeting at Laramie 2016 AIESEP, which then developed into a larger group of experts in order to develop and present the assessment tool. A four year process of critical analysis, preliminary face-validity, face-validity and content validity were completed in the development of each version of the PSPWC until the final testing manual was completed. Within the testing manual all aquatic skills and test items are represented through visual methodologies of drawings by a professional illustrator. In order to engage young children’s interests and to keep their attention to facilitate their understanding and to obtain more meaningful responses. The testing manual includes 3 level progressions for each situation, skill or test item, level 1 = “not able to do the skill”; level 2 = “skill in progress” and level 3 = “able to do the skill. The 3 level progression was developed as the expert group considered it more appropriate to have a process orientated scale showing a child’s developmental progression. The PSPWC can be applied for use in children (measurement of their own perceived water competence), in parents (measurements of their perception of children’s water competence) and/or in teachers (measurement of their perception of pupils’ / students’ water competence. [less ▲]

Detailed reference viewed: 198 (9 ULiège)
Full Text
See detailMéthodes de synthèse narrative de la littérature
Dachet, Dylan ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 35 (2 ULiège)
See detailGoulag (dossier pédagogique)
Franck, Thomas ULiege; Jurdant, Pierre-Yves

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 31 (1 ULiège)
Full Text
See detailHow do we obtain the data driving precision farming applications?
Garré, Sarah ULiege

Learning material (2020)

The interactive, digital lift-the-flap poster shows you which techniques are used to generate the data necessary for precision farming.

Detailed reference viewed: 79 (7 ULiège)
See detailQuels impacts socio-écologiques d’une transition agroécologique ?
Boeraeve, Fanny ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 42 (3 ULiège)
Full Text
See detailCritères de qualité pour la recherche en Sciences de l'Education
Dachet, Dylan ULiege

Learning material (2020)

Cette séance de cours a pour objectif d'outiller les étudiants en critères méthodologiques leur permettant, à la fois, d'avoir une lecture critique de la littérature scientifique et de préparer leur ... [more ▼]

Cette séance de cours a pour objectif d'outiller les étudiants en critères méthodologiques leur permettant, à la fois, d'avoir une lecture critique de la littérature scientifique et de préparer leur propre recherche. [less ▲]

Detailed reference viewed: 34 (4 ULiège)
Full Text
See detailAI and Law Enforcement
de Streel, Alexandre; Franssen, Vanessa ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 62 (4 ULiège)
Full Text
See detailJustifier un projet - Penser le bien commun dans un jury d’architecture
Kunysz, Pavel ULiege

Learning material (2020)

Présentation de quelques constats liés à l'observation des interactions et typologies mobilisées au sein d'un jury d'architecture de 3ème bachelier à la faculté d'architecture de Liège (habitat collectif ... [more ▼]

Présentation de quelques constats liés à l'observation des interactions et typologies mobilisées au sein d'un jury d'architecture de 3ème bachelier à la faculté d'architecture de Liège (habitat collectif à Seraing - Décembre 2019). Le travail explore en trois temps la façon dont le bien commun est mobilisé, consciemment ou non, au sein de ce jury au travers des justifications et critiques de projets (grille d'analyse boltanskienne), de l'exploitation des typologies de la cour et du jardin (grille de l'idéal-type wéberien) et du rapport au contexte urbain du projet. [less ▲]

Detailed reference viewed: 21 (3 ULiège)
Full Text
See detailLes herbiers de Haute-Ardenne : pourquoi les héberger dans les collections fédérales ?
Metzmacher, Maxime ULiege

Learning material (2020)

Under good conditions, herbariums can be preserved for several centuries. The conservation of Haute-Ardenne herbariums in the collections of the Meise Botanical Garden is desirable for technical, heritage ... [more ▼]

Under good conditions, herbariums can be preserved for several centuries. The conservation of Haute-Ardenne herbariums in the collections of the Meise Botanical Garden is desirable for technical, heritage, historical and scientific reasons. In 2019, two of these herbariums were transferred to these collections. [less ▲]

Detailed reference viewed: 57 (9 ULiège)
See detailRevue des modes de représentation de l'information spatiale
Denis, Antoine ULiege

Learning material (2020)

Cette revue, en format diaporama, a pour objet de présenter de manière relativement exhaustive et synthétique les différents modes de représentation de l’information spatiale. Bien qu’elle se concentre ... [more ▼]

Cette revue, en format diaporama, a pour objet de présenter de manière relativement exhaustive et synthétique les différents modes de représentation de l’information spatiale. Bien qu’elle se concentre essentiellement sur l’aspect formel des représentations, leur aspect fonctionnel est aussi parfois considérés. [less ▲]

Detailed reference viewed: 284 (14 ULiège)
Full Text
See detail«  Every PhD Candidate Matters: an Introduction to Stereotypes Analysis »
Ernst, Brigitte ULiege

Learning material (2020)

Stereotypes are like road maps: they help us to orient ourselves in our relationships. However, unlike a map, there is no legend to offer directions or explanations, so we must be aware of our personal ... [more ▼]

Stereotypes are like road maps: they help us to orient ourselves in our relationships. However, unlike a map, there is no legend to offer directions or explanations, so we must be aware of our personal biases. Power and privilege are not distributed equally according to race, gender, age or social class. Many strategies, whether conscious or unconscious, preserve and favor one’s own power. This workshop will explore 5 power controlling behaviors and learn how to neutralize them, either for ourselves or to help another person." [less ▲]

Detailed reference viewed: 50 (1 ULiège)
See detailConstruction européenne et implications pour la Belgique
Weerts, Audrey ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 22 (2 ULiège)
Full Text
See detailEntorse de cheville
Kaux, Jean-François ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 134 (35 ULiège)
Full Text
See detailPathologie du muscle - Classification - Traitement
Kaux, Jean-François ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 206 (69 ULiège)
Full Text
See detailChondropathie fémoral-patellaire
Kaux, Jean-François ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 183 (58 ULiège)
Full Text
See detailLes tendinopathies
Kaux, Jean-François ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 120 (55 ULiège)
Full Text
See detailPrévention des tendinopathies ?
KAUX, Jean-François ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 32 (2 ULiège)
Full Text
See detailDouleurs chroniques de jambes
Kaux, Jean-François ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 77 (20 ULiège)
Full Text
See detailPathologie du muscle - Anamnèse - Clinique - Imagerie
Kaux, Jean-François ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 276 (103 ULiège)
Full Text
See detailPathologie du muscle - Complications - Traitements
Kaux, Jean-François ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 131 (68 ULiège)
Full Text
See detailAgir pour le climat
Renardy, Mandy ULiege; Horion, Gwendoline ULiege; Dufrasne, Maelle et al

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 37 (5 ULiège)
Full Text
See detailPathologies du tendon - Tendinopathies - Traitements 2
KAUX, Jean-François ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 166 (67 ULiège)
Full Text
See detailGuidelines for a Research Master Thesis in Marketing
Barbosa de Sousa, Patrick ULiege; Delcourt, Cécile ULiege

Learning material (2020)

This document presents the general guidelines for a research master thesis in marketing. It was specifically crafted for marketing students following classes at HEC Liège, the management school of the ... [more ▼]

This document presents the general guidelines for a research master thesis in marketing. It was specifically crafted for marketing students following classes at HEC Liège, the management school of the University of Liège, Belgium. [less ▲]

Detailed reference viewed: 76 (6 ULiège)
Full Text
See detailFractures microtraumatiques
Kaux, Jean-François ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 188 (91 ULiège)
Full Text
See detailComment appréhender le terrain
Renard, Juliette ULiege

Learning material (2020)

Présentation donnée dans le cadre du séminaire d'accompagnement à l'écriture du mémoire en sciences politiques

Detailed reference viewed: 32 (4 ULiège)
See detailGuidelines for an Internship in Marketing
Barbosa de Sousa, Patrick ULiege; Delcourt, Cécile ULiege

Learning material (2020)

This document presents the general guidelines for an internship in marketing. It was specifically crafted for marketing students following classes at HEC Liège, the management school of the University of ... [more ▼]

This document presents the general guidelines for an internship in marketing. It was specifically crafted for marketing students following classes at HEC Liège, the management school of the University of Liège, Belgium. [less ▲]

Detailed reference viewed: 38 (5 ULiège)
Full Text
See detailJacqueline Harpman. La Fille démantelée. Dossier pédagogique Espace Nord
Outers, Pierre ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 22 (5 ULiège)
Full Text
See detailDroit matériel européen - recueil de documentation 2020
Van Cleynenbreugel, Pieter ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 27 (1 ULiège)
Full Text
See detailProfiling the ester aroma of fruity beers using comprehensive twodimensional gas chromatography: a comparison of flow and cryogenic modulators
Massenet, Thibault ULiege; Muller, Hugo ULiege; Dubois, Lena ULiege et al

Learning material (2020)

Beer aroma results from a complex mixture of volatile compounds that derive mainly from its raw ingredients and during processing. To characterize such a complex gas mixture, comprehensive two-dimensional ... [more ▼]

Beer aroma results from a complex mixture of volatile compounds that derive mainly from its raw ingredients and during processing. To characterize such a complex gas mixture, comprehensive two-dimensional gas chromatography coupled with mass spectrometry (GCXGC-MS) has proven to be a powerful analytical method. Moreover, this technique can be easily coupled to headspace solid phase micro extraction (HS-SPME), which permits a straightforward and rapid sampling of volatile organic compounds (VOCs). This paper reports on the relative performances of two different types of GCxGC modulator, a flow modulator and a cryogenic modulator, for characterizing the VOC signature of the headspace of five Belgian fruity beers. Particular emphasis is placed on the ester fraction of these volatile compounds. The results demonstrate that the cryogenic modulator permits a better overview of the molecular composition of the beer headspace, detecting nearly three times more molecules than the flow modulator. [less ▲]

Detailed reference viewed: 70 (8 ULiège)
Full Text
See detailInvestigation of the similarities and differences of two beer aroma profiles using comprehensive gas chromatography and mass spectrometry
Hardy, Soline ULiege; Henin, Adèle ULiege; Dubois, Lena ULiege et al

Learning material (2020)

This benchmarking study of fruity beers volatile profiles, analyzed by SPME-GC×GC-MS, highlights the similarities and differences between two beers’ profiles (cherry and peach flavored) based on a PCA, an ... [more ▼]

This benchmarking study of fruity beers volatile profiles, analyzed by SPME-GC×GC-MS, highlights the similarities and differences between two beers’ profiles (cherry and peach flavored) based on a PCA, an ANOVA testand heat map. The common volatile organic compounds (VOCs) of the two beers were related to the similar brewing process compared to the three other beers whereas the different VOCs define the aroma and the taste of the beer. [less ▲]

Detailed reference viewed: 45 (3 ULiège)
See detailIntroduction to optical/infrared interferometry History and basic principles
Surdej, Jean ULiege

Learning material (2020)

The present videos refer to a 10-hour lecture series delivered at IUCAA in April 2018. They are accompanied by notes referring to a lecture delivered on 27 September 2017 in Roscoff during the "2017 Evry ... [more ▼]

The present videos refer to a 10-hour lecture series delivered at IUCAA in April 2018. They are accompanied by notes referring to a lecture delivered on 27 September 2017 in Roscoff during the "2017 Evry Schatzman School", edited in "Instrumentation and Methods for Astrophysics" (astro-ph.IM) EDP Sciences Proceedings, Imaging at High Angular Resolution of Stellar Surfaces and Close Environment, 2019, p.55. The complete lecture notes are published in the proceedings of the « Evry Schatzman School 2017 ».They can be freely downloaded from https://arxiv.org/abs/1907.07443, http://repository.iucaa.in:8080/jspui..., or https://orbi.uliege.be/handle/2268/22.... [less ▲]

Detailed reference viewed: 18 (5 ULiège)
Full Text
See detailJacqueline Harpman. La Dormition des amants. Dossier pédagogique Espace Nord
Outers, Pierre ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 20 (0 ULiège)
Full Text
See detailPathologies musculaires traumatiques
Kaux, Jean-François ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 61 (29 ULiège)
Full Text
See detailPathologie du handball
Kaux, Jean-François ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 71 (16 ULiège)
Full Text
See detailGenou abarticulaire
Kaux, Jean-François ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 66 (29 ULiège)
Full Text
See detailEpaule - traumatologie ligamentaire
Kaux, Jean-François ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 54 (13 ULiège)
Full Text
See detailEpaule abarticulaire
Kaux, Jean-François ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 52 (18 ULiège)
Full Text
See detailTraumatologie du volleyball
Kaux, Jean-François ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 72 (19 ULiège)
Full Text
See detailChevilles douloureuses et instables
Kaux, Jean-François ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 44 (23 ULiège)
Full Text
See detailGenou ligamentaire
Kaux, Jean-François ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 20 (5 ULiège)
Full Text
See detailStatuti dei partiti politici e quote di genere
Gustin, Archibald ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 31 (3 ULiège)
Full Text
See detailPathologies du rugbyman
Kaux, Jean-François ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 49 (14 ULiège)
Full Text
See detailTraumatologie du basketball
Kaux, Jean-François ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 259 (36 ULiège)
Full Text
See detailCoude abarticulaire
Kaux, Jean-François ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 136 (66 ULiège)
Full Text
See detailSyndrome douloureux régional complexe de type 1
Kaux, Jean-François ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 33 (4 ULiège)
Full Text
See detailAnatomie, physiologie et sémiologie du membre inférieur
Kaux, Jean-François ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 167 (35 ULiège)
Full Text
See detailActualisation du traitement médical de la tendinopathie
Kaux, Jean-François ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 145 (5 ULiège)
Full Text
See detailPoignet chronique
Kaux, Jean-François ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 77 (28 ULiège)
Full Text
See detailPRP musculaire et tendineux (+ cartilage)
Kaux, Jean-François ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 45 (8 ULiège)
Full Text
See detailTechniques de Médecine Physique
Kaux, Jean-François ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 91 (57 ULiège)
Full Text
See detailL'univers QGIS - Illustration présentant l'organisation globale des principaux constituants et fonctionnalités de QGIS 3.10
Denis, Antoine ULiege

Learning material (2019)

Illustration présentant l'organisation globale des principaux constituants et fonctionnalités de QGIS 3.10. Schéma non validé.

Detailed reference viewed: 281 (23 ULiège)
Full Text
See detailQGIS Universe - Illustration presenting the global organisation of QGIS 3.10 main components and functionalities
Denis, Antoine ULiege

Learning material (2019)

Illustration presenting the global organisation of QGIS 3.10 main components and functionalities. ! Diagram not validated !

Detailed reference viewed: 106 (11 ULiège)
Full Text
See detailIdentification of the maple tree responsible for atypical myopathy
Renaud, Benoît ULiege; François, Anne-Christine ULiege; Dopagne, Claude ULiege et al

Learning material (2019)

This technical note aims at differentiate the three Acer species commonly found in Europe: Acer pseudoplatanus (sycamore maple), Acer platanoides (Norway maple) and Acer campestre (field maple) .

Detailed reference viewed: 60 (5 ULiège)
Full Text
See detailComment reconnaître les érables de nos régions - Fiche technique
Renaud, Benoît ULiege; François, Anne-Christine ULiege; Dopagne, Claude ULiege et al

Learning material (2019)

Cette fiche reprend les caractéristiques permettant de distinguer les 3 érables communs de nos régions, à savoir: l'érable sycomore, l'érable plane et l'érable champêtre.

Detailed reference viewed: 355 (15 ULiège)
Full Text
See detailOutils méthodologiques d’encadrement des pré-mémoires
Dachet, Dylan ULiege; Pressia, Fabian ULiege

Learning material (2019)

Ce document repend des outils méthodologiques développés afin de soutenir les étudiants dans la réalisation de leur (pré-)mémoire. Ils ont été utilisés dans le cadre de séances d'accompagnement ... [more ▼]

Ce document repend des outils méthodologiques développés afin de soutenir les étudiants dans la réalisation de leur (pré-)mémoire. Ils ont été utilisés dans le cadre de séances d'accompagnement individuelles. [less ▲]

Detailed reference viewed: 23 (11 ULiège)
Full Text
See detailVers un nouveau type de vaccin contre le diabète de type 1 ?
Geenen, Vincent ULiege

Learning material (2019)

Notre corps héberge un système de défenses immunitaires qui nous protègent contre les multiples agressions infectieuses et qui surveillent la survenue de cellules cancéreuses pour les éliminer ... [more ▼]

Notre corps héberge un système de défenses immunitaires qui nous protègent contre les multiples agressions infectieuses et qui surveillent la survenue de cellules cancéreuses pour les éliminer. Suite aux travaux d’Edward Jenner en Angleterre et de Louis Pasteur en France, cette propriété d’immunogénicité a permis l’avènement de la vaccination contre beaucoup de maladies infectieuses qui reste un des plus grands triomphes de la médecine. Toutefois, avant de nous défendre contre le Non-Soi, le système immunitaire doit être éduqué à ne pas agresser les organes du corps qui l’abrite et doit être rendu tolérant vis-à-vis du Soi. [less ▲]

Detailed reference viewed: 72 (11 ULiège)
Full Text
See detailAdapted transcription of the tutorial video “ESA Echoes in Space - Hazard: Flood mapping with Sentinel-1 (ESA EO College), by Chris Stewart, 5 November 2017” Augmented with additional illustrations and comments.
Denis, Antoine ULiege

Learning material (2019)

This document is an adapted transcription of the tutorial video (YouTube channel “EO College”) entitled « ESA Echoes in Space - Hazard: Flood mapping with Sentinel-1 (ESA EO College)” from 5 November 2017 ... [more ▼]

This document is an adapted transcription of the tutorial video (YouTube channel “EO College”) entitled « ESA Echoes in Space - Hazard: Flood mapping with Sentinel-1 (ESA EO College)” from 5 November 2017 where Dr. Chris Stewart explains how to derive a flood map from Sentinel-1 images, using SNAP. The transcription is augmented with additional illustrations and comments. The video tutorial is available here: https://www.youtube.com/watch?v=derOXkPCH80 [less ▲]

Detailed reference viewed: 309 (24 ULiège)
Full Text
See detailErasmus+ Minerva WP4 Seminar @ULiege - "HR excellence in research" award - What to know about?
Halleux, Isabelle ULiege

Learning material (2019)

Documentation of the training seminar given at ULiege to Minerva partners from Moldova and Armenia. ULiege is leader of the WP4 related to "Building capacities of research management".

Detailed reference viewed: 52 (12 ULiège)
Full Text
See detailLet's start a PHD - Introductory workshop - Mobility ... ready, steady, go !
Ernst, Brigitte ULiege

Learning material (2019)

The power point presentation is structured in two parts: how to design a mobility project in the framework of a PHD , and where to find assistance for the practical issues. It is targetted for foreign PHD ... [more ▼]

The power point presentation is structured in two parts: how to design a mobility project in the framework of a PHD , and where to find assistance for the practical issues. It is targetted for foreign PHD students or PHD candidates who have chosen ULiège to start their PHD. [less ▲]

Detailed reference viewed: 48 (9 ULiège)
Full Text
See detailCUPPD 2019/10 - Gestion de projet
Halleux, Isabelle ULiege

Learning material (2019)

Support de formation à destination des participants au certificat universitaire de préparation du projet doctoral. Session Oct. 2019

Detailed reference viewed: 120 (70 ULiège)
Full Text
See detailResponsabilité pénale des personnes morales
Franssen, Vanessa ULiege

Learning material (2019)

Detailed reference viewed: 21 (4 ULiège)
Full Text
See detailConcevoir des infrastructures autrement ? Faire un état des lieux en marchant différemment. Exercice de marche exploratoire
Parotte, Céline ULiege

Learning material (2019)

Ce document présente le guide ayant alimenté l'exercice de marche exploratoire réalisé dans le cadre du cours « Infrastructures, Conception et Exécution » dispensé par le Professeur Robert Charlier. Il s ... [more ▼]

Ce document présente le guide ayant alimenté l'exercice de marche exploratoire réalisé dans le cadre du cours « Infrastructures, Conception et Exécution » dispensé par le Professeur Robert Charlier. Il s'est réalisé le mercredi 9 octobre. Ce guide reprend les réflexions qui ont été présentées aux étudiants. • Quel est l’intérêt de marcher autrement quand il s’agit d’évaluer, de découvrir un site ? • Définir un itinéraire de marche • Marcher et se poser des questions atypiques pour faire un état des lieux • Débriefer et envisager un scénario idéaliste et un scénario pragmatique. [less ▲]

Detailed reference viewed: 52 (10 ULiège)
See detailRépublique démocratique du Congo - Kolwesi : une ville au cœur des concessions minières, enjeux géopolitiques et de développement
Merenne-Schoumaker, Bernadette ULiege

Learning material (2019)

Commentaires d'une image prise par le satellite Sentinel-2A, le 22 mars 2019. Il s’agit d’une image en couleurs naturelles de résolution à 10m. Situé dans l'arc cuprifère de l’ancien Katanga qui se ... [more ▼]

Commentaires d'une image prise par le satellite Sentinel-2A, le 22 mars 2019. Il s’agit d’une image en couleurs naturelles de résolution à 10m. Situé dans l'arc cuprifère de l’ancien Katanga qui se prolonge en Zambie, Kolwezi est une grande ville minière dont le développement est intimement lié au cuivre et à ses dérivés, cobalt, or, uranium et radium. La ville fut d’ailleurs créée en 1938 pour abriter le siège des Mines de l'Ouest de la société belge de l’Union Minière du Haut Katanga (UMHK), aujourd’hui la GECAMINES. Tout le territoire urbanisé est ainsi marqué par l’exploitation minière (carrières à ciel ouvert parfois envahies d’eaux bleutées, immenses zones de déchets ayant souvent envahi les vallées des rivières, usines de concentration ou de traitement des minerais …) qui cohabite intimement avec les zones d’habitat, beaucoup de cités minières ayant été localisées près des zones d’extraction. L’organisation spatiale exprime aussi les fortes ségrégations spatiales et sociales en vigueur lors de la construction de la ville et une urbanisation souvent peu contrôlée suite à la très importante croissance de la population depuis 20 à 30 ans. [less ▲]

Detailed reference viewed: 73 (1 ULiège)
Full Text
See detailDroits de l'homme - Recueil de jurisprudence - édition 2019-20
Bouhon, Frédéric ULiege

Learning material (2019)

Ce document constitue unrecueil de jurisprudence. Il contient en particulier des arrêts de la Cour européenne des droits de l'homme. Le recueil est un support obligatoire du cours de "Droits de l'homme ... [more ▼]

Ce document constitue unrecueil de jurisprudence. Il contient en particulier des arrêts de la Cour européenne des droits de l'homme. Le recueil est un support obligatoire du cours de "Droits de l'homme" et les étudiants sont invités à lire attentivement les extraits indiqués au fur et à mesure du quadrimestre. [less ▲]

Detailed reference viewed: 130 (45 ULiège)
Full Text
See detailLes différentes approches épistémologiques en sciences sociales
Renard, Juliette ULiege

Learning material (2019)

Présentation des différentes approches de recherche en sciences sociales aux étudiants de Master en sciences politiques, dans le cadre du séminaire d'accompagnement à la rédaction du mémoire

Detailed reference viewed: 38 (3 ULiège)
See detailAppréciation et communication du risque dans la perspective d’une prise de décision partagée, appliquée au dépistage du cancer. Module d'auto-apprentissage "InfoCritique"
Henrard, Gilles ULiege; Cauchon, Michel; Ouellet, Sylvain

Learning material (2019)

Prendre des décisions est au cœur du métier de soignant. Ces décisions peuvent être prises de bien des manières : seul ou en collaboration avec d’autres personnes, en se basant sur son intuition ou sur ... [more ▼]

Prendre des décisions est au cœur du métier de soignant. Ces décisions peuvent être prises de bien des manières : seul ou en collaboration avec d’autres personnes, en se basant sur son intuition ou sur une règle de décision clinique explicite, en quelques secondes ou après mûres réflexions… Nous aborderons ici une partie des habilités nécessaires aux décisions cliniques que nous prendrons avec nos patients. En effet, pour mettre en pratique ce qu’il est convenu d’appeler une « prise de décision médicale partagée », il est nécessaire de communiquer au patient ce qui fait l’essence de la démarche EBM, les meilleurs faits probants étayant tel ou tel options thérapeutiques, autrement dits « les risques » qui y sont associés. Nous verrons comment communiquer ces risques, notions parfois complexes (pour les patients mais aussi les professionnels !) de manière à augmenter ses chances d’être compris. La toile de fond de ce module est celle du dépistage des cancers. Nous en profiterons pour travailler les habilités de lecture critique, « cœur de métier » d’Infocritique, spécifique à ce domaine. Objectifs d'apprentissage : • D’appliquer les principes de lecture critique propre à la littérature traitant du dépistage des cancers • De rendre compte du manque de précision des professionnels de la santé en termes de compréhension et d’appréciation du risque • De définir la notion de « littératie du risque » dans ses différentes dimensions • De connaître les biais cognitifs fréquents associés à l’appréciation des risques et leur influence sur la prise de décision • D’expliquer et d’appliquer les principales recommandations en termes de communication du risque dans un contexte clinique • De connaitre et d’appliquer quelques outils d’aide à la communication du risque • D’intégrer, dans l’exercice de sa pratique clinique, les principes de la communication du risque dans une perspective plus large de prise de Décision Médicale Partagée (DMP) [less ▲]

Detailed reference viewed: 66 (7 ULiège)
Full Text
See detailAutour du bilan de santé. Synthèse des 3 séminaires d'échanges de pratiques dans le cadre du projet de service des PSE
Miermans, Marie-Christine ULiege

Learning material (2019)

Synthèse des 3 séminaires d'échanges de pratiques réalisés avec le personnel médical de promotion de la santé dans les écoles

Detailed reference viewed: 26 (1 ULiège)
Full Text
See detailManuel de formation SIG sous QGIS 3.8.1 à destination de l’Association Intercommunale des Eaux du Condroz (AIEC)
Denis, Antoine ULiege

Learning material (2019)

L’Association Intercommunale des Eaux du Condroz (AIEC - http://www.eauxducondroz.be/) a en charge la production et la distribution d'eau potable dans le Condroz (Belgique) dans les 5 communes de Ciney ... [more ▼]

L’Association Intercommunale des Eaux du Condroz (AIEC - http://www.eauxducondroz.be/) a en charge la production et la distribution d'eau potable dans le Condroz (Belgique) dans les 5 communes de Ciney, Hamois, Havelange, Hotton et Somme-Leuze. L’AIEC est notamment amenée à cartographier les canalisations d’eau et divers éléments du réseau d’eau et à le positionner en prenant comme référence le Projet Informatique de Cartographie Continue (PICC) de la Wallonie. Ce manuel a pour vocation de guider les techniciens de l’AIEC dans leur prise en main du logiciel de cartographie libre QGIS pour mener à bien leur mission de cartographie. Les concepts et manipulations de données utiles aux techniciens de l’AIEC sont listés dans la table des matières de ce manuel. [less ▲]

Detailed reference viewed: 456 (10 ULiège)
See detailLa transition agroécologique améliore-t-elle la qualité de vie des familles paysannes wallonnes ?
Carpio Villarroel, Carolina; Wiliquet, Claire ULiege

Learning material (2019)

Le monde agricole est en crise: une charge de travail éreintante pour une reconnaissance financière et sociale qui ne suit pas, loin de là, ont pour conséquences une chute vertigineuse des exploitations ... [more ▼]

Le monde agricole est en crise: une charge de travail éreintante pour une reconnaissance financière et sociale qui ne suit pas, loin de là, ont pour conséquences une chute vertigineuse des exploitations agricoles et du nombre de travailleurs.euses dans le secteur de l’agriculture ainsi qu’un nombre de suicide anormalement élevé dans la profession. Des agriculteurs et agricultrice heureux.ses, est-ce possible? Ceux et celles qui ont fait le choix de cultiver en agroécologie semblent dire que oui! Mais cette transition écologique ne se fera pas sans l’appui de la société dans son ensemble. [less ▲]

Detailed reference viewed: 46 (3 ULiège)
Full Text
See detailActivités préparatoires de Physique - Méthodologie
Marique, Pierre-Xavier ULiege

Learning material (2019)

Tutorat de méthodologie donné lors des activités préparatoires de physique de l'ULiège. 3 parties (1. Comment travailler efficacement ses cours ? 2. Comment résoudre un exercice de physique ? 3. Comment ... [more ▼]

Tutorat de méthodologie donné lors des activités préparatoires de physique de l'ULiège. 3 parties (1. Comment travailler efficacement ses cours ? 2. Comment résoudre un exercice de physique ? 3. Comment appréhender les QCM ?) [less ▲]

Detailed reference viewed: 42 (6 ULiège)
Full Text
See detailRecherche documentaire juridique - Bibliothèque de liens
Desseilles, François ULiege

Learning material (2019)

Detailed reference viewed: 353 (165 ULiège)
Full Text
See detailSmart temperature tracing using heat and cold water in India - Video
Selles, Adrien; Hoffmann, Richard ULiege; Uddin, Wajid et al

Learning material (2019)

Sustainable management of groundwater in fractured rocks needs accurate observation data about processes occurring in fractures and rock matrix. Dye tracer tests are commonly used for characterization of ... [more ▼]

Sustainable management of groundwater in fractured rocks needs accurate observation data about processes occurring in fractures and rock matrix. Dye tracer tests are commonly used for characterization of these processes. Using temperature as a tracer is more recently used and provides several advantages, including a more detailed investigation of the geological heterogeneity and a more robust interpretation of the mean groundwater velocity. This is an important requirement for more realistic modelling of solute transport in aquifers using informative and robust reference data. In common temperate climate aquifers, characterized by an approximate 10 °C natural background temperature, hot water injections are more and more used, while a cold water injection in hot aquifers is much more promising. This is for example the case in Southern India, with natural aquifer background temperature values around 30 °C. Cold water injections in such environments, enable to increase the difference of temperature between the injected fluid and groundwater. By this way, cold plume transport modelling offers interesting opportunities for aquifers characterization, where heat injections are more limited because of higher natural background groundwater temperature. Within the ENIGMA ITN program, such innovative smart tracer tests with injections of hot and cold water were applied in an isolated fracture within a weathered granite aquifer in Southern India. The tests were realized on a test site located at Choutuppal (Telangana state). It is a scientific observatory of environmental research established within the partnership between the BRGM (Bureau de recherches géologiques et minières) in France and the National Geophysical Research Institute (NGRI) in Hyderabad, India. Based on this cooperation, over 25 borewells are accessible on a small scale. It is a scientific video for the ENIGMA ITN YouTube Channel: https://www.youtube.com/watch?v=cx6s4cGj1sc [less ▲]

Detailed reference viewed: 44 (5 ULiège)
Full Text
See detailTALIS 2018 - Devenir enseignant
Quittre, Valérie ULiege; Dupont, Virginie ULiege; Lafontaine, Dominique ULiege

Learning material (2019)

Detailed reference viewed: 38 (2 ULiège)
Full Text
See detailTALIS 2018 - Enseigner au quotidien
Quittre, Valérie ULiege; Dupont, Virginie ULiege; Lafontaine, Dominique ULiege

Learning material (2019)

Detailed reference viewed: 30 (0 ULiège)
Full Text
See detailHRS4R Master Class for Newcomers - HRS4R process activities
Halleux, Isabelle ULiege

Learning material (2019)

This document describes the collective intelligence activities and supports I designed for (1) enabling newcomers to understand how to develop the HRS4R process as required for the EU award, (2) enabling ... [more ▼]

This document describes the collective intelligence activities and supports I designed for (1) enabling newcomers to understand how to develop the HRS4R process as required for the EU award, (2) enabling them to discover HRS4R key ideas that they will have to address as they move through the application and implementation processes, (3) helping them to understand how stakeholders can be actively involved in the implementation process. Lectures were moreover given in order to have a more comprehensive and science-base approach of the concepts. [less ▲]

Detailed reference viewed: 53 (16 ULiège)
Full Text
See detailOrganiser et animer des séances de cas pratiques en droit
Biquet, Christine ULiege

Learning material (2019)

Detailed reference viewed: 63 (21 ULiège)
Full Text
See detailDes microplastiques dans le foie des anchois ?
Vancsok, Catherine ULiege; Collard, France ULiege

Learning material (2019)

Une publication du Dr France COLLARD (Océanologie biologique, Faculté des Sciences), vulgarisée sous trois formats différents (bande dessinée, carte conceptuelle, récit illustré de photos), a été proposée ... [more ▼]

Une publication du Dr France COLLARD (Océanologie biologique, Faculté des Sciences), vulgarisée sous trois formats différents (bande dessinée, carte conceptuelle, récit illustré de photos), a été proposée à des élèves de 6e secondaire dans le cadre de leur cours de biologie. Ce projet est le fruit d'une collaboration avec le service de Didactique des sciences biologiques (Faculté des Sciences). [less ▲]

Detailed reference viewed: 72 (4 ULiège)
Full Text
See detailLes réformes de l'Etat jusque 1994
Weerts, Audrey ULiege

Learning material (2019)

Detailed reference viewed: 21 (1 ULiège)
Full Text
See detailA PhD... Is it for me?
Halleux, Isabelle ULiege; Favart, Evelyne ULiege; Dupont, Thérèse ULiege et al

Learning material (2019)

Perhaps you want to further explore the research you studied in your Master’s thesis; perhaps a professor encouraged you to consider further studies; or perhaps you know your passion can contribute to an ... [more ▼]

Perhaps you want to further explore the research you studied in your Master’s thesis; perhaps a professor encouraged you to consider further studies; or perhaps you know your passion can contribute to an important societal need and a PhD will allow you to make this impact. Whatever your motivation, this booklet will answer the ten questions most frequently asked by students who are considering pursuing a PhD. [less ▲]

Detailed reference viewed: 42 (7 ULiège)
Full Text
See detail"La Constitution au fil de ses versions": notes récapitulatives 2019
Weerts, Audrey ULiege

Learning material (2019)

Detailed reference viewed: 25 (1 ULiège)
Full Text
See detailOser le doctorat
Halleux, Isabelle ULiege; Favart, Evelyne ULiege; Dupont, Thérèse ULiege

Learning material (2019)

Ce fascicule apporte une courte réponse à une dizaine de questions régulièrement posées par les jeunes diplômés qui ont envie d’approfondir la thématique de leur mémoire de fin d’études, qui sont ... [more ▼]

Ce fascicule apporte une courte réponse à une dizaine de questions régulièrement posées par les jeunes diplômés qui ont envie d’approfondir la thématique de leur mémoire de fin d’études, qui sont sollicités par un professeur ou qui s’interrogent sur leur projet professionnel et leur avenir. Il présente le doctorat du 21e siècle : celui qui encourage et promeut le développement des connaissances, l’excellence, la créativité, l’innovation, l’interdisciplinarité, l’intersectorialité, la présence au monde et l’insertion dans la société. [less ▲]

Detailed reference viewed: 35 (7 ULiège)
Full Text
See detailLe rôle politique de l'expert. Quatre messages clefs. Exercice de réunion publique d'information préalable
Parotte, Céline ULiege

Learning material (2019)

Cet exercice pédagogique proposait aux étudiants de présenter un projet de dépôt géologique pour la gestion des déchets hautement radioactifs sur le sol belge. Les étudiants étaient ainsi mis en situation ... [more ▼]

Cet exercice pédagogique proposait aux étudiants de présenter un projet de dépôt géologique pour la gestion des déchets hautement radioactifs sur le sol belge. Les étudiants étaient ainsi mis en situation de réunion d'information publique préalable devant faire face à des Q/A parfois inattendus. Cette réunion, légalement obligatoire, est une réunion où les porteurs de projet sont amenés à présenter un ouvrage technique, le calendrier potentiel d'implémentation du projet devant un public divers et varié (riverains, représentants politiques, associations environnementales pour ou contre le projet). Après une présentation de quinze minutes, les étudiants devaient ainsi réagir aux réactions du "public", mis en scène par les autres étudiants. Après cette séance participative, quatre messages clefs étaient livrés aux étudiants. [less ▲]

Detailed reference viewed: 29 (2 ULiège)
Full Text
See detailHRS4R "HR excellence in research" - What you have to know about
Halleux, Isabelle ULiege

Learning material (2019)

These are the slides used during this one-day seminar held in Rigo, Latvia. Attendance : Universities and Research Centers from the Latvian Euraxess network. Findings from the working groups are added.

Detailed reference viewed: 83 (9 ULiège)
See detailVirologie Clinique: sérologie infectieuse et détection antigénique
HUYNEN, Pascale ULiege

Learning material (2019)

Detailed reference viewed: 28 (6 ULiège)
Full Text
See detailDes micro-gouttes pour la vie
Vancsok, Catherine ULiege; Van Loo, Stéphanie ULiege

Learning material (2019)

Dans le cadre du « I Love Science Festival » (du 26 au 28 avril 2019 à Brussels Expo), un stand entier était consacré à la Microfluidique et son application potentielle pour la détection de cancers ... [more ▼]

Dans le cadre du « I Love Science Festival » (du 26 au 28 avril 2019 à Brussels Expo), un stand entier était consacré à la Microfluidique et son application potentielle pour la détection de cancers, développée par le Dr Stéphanie VAN LOO (Microfluidics Lab). Expérience ludique, observation au microscope, posters, vidéos, bande dessinée, mais aussi rencontres avec les chercheurs sont au programme pour les visiteurs de 7 à 77 ans. [less ▲]

Detailed reference viewed: 39 (3 ULiège)