References of "Learning materials => Other"
     in
Bookmark and Share    
See detailLe travail mémoriel et social de Cécile Douard
Franck, Thomas ULiege; Vercheval, Jeanne

Learning material (2021)

Detailed reference viewed: 22 (2 ULiège)
See detailMadeleine Bourdouxhe, une liégeoise existentialiste
Franck, Thomas ULiege

Learning material (2021)

Detailed reference viewed: 24 (0 ULiège)
See detailMarguerite Bervoets, résistante montoise
Franck, Thomas ULiege

Learning material (2021)

Detailed reference viewed: 17 (0 ULiège)
See detailL’abri antiaérien de la Cité Miroir : les femmes civiles face aux conflits armés
Franck, Thomas ULiege

Learning material (2021)

Detailed reference viewed: 23 (0 ULiège)
See detailIsabelle Grégoire-Blume, une militante ouvrière dans le milieu protestant de Dour
Franck, Thomas ULiege; Gotovitch, José

Learning material (2021)

Detailed reference viewed: 18 (0 ULiège)
See detailLes soeurs cisterciennes de l’Abbaye de la Ramée
Franck, Thomas ULiege

Learning material (2021)

Detailed reference viewed: 26 (1 ULiège)
See detailLes femmes Justes et la Synagogue d’Arlon
Franck, Thomas ULiege; Gotovitch, José

Learning material (2021)

Detailed reference viewed: 20 (0 ULiège)
See detailÉgalité et parité dans la définition de l’espace public de La Cité Miroir
Franck, Thomas ULiege

Learning material (2021)

Detailed reference viewed: 26 (1 ULiège)
Full Text
See detailDocument de support à la consultation médicale de personnes sinistrées des inondations et aidants
Belche, Jean Luc ULiege

Learning material (2021)

Voici le document de support à la consultation médicale auprès de personnes sinistrées par les inondations et les aidants, à destination des Médecins généralistes. Il s'agit d'une compilation de ... [more ▼]

Voici le document de support à la consultation médicale auprès de personnes sinistrées par les inondations et les aidants, à destination des Médecins généralistes. Il s'agit d'une compilation de différentes sources à propos de problématiques spécifiques qui peuvent apparaitre dans ces conditions exceptionnelles. Cela pourra être utile aux MG travaillant dans les zones directement touchées mais aussi à tout MG rencontrant des personnes qui ont été porter main forte dans ces zones et qui ont été exposées aux mêmes conditions lors de leur présence. Ce document pourra être amélioré et être suivi d'autres recommandations qui seront édictées dans les prochains jours par les autorités sanitaires (Sciensano, AVIQ). Il est primordial de continuer à consulter régulièrement ces sources et les directives qui seront émises à ce sujet. Une attention particulière doit être portée sur la déclaration des maladies obligatoires (Leptospirose, Légionnellose, toxi-infection digestive) par le support prévu à cet effet (MATRA) et sur la communication et le monitoring des problèmes de santé qui apparaissent dans les cabinets de consultation et les postes avancés, pour pouvoir jouer le rôle de veille sanitaire qui est primordial dans ces conditions. Les groupements locaux de MG, les GLEMs, les cercles de MG, l'OST local (Outbreak Support Team) peuvent être des endroits de partage sur ces questions. [less ▲]

Detailed reference viewed: 21 (1 ULiège)
See detailComment aborder la vaccination contre la COVID-19 en consultation?
Belche, Jean Luc ULiege; Dumont, Jacques

Learning material (2021)

Cette courte vidéo aborde les justifications et les bases de la discussion à propos de la vaccination COVID19 dans les consultations médicales. L’entretien motivationnel peut aider les Médecins ... [more ▼]

Cette courte vidéo aborde les justifications et les bases de la discussion à propos de la vaccination COVID19 dans les consultations médicales. L’entretien motivationnel peut aider les Médecins Généralistes à aborder de manière constructive, efficiente et dans le respect de l’autonomie de chaque patient, la question de l’hésitation vaccinale Covid-19 en consultation. Une autre vidéo montre un exemple de la mise en œuvre de l'entretien motivationnel en cabinet. [less ▲]

Detailed reference viewed: 24 (1 ULiège)
See detailComment aborder la vaccination contre la COVID-19 en consultation? Cas pratique
Dumont, Jacques; Stassen, Amandine ULiege; Belche, Jean Luc ULiege

Learning material (2021)

L’entretien motivationnel peut aider les Médecins Généralistes à aborder de manière constructive, efficiente et dans le respect de l’autonomie de chaque patient, la question de l’hésitation vaccinale ... [more ▼]

L’entretien motivationnel peut aider les Médecins Généralistes à aborder de manière constructive, efficiente et dans le respect de l’autonomie de chaque patient, la question de l’hésitation vaccinale Covid-19 en consultation. Cette vidéo montre un exemple du déroulement d'un entretien motivationnel en consultation. Les explications théoriques se trouvent sur une autre vidéo [less ▲]

Detailed reference viewed: 31 (1 ULiège)
Full Text
See detailRevue des modes de représentation de l'information spatiale
Denis, Antoine ULiege

Learning material (2021)

Cette revue, en format diaporama, a pour objet de présenter de manière relativement exhaustive et synthétique les différents modes de représentation de l’information spatiale. Bien qu’elle se concentre ... [more ▼]

Cette revue, en format diaporama, a pour objet de présenter de manière relativement exhaustive et synthétique les différents modes de représentation de l’information spatiale. Bien qu’elle se concentre essentiellement sur l’aspect formel des représentations, leur aspect fonctionnel est aussi parfois considéré. Cette revue présente majoritairement différents types de « cartes » (au sens large) mais d’autres types de représentations sont également présentés… Quelques catégories sont utilisées pour structurer la présentation. Notez cependant qu’une représentation donnée peut souvent être rattachée à plusieurs catégories. Un type de représentation donné est souvent illustré par quelques exemples. Ce document est en évolution permanente. Vos commentaires et suggestions sont les bienvenus. Contact et citation: voir la dernière slide. Cette revue peut également être vue comme une invitation à un voyage spatio-temporel à bord du vaisseau des Arts de la représentation de l’information spatiale. Elle vous fera voyager … de l’ivresse des profondeurs océaniques aux vertiges himalayens, … de Copenhague à New-York en passant par l’Afrique, l’Asie,… … des gravures rupestres préhistoriques et leur représentation archéo-iconographique aux plus récentes techniques de réalité virtuelle, en passant par le Moyen Âge, la Renaissance italienne,… … de la défense de mammouth au numérique live en passant par la carte à bâtonnets de bois, les cartes de sable et les peintures par points aborigènes, la feuille de papier, les plans reliefs ou encore les nuages de points, … de l’absence de dimension à la 5ème dimension en passant par la 2.5ème dimension, … du microscopique à la découverte des galaxies et exoplanètes de notre Univers, … de la représentation hyper réaliste à la représentation abstraite, mentale ou poétique, … de la représentation purement scientifique à la représentation humoristique, ludique, politique, ou encore artistique, … Bon voyage donc ! [less ▲]

Detailed reference viewed: 725 (30 ULiège)
Full Text
See detailDARA. Outil de recommandations d'Alma
Ducasse, Loïc; Bobin, Anne-Claude; Saeedi, Magda et al

Learning material (2021)

Structure du contenu : (1) Introduction à DARA ; (2) Exemples de recommandation : Exemplaires manquants (Missing Items), Demandes élevées (High Request Load), Modèles de description (Description Templates ... [more ▼]

Structure du contenu : (1) Introduction à DARA ; (2) Exemples de recommandation : Exemplaires manquants (Missing Items), Demandes élevées (High Request Load), Modèles de description (Description Templates), Lier des portfolios autonomes à la CZ (Link Standalone Portfolios to CZ), Lier des ressources électroniques à la Zone de communauté (Link Electronic Resources to the Community), Portfolios indisponibles (Unavailable Portfolios), Charger données utilisation (Load Usage Data), Télécharger des collections électroniques (Upload Electronic Holdings) ; (3) Gérer les recommandations DARA [less ▲]

Detailed reference viewed: 33 (2 ULiège)
See detailGenre(s) & Sexualité(s): Activité de réflexion et de déconstruction des stéréotypes
Bomans, Bastien ULiege

Learning material (2021)

Workshop de vulgarisation scientifique donné dans le cadre du cours de français (classe de 5ème année) de Madeleine Régibeau. Cette activité a eu pour objectif d’offrir aux élèves un aperçu des enjeux ... [more ▼]

Workshop de vulgarisation scientifique donné dans le cadre du cours de français (classe de 5ème année) de Madeleine Régibeau. Cette activité a eu pour objectif d’offrir aux élèves un aperçu des enjeux liés aux études de genre au travers de la déconstruction des stéréotypes de genre. La dimension participative de l’activité a eu pour but de promouvoir les échanges et de donner aux élèves l’opportunité de s’exprimer sur le sujet. Au terme de ce workshop, les élèves devaient être capables d’identifier certains stéréotypes de genre et de les aborder avec esprit critique. [less ▲]

Detailed reference viewed: 26 (3 ULiège)
See detailDensys school 2021: introduction to point and probabilistic forecasting
Dumas, Jonathan ULiege

Learning material (2021)

Densys school 2021 - May 31 to June 4 Réalisation des cours : introduction to point forecasting & introduction to probabilistic forecasting Réalisation des TD Tous les documents sont disponibles : https ... [more ▼]

Densys school 2021 - May 31 to June 4 Réalisation des cours : introduction to point forecasting & introduction to probabilistic forecasting Réalisation des TD Tous les documents sont disponibles : https://github.com/bcornelusse/DENSYS-school [less ▲]

Detailed reference viewed: 31 (2 ULiège)
See detailThe Royal Belgian Football Association: Scoring Goals On and Off the Pitch
Ferrara, Charlotte ULiege; Standaert, Willem ULiege

Learning material (2021)

This case concerns the 2020-2024 strategic plan for sustainability of the Royal Belgian Football Association (RBFA). The RBFA has been very successful on the football pitch, as the Belgian national team ... [more ▼]

This case concerns the 2020-2024 strategic plan for sustainability of the Royal Belgian Football Association (RBFA). The RBFA has been very successful on the football pitch, as the Belgian national team - the Red Devils - has ranked first in the world since September 2018. The case describes the rich history of sustainability activities at the RBFA since 1986, the materiality matrix that resulted from a stakeholder consultation, and their efforts to align their strategy with the UN Sustainable Development Goals (SDGs). In September 2020, on their 125th anniversary, the RBFA would communicate about their new strategic plan for sustainability, which included the ambition to also become a leading football association off the pitch. They developed a strategic framework that mapped specific UN SDGs to a combination of four sustainability pillars and three levels of impact. Would this structured approach help them to implement sustainability projects effectively? Was aligning with the UN SDGs going to help them to develop a shared language with partners? Could the 'Golden Generation' of football players become true sustainability champions? How could the RBFA help drive the world towards a sustainable future for everyone? [less ▲]

Detailed reference viewed: 32 (4 ULiège)
Full Text
See detailSvante Arrhenius the father of climate change
Attia, Shady ULiege

Learning material (2021)

I learned recently that the Swedish physicist and chemist Svante Arrhenius published in 1896 an article analyzing the climatic relevance of atmospheric carbon dioxide for average global ground ... [more ▼]

I learned recently that the Swedish physicist and chemist Svante Arrhenius published in 1896 an article analyzing the climatic relevance of atmospheric carbon dioxide for average global ground temperatures. His research constitutes pioneering work in modeling Earth's climate by incorporating the greenhouse effect and accordingly points out fundamental mechanisms that contribute to climate changes: https://www.rsc.org/images/Arrhenius1896_tcm18-173546.pdf [less ▲]

Detailed reference viewed: 110 (3 ULiège)
See detailLe climat et moi
Dumas, Jonathan ULiege; Dubois, Antoine ULiege; Rigo, François ULiege

Learning material (2021)

Conférence | "Toi Moi + Climat". L'objectif est de donner des ordres de grandeur et une boite à outils pour agir au quotidien sur son empreinte carbone. La présentation est organisée en 6 volets d'environ ... [more ▼]

Conférence | "Toi Moi + Climat". L'objectif est de donner des ordres de grandeur et une boite à outils pour agir au quotidien sur son empreinte carbone. La présentation est organisée en 6 volets d'environ 10 minutes, pour une durée totale visée de 1 heure. 1) Brève introduction sur l’impact des activités humaines sur le changement climatique ; 2) Alimentation ; 3) Biens de consommation ; 4) Mobilité (quotidienne et de loisir) ; 5) Logement ; 6) Conclusions et message positif lié à la gestion du changement. Cette partie sera ensuite suivie d'un débat autour de la thématique (30-45 minutes). [less ▲]

Detailed reference viewed: 39 (4 ULiège)
See detailBarco ClickShare: Introducing the Next-Generation Meeting Experience
Standaert, Willem ULiege; Muylle, Steve

Learning material (2021)

Detailed reference viewed: 36 (4 ULiège)
Full Text
See detailLa rédaction d'un mémoire en kinésithérapie et Réadaptation
Aguilaniu, Aude ULiege

Learning material (2021)

Ce document est principalement destiné aux étudiant.es de kinésithérapie et réadapation pour la rédaction de leur mémoire. L’objectif de ce document est d’être constructif pour aider au mieux dans cette ... [more ▼]

Ce document est principalement destiné aux étudiant.es de kinésithérapie et réadapation pour la rédaction de leur mémoire. L’objectif de ce document est d’être constructif pour aider au mieux dans cette épreuve finale avant l'obtention du diplôme. Bonne lecture :-) [less ▲]

Detailed reference viewed: 146 (23 ULiège)
Full Text
See detailBecome ULiégeois
Halleux, Isabelle ULiege; Grisard, Caroline ULiege; Bertucci, Oriana ULiege et al

Learning material (2021)

This booklet illustrates the culture of Liège, from the university to the city itself, by answering 10 questions. It aims to help new international researchers to discover the cultural characteristics of ... [more ▼]

This booklet illustrates the culture of Liège, from the university to the city itself, by answering 10 questions. It aims to help new international researchers to discover the cultural characteristics of Liège and Uliège so that they can integrate more easily. [less ▲]

Detailed reference viewed: 39 (13 ULiège)
Full Text
See detailDevenir un.e vrai.e ULiégeois.e
Halleux, Isabelle ULiege; Grisard, Caroline ULiege; Dupont, Thérèse ULiege

Learning material (2021)

Ce fascicule décrit la culture de l’Université de Liège et de la ville de Liège en répondant à 10 questions. Il a pour objectif d’aider les nouveaux chercheurs internationaux à découvrir les traits ... [more ▼]

Ce fascicule décrit la culture de l’Université de Liège et de la ville de Liège en répondant à 10 questions. Il a pour objectif d’aider les nouveaux chercheurs internationaux à découvrir les traits caractéristiques de la culture Liégeoise et ULiégeoise pour s’y intégrer plus facilement. [less ▲]

Detailed reference viewed: 34 (11 ULiège)
Full Text
See detailDossier de documentation 2021 - Droit constitutionnel
Behrendt, Christian ULiege

Learning material (2021)

Dossier de documentation du cours DROI1203-4 Droit constitutionnel.

Detailed reference viewed: 727 (46 ULiège)
Full Text
See detailValidation d'un questionnaire : analyses statistiques
Beaudart, Charlotte ULiege; DEMOULIN, Christophe ULiege

Learning material (2021)

Ce document est destiné aux chercheurs, etudiant.es, doctorant.es participant à un projet de validation d'un questionnaire/d'un outil/d'une échelle. Nous avons développé un guide d'aide à la réalisation ... [more ▼]

Ce document est destiné aux chercheurs, etudiant.es, doctorant.es participant à un projet de validation d'un questionnaire/d'un outil/d'une échelle. Nous avons développé un guide d'aide à la réalisation des statistiques visant à vérifier les propriétés psychométriques d'un questionnaire/d'un outil/d'une échelle sur le logiciel statistique SPSS. [less ▲]

Detailed reference viewed: 73 (18 ULiège)
Full Text
See detailPathologie du muscle - Classification - Traitement
Kaux, Jean-François ULiege

Learning material (2021)

Detailed reference viewed: 229 (72 ULiège)
Full Text
See detailLe Sumérien: Introduction à la langue, à l'écriture et aux textes - Partie II : Les textes sumériens en écriture cunéiforme. Listes de signes.
Colonna d'Istria, Laurent ULiege; Sallaberger, Walther

Learning material (2021)

Sumerisch: Eine Einführung in Sprache, Schrift und Texte Le Sumérien: Introduction à la langue, à l'écriture et aux textes Sumerian: An Introduction to Language, Writing and Texts Dieses neue Lehrbuch des ... [more ▼]

Sumerisch: Eine Einführung in Sprache, Schrift und Texte Le Sumérien: Introduction à la langue, à l'écriture et aux textes Sumerian: An Introduction to Language, Writing and Texts Dieses neue Lehrbuch des Sumerischen soll in das Studium dieser faszinierenden Sprache und des gewaltigen sumerischen Textcorpus einführen. Die Konzentration auf die neusumerische Sprachstufe (ca. 2200-1900 v.Chr.) erfolgt aus didaktischen und inhaltlichen Gründen. In dieser Zeit war Sumerisch noch eine lebende Sprache und zudem wirkte es in der Dichtung maßgeblich in den folgenden Zeiten nach. Interessierte können sich vom Neusumerischen aus das Altsumerische ebenso wie das altbabylonische Sumerisch erschließen. Die Beschreibung der Sprache (Sallaberger) erfolgt nach didaktischen Gesichtspunkten mit Übungsbeispielen. Den zweiten Teil bilden Texte (Colonna d'Istria), Monumentalinschriften, archivalische Dokumente und Texte der Schreibertradition, die in Autographie, Foto, Umschrift und Übersetzung geboten werden. Eine Zeichenliste (Colonna d'Istria) und ein Vokabular zu Texten, Beispielen und Übungen (Sallaberger) beschließen das Werk. In dem Lehrbuch verbinden Laurent Colonna d'Istria (Liège) und Walther Sallaberger (LMU München) Vorarbeiten, die sie in Jahren akademischen Unterrichts erarbeitet und weiterentwickelt haben. Neben einer deutschen, französischen und englischen Fassung ist auch die Publikation in anderen Sprachen geplant. [less ▲]

Detailed reference viewed: 49 (2 ULiège)
See detailCréer des présentations avec Markdown, Beamer et Pandoc
Pochet, Bernard ULiege

Learning material (2021)

Cette courte présentation a pour objectif de proposer une alternative non seulement libre (ce que LibreOffice fait déjà) mais également plus simple et rapide, propre, ouverte, durable, structurée et ... [more ▼]

Cette courte présentation a pour objectif de proposer une alternative non seulement libre (ce que LibreOffice fait déjà) mais également plus simple et rapide, propre, ouverte, durable, structurée et esthétique grâce aux nombreuses possibilités de Markdown associé à Pandoc et à Beamer. [less ▲]

Detailed reference viewed: 80 (4 ULiège)
Full Text
See detailChondropathie fémoral-patellaire
Kaux, Jean-François ULiege

Learning material (2021)

Detailed reference viewed: 213 (65 ULiège)
Full Text
See detailManuel de soutien à la soumission d’un protocole d’expérimentation au Comité d’Ethique Hospitalo-Facultaire Universitaire de Liège
THIBAUT, Aurore ULiege

Learning material (2021)

Dans ce manuel de soutien à la soumission d’un protocole d’expérimentation au Comité d’Ethique Hospitalo-Facultaire Universitaire de Liège, vous trouverez une description des documents à soumettre au ... [more ▼]

Dans ce manuel de soutien à la soumission d’un protocole d’expérimentation au Comité d’Ethique Hospitalo-Facultaire Universitaire de Liège, vous trouverez une description des documents à soumettre au Comité d'Ethique et des informations complémentaires afin que votre dossier comporte l'ensemble des informations nécessaires. Dans la seconde partie de ce document, vous trouverez un exemple de dossier complet à soumettre au Comité d'Ethique pour une étude interventionnelle non-pharmacologique. [less ▲]

Detailed reference viewed: 119 (12 ULiège)
Full Text
See detailPathologie du muscle - Complications - Traitements
Kaux, Jean-François ULiege

Learning material (2021)

Detailed reference viewed: 138 (69 ULiège)
Full Text
See detailEntorse de cheville
Kaux, Jean-François ULiege

Learning material (2021)

Detailed reference viewed: 205 (48 ULiège)
Full Text
See detailPathologie du muscle - Anamnèse - Clinique - Imagerie
Kaux, Jean-François ULiege

Learning material (2021)

Detailed reference viewed: 299 (106 ULiège)
Full Text
See detailFractures microtraumatiques
Kaux, Jean-François ULiege

Learning material (2021)

Detailed reference viewed: 201 (94 ULiège)
Full Text
See detailPathologies du tendon - Tendinopathies - Traitements 2
KAUX, Jean-François ULiege

Learning material (2021)

Detailed reference viewed: 177 (69 ULiège)
Full Text
See detailGravitational Lens Experiment
Surdej, Jean ULiege

Learning material (2021)

In this video, we describe and use a simple optical gravitational lens experiment which has the virtue of accounting for all types of image configurations observed so far among the presently known ... [more ▼]

In this video, we describe and use a simple optical gravitational lens experiment which has the virtue of accounting for all types of image configurations observed so far among the presently known gravitational lens systems. [less ▲]

Detailed reference viewed: 19 (4 ULiège)
Full Text
See detailExpérience de la lentille gravitationnelle
Surdej, Jean ULiege

Learning material (2021)

Dans cette vidéo, nous décrivons et utilisons une expérience simple de lentille gravitationnelle optique qui a la vertu de rendre compte de tous les types de configurations d'images observées jusqu'à ... [more ▼]

Dans cette vidéo, nous décrivons et utilisons une expérience simple de lentille gravitationnelle optique qui a la vertu de rendre compte de tous les types de configurations d'images observées jusqu'à présent `parmi les systèmes de lentilles gravitationnelles actuellement connus. [less ▲]

Detailed reference viewed: 21 (4 ULiège)
See detailHésitation vaccinale COVID en médecine générale
Belche, Jean Luc ULiege

Learning material (2020)

Les éléments importants à prendre en compte dans la discussion avec les patients en médecine générale concernant la vaccination COVID-19.Les notions importantes de l'hésitation vaccinale y sont abordées ... [more ▼]

Les éléments importants à prendre en compte dans la discussion avec les patients en médecine générale concernant la vaccination COVID-19.Les notions importantes de l'hésitation vaccinale y sont abordées ainsi que quelques spécificités COVID19. Enfin des conseils de communications sont dispensés pour les professionnels de la santé. [less ▲]

Detailed reference viewed: 58 (2 ULiège)
Full Text
See detailIntelligence artificielle et recherche documentaire juridique
Desseilles, François ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 65 (8 ULiège)
See detailDGH - Innovation and Change Management Experimentation
Lisein, Olivier ULiege; Rorive, Dominique ULiege; Randaxhe, David ULiege et al

Learning material (2020)

Développé dans le cadre de cours en management de l’innovation et gestion du changement dispensés à HEC Liège, ce site web pédagogique "DGH - Innovation and Change Management Experimentation" a pour ... [more ▼]

Développé dans le cadre de cours en management de l’innovation et gestion du changement dispensés à HEC Liège, ce site web pédagogique "DGH - Innovation and Change Management Experimentation" a pour objectif d'immerger les étudiants dans l’univers du Domaine des Grottes de Han – et, plus largement, du village de Han-sur-Lesse – et de leur permettre d’y endosser le rôle d’un jeune responsable de projet ou d’un consultant junior chargé d’y réaliser une mission spécifique, qui peut prendre différentes formes complémentaires: réalisation d’un diagnostic stratégique et organisationnel du Domaine des Grottes de Han, gestion d'un projet de changement concret au sein du Domaine et/ou de son écosystème, développement et implémentation d'une innovation pour le Domaine et/ou pour des acteurs de son écosystème, etc. A cette fin, ce site web propose aux étudiants un large éventail de ressources complémentaires nécessaires à leur bonne compréhension de cet environnement et à la bonne réalisation de la mission qui leur est confiée: interviews vidéos de plusieurs acteurs (Administratrice-Déléguée du Domaine des Grottes de Han, responsables et membres du personnel du Domaine, visiteurs, commerçants locaux, acteurs politico-économiques locaux, etc.), rapports d’activités, documents divers, liens Web, revue de presse, etc. Classées par grandes thématiques (35 capsules vidéos et autres documents complémentaires articulés autour des axes suivants: stratégie, organisation du travail, culture et valeurs, marketing et communication, écosystème, concurrence, défis et enjeux, innovations récentes, projets envisagés, avis de visiteurs, opinions des acteurs de l'écosystème, etc.), ces ressources multimédia permettent ainsi la réalisation de véritables "business simulations" "grandeur nature" pour former les étudiants aux défis, enjeux, méthodologies et techniques de gestion de projets, change management et management de l’innovation. Pour un aperçu de ce site web pédagogique, voir https://dgh-innovation-change-management.be [less ▲]

Detailed reference viewed: 36 (5 ULiège)
Full Text
See detailLecture on "Introduction to probabilistic forecasting"
Dumas, Jonathan ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 36 (2 ULiège)
Full Text
See detaillecture on "Residential energy supplier"
Dumas, Jonathan ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 39 (5 ULiège)
Full Text
See detaillecture on "Residential Electricity Pricing Offer"
Dumas, Jonathan ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 33 (1 ULiège)
Full Text
See detailLecture on "Introduction to forecasting"
Dumas, Jonathan ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 39 (5 ULiège)
Full Text
See detailCUPPD 2020/10 - Gestion de projet
Halleux, Isabelle ULiege

Learning material (2020)

Support de formation à destination des participants au certificat de préparation du projet dotoral. Session Oct. 2020

Detailed reference viewed: 68 (19 ULiège)
See detailAlberto Giacometti - L'Humanité absolue (audioguides de l'exposition)
Franck, Thomas ULiege; Bouvard, Émilie

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 36 (2 ULiège)
Full Text
See detailLa responsabilité pénale des personnes morales
Franssen, Vanessa ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 22 (3 ULiège)
See detailL'infection COVID 19: aspects cliniques et thérapeutiques en Médecine Générale
Belche, Jean Luc ULiege

Learning material (2020)

Exploration du décours clinique du COVID 19 modéré rencontré en Médecine Générale et aspects thérapeutiques. Septembre 2020.A destination des médecins engagés dans le master de spécialisation de Médecine ... [more ▼]

Exploration du décours clinique du COVID 19 modéré rencontré en Médecine Générale et aspects thérapeutiques. Septembre 2020.A destination des médecins engagés dans le master de spécialisation de Médecine Générale à l'ULiège. [less ▲]

Detailed reference viewed: 27 (1 ULiège)
See detailAlberto Giacometti, dans l'oeil de Sartre (dossier pédagogique)
Franck, Thomas ULiege; Jurdant, Pierre-Yves

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 24 (1 ULiège)
Full Text
See detailRéussir l'accueil d'un chercheur en mobilité internationale
Ernst, Brigitte ULiege

Learning material (2020)

This flyer (in French) contains a checklist of questions to ask in order to facilitate the welcoming of a researcher in international mobility at the university. It is intended for members of the academic ... [more ▼]

This flyer (in French) contains a checklist of questions to ask in order to facilitate the welcoming of a researcher in international mobility at the university. It is intended for members of the academic or scientific staff wishing to host or hire a researcher from abroad. [less ▲]

Detailed reference viewed: 51 (14 ULiège)
Full Text
See detailDroits de l'homme - Plan général du cours 2020 et slides
Bouhon, Frédéric ULiege

Learning material (2020)

Il s'agit du plan général du cours de Droits de l'homme (Master en Droit et Master en Science politique) pour l'année académique 2020-2021. Il vise à offrir un aperçu général de la matière et à permettre ... [more ▼]

Il s'agit du plan général du cours de Droits de l'homme (Master en Droit et Master en Science politique) pour l'année académique 2020-2021. Il vise à offrir un aperçu général de la matière et à permettre aux étudiants de mieux structurer leur prise de note. [less ▲]

Detailed reference viewed: 163 (31 ULiège)
See detailManagement of Organizations
Lisein, Olivier ULiege

Learning material (2020)

The “Management of Organizations” e-learning course aims at offering the students different theoretical and practical perspectives regarding how modern organizations are structured and work in practice ... [more ▼]

The “Management of Organizations” e-learning course aims at offering the students different theoretical and practical perspectives regarding how modern organizations are structured and work in practice. To do so, the following variables are examined: organizational structure, division and coordination of work between operators along key processes, departmentalization, liaison mechanisms between units, decision-making processes, authority and power relations, power games, institutional goals and objectives, contextual influences on organizational choices, etc. Constructed mainly according to an analytical logic, the course aims to make students aware of the diversity of contemporary organizations and the importance of taking managerial actions that correspond to the specific reality of each institution, whether private companies or public bodies. On the methodological level, this e-learning course is based on several complementary multimedia resources to help the students in their learning process: - a written syllabus and several theoretical podcasts, where students will find theoretical explanations of the main usual concepts in “Organization Theory” as well as several summaries (tables, graphs, etc.) to help the students in their learning process; - written and video case studies, to been seen as practical illustrations of the theoretical concepts; - video case studies, exercises and quizzes, to be seen not only as practical illustrations of the theoretical concepts but also as an interesting opportunity for students to concretely check out their understanding of the concepts through real case analyses. [less ▲]

Detailed reference viewed: 14 (2 ULiège)
See detailChange Management for Project Managers. Driving change and transformation with project.
Lisein, Olivier ULiege

Learning material (2020)

The “Change Management for Project Managers” e-learning course aims at offering the students different theoretical and practical perspectives regarding the change management issues and challenges as well ... [more ▼]

The “Change Management for Project Managers” e-learning course aims at offering the students different theoretical and practical perspectives regarding the change management issues and challenges as well as the ways to handle them. The course will first focus on how the change projects, their nature, their scope, their temporalities, etc. can be described (chapter 1). It will then highlight how these changes can be explained, by referring to different theoretical approaches – the second chapter demonstrates that different complementary theoretical approaches are often necessary to analyze and explain change processes in a complete and detailed way – and by combining them in an integrated model, called "the 5 forces model" (chapter 2). The course will finally explore how change projects can be managed, by discussing different management styles and by exploring diverse concrete avenues of action, linked to the theoretical approaches previously examined (chapter 3). After having distinguished different possible styles of change management – opposing in particular top-down and bottom-up approaches –, the course details the basic principles of the “polyphonic management style”, directly inspired by the 5 forces model studied in the chapter 2. Different avenues of actions are highlighted, insisting in particular on the need to involve stakeholders in change management approaches and on the importance to adjust change management practices on the basis of the exact content of the projects and on the basis of the specificities of the contexts in which they are carried out. On the methodological level, this e-learning course is based on several complementary multimedia resources to help the students in their learning process: - a written syllabus, where students will find theoretical explanations of the main usual concepts in “Change Management” as well as several summaries (tables, graphs, etc.) to help the students in their learning process; - theoretical podcasts, offering the students a synthesis of each chapter; - written and video case studies, to been seen as practical illustrations of the theoretical concepts; - video case studies, exercises and quizzes, to be seen not only as practical illustrations of the theoretical concepts but also as an interesting opportunity for students to concretely check out their understanding of the concepts through real case analyses. [less ▲]

Detailed reference viewed: 34 (5 ULiège)
Full Text
See detailInstitutions politiques et droit constitutionnel - droit constitutionnel
Durviaux, Ann Lawrence ULiege

Learning material (2020)

support de cours : Principes de droit constitutionnel belge

Detailed reference viewed: 93 (12 ULiège)
Full Text
See detailFiche pédagogique : Jeu d’intelligence collective au service de la trajectoire de projet
Vermeulen, Cédric ULiege

Learning material (2020)

En partant d’une situation initiale (« de début de projet »), explorer collectivement les moteurs et les freins existants pour atteindre une situation finale souhaitée (« de fin de projet »).

Detailed reference viewed: 60 (0 ULiège)
Full Text
See detailQu'est-ce-que l'instabilité chronique de cheville ?
Aguilaniu, Aude ULiege

Learning material (2020)

Voici un document qui résume comment l'instabilité chronique de cheville est décrite dans la littérature.

Detailed reference viewed: 8 (3 ULiège)
See detailA la découverte du quartier des Trixhes à Flémalle
Frankignoulle, Pierre ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 36 (0 ULiège)
Full Text
See detailexamen écrit analyse de cas corrigés
Durviaux, Ann Lawrence ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 78 (9 ULiège)
See detailENERGIA: Transforming a public utility company into a customer-centric organization
Hazée, Simon; Mancini, Philippe; Laloux, Dimitri et al

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 111 (7 ULiège)
Full Text
See detailAméliorer le fonctionnement des Associations de Surveillance et de Développement Durable (ASDD) en périphérie du Parc
Trégourès, Alexandre; Bianen, Florence; Vermeulen, Cédric ULiege et al

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 57 (3 ULiège)
Full Text
See detailLes instances de concertation autour du Parc National Odzala Kokoua : faciliter le dialogue entre les villages et le Parc
Trégourès, Alexandre; Bianen, Florence; Vermeulen, Cédric ULiege et al

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 56 (3 ULiège)
Full Text
See detailLa participation des communautés dans la gestion de la Fondation Odzala Kokoua (FOK)
Trégourès, Alexandre; Bianen, Florence; Vermeulen, Cédric ULiege et al

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 62 (9 ULiège)
See detailvidéo atelier TAP
Buret, Laetitia ULiege; Dumont, Virginie ULiege; Colson, Justine ULiege

Learning material (2020)

Cette vidéo présente l'examen clinique de base, systématique de la tête au pieds. Elle est destinée aux étudiants de BAC3 et MASTER 1 qui entre en stage d'observation de Médecine générale. Elle a pour ... [more ▼]

Cette vidéo présente l'examen clinique de base, systématique de la tête au pieds. Elle est destinée aux étudiants de BAC3 et MASTER 1 qui entre en stage d'observation de Médecine générale. Elle a pour objectifs d'aider les étudiants à être plus à l'aise dans l'approche du patient et dans la pratique des tests cliniques de base. [less ▲]

Detailed reference viewed: 26 (2 ULiège)
Full Text
See detailEcosystem services provided by urban forest of Liège City
Selmi, Wissal ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 29 (2 ULiège)
See detailChronologie de l'infection COVID et impact sur le testing-Tracing. Valeurs prédictives positives et négatives des tests
Belche, Jean Luc ULiege

Learning material (2020)

Explication des procédures de testing et tracing en regard de la chronologie de l'infection COVID 19. Explications sur les valeurs prédictives positives et négatives des tests PCR COVID 19. Mai 2020

Detailed reference viewed: 36 (2 ULiège)
Full Text
See detailPrincipes des télécommunications analogiques et numériques: manuel des répétitions
Van Droogenbroeck, Marc ULiege; Latour, Philippe ULiege; Wagner, Jean-Marc et al

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 601 (127 ULiège)
Full Text
See detailTesting Manual of the Pictorial Scale of Perceived Water Competence (PSPWC)
De Sousa Morgado, Liliane ULiege; De Martelaer, Kristine; D'Hondt, Eva et al

Learning material (2020)

The Early Years Special Interest Group have completed a technical publication, ‘Pictorial Scale of Perceived Water Competence (PSPWC) Testing Manual’. This publication is the first to specifically focus ... [more ▼]

The Early Years Special Interest Group have completed a technical publication, ‘Pictorial Scale of Perceived Water Competence (PSPWC) Testing Manual’. This publication is the first to specifically focus and develop an assessment tool appropriate for young children aged 4 – 8 years old. It aims to address the following specific needs 1) to be accessible to this young age range, 2) to be suitable for children of different swimming levels, 3) cover all the aquatic fundamentals – water entry, breath control, buoyancy, balance, propulsion, immersion, water exit, gliding and vision. The idea to develop the PSPWC started during the Early Years Special Interest Group meeting at Laramie 2016 AIESEP, which then developed into a larger group of experts in order to develop and present the assessment tool. A four year process of critical analysis, preliminary face-validity, face-validity and content validity were completed in the development of each version of the PSPWC until the final testing manual was completed. Within the testing manual all aquatic skills and test items are represented through visual methodologies of drawings by a professional illustrator. In order to engage young children’s interests and to keep their attention to facilitate their understanding and to obtain more meaningful responses. The testing manual includes 3 level progressions for each situation, skill or test item, level 1 = “not able to do the skill”; level 2 = “skill in progress” and level 3 = “able to do the skill. The 3 level progression was developed as the expert group considered it more appropriate to have a process orientated scale showing a child’s developmental progression. The PSPWC can be applied for use in children (measurement of their own perceived water competence), in parents (measurements of their perception of children’s water competence) and/or in teachers (measurement of their perception of pupils’ / students’ water competence. [less ▲]

Detailed reference viewed: 303 (14 ULiège)
Full Text
See detailMéthodes de synthèse narrative de la littérature
Dachet, Dylan ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 40 (4 ULiège)
Full Text
See detailDédale, inventeur de l'architecte
Garcia Garcia, Adrien ULiege

Learning material (2020)

Exposé dans le cadre du cours de Séminaire d'histoire de l'art et archéologie de l'Antiquité gréco-romaine (HAAR0121-2) sous l'égide de Thomas Morard.

Detailed reference viewed: 52 (2 ULiège)
See detailGoulag (dossier pédagogique)
Franck, Thomas ULiege; Jurdant, Pierre-Yves

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 39 (1 ULiège)
Full Text
See detailHow do we obtain the data driving precision farming applications?
Garré, Sarah ULiege

Learning material (2020)

The interactive, digital lift-the-flap poster shows you which techniques are used to generate the data necessary for precision farming.

Detailed reference viewed: 92 (7 ULiège)
Full Text
See detailDer Klimawandel - Materialsammlung von Scientists for Future für Lehrende und Lernende
Pfennig, Andreas ULiege; Blümer, Jürgen; others

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 22 (1 ULiège)
Full Text
See detailCritères de qualité pour la recherche en Sciences de l'Education
Dachet, Dylan ULiege

Learning material (2020)

Cette séance de cours a pour objectif d'outiller les étudiants en critères méthodologiques leur permettant, à la fois, d'avoir une lecture critique de la littérature scientifique et de préparer leur ... [more ▼]

Cette séance de cours a pour objectif d'outiller les étudiants en critères méthodologiques leur permettant, à la fois, d'avoir une lecture critique de la littérature scientifique et de préparer leur propre recherche. [less ▲]

Detailed reference viewed: 48 (6 ULiège)
Full Text
See detailAI and Law Enforcement
de Streel, Alexandre; Franssen, Vanessa ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 75 (6 ULiège)
Full Text
See detailStrategic Planning for Policy-Makers
Esposito, Giovanni ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 24 (2 ULiège)
Full Text
See detailJustifier un projet - Penser le bien commun dans un jury d’architecture
Kunysz, Pavel ULiege

Learning material (2020)

Présentation de quelques constats liés à l'observation des interactions et typologies mobilisées au sein d'un jury d'architecture de 3ème bachelier à la faculté d'architecture de Liège (habitat collectif ... [more ▼]

Présentation de quelques constats liés à l'observation des interactions et typologies mobilisées au sein d'un jury d'architecture de 3ème bachelier à la faculté d'architecture de Liège (habitat collectif à Seraing - Décembre 2019). Le travail explore en trois temps la façon dont le bien commun est mobilisé, consciemment ou non, au sein de ce jury au travers des justifications et critiques de projets (grille d'analyse boltanskienne), de l'exploitation des typologies de la cour et du jardin (grille de l'idéal-type wéberien) et du rapport au contexte urbain du projet. [less ▲]

Detailed reference viewed: 28 (3 ULiège)
Full Text
See detailLes herbiers de Haute-Ardenne : pourquoi les héberger dans les collections fédérales ?
Metzmacher, Maxime ULiege

Learning material (2020)

Under good conditions, herbariums can be preserved for several centuries. The conservation of Haute-Ardenne herbariums in the collections of the Meise Botanical Garden is desirable for technical, heritage ... [more ▼]

Under good conditions, herbariums can be preserved for several centuries. The conservation of Haute-Ardenne herbariums in the collections of the Meise Botanical Garden is desirable for technical, heritage, historical and scientific reasons. In 2019, two of these herbariums were transferred to these collections. [less ▲]

Detailed reference viewed: 70 (17 ULiège)
Full Text
See detail«  Every PhD Candidate Matters: an Introduction to Stereotypes Analysis »
Ernst, Brigitte ULiege

Learning material (2020)

Stereotypes are like road maps: they help us to orient ourselves in our relationships. However, unlike a map, there is no legend to offer directions or explanations, so we must be aware of our personal ... [more ▼]

Stereotypes are like road maps: they help us to orient ourselves in our relationships. However, unlike a map, there is no legend to offer directions or explanations, so we must be aware of our personal biases. Power and privilege are not distributed equally according to race, gender, age or social class. Many strategies, whether conscious or unconscious, preserve and favor one’s own power. This workshop will explore 5 power controlling behaviors and learn how to neutralize them, either for ourselves or to help another person." [less ▲]

Detailed reference viewed: 67 (11 ULiège)
See detailConstruction européenne et implications pour la Belgique
Weerts, Audrey ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 31 (3 ULiège)
Full Text
See detailFORMASUP - Parcours d'une conseillère techno-pédagogique
Fettweis, Véronique ULiege

Learning material (2020)

Portfolio dans le cadre du Master de Spécialisation de l'Enseignement Supérieur

Detailed reference viewed: 38 (11 ULiège)
Full Text
See detailGuidelines for a Research Master Thesis in Marketing
Delcourt, Cécile ULiege; Barbosa, Patrick

Learning material (2020)

This document presents the general guidelines for a research master thesis in marketing. It is specifically crafted for students enrolled in the specialized Master in Marketing at HEC Liège.

Detailed reference viewed: 143 (11 ULiège)
See detailGuidelines for an Internship in Marketing
Delcourt, Cécile ULiege; Barbosa de Sousa, Patrick ULiege

Learning material (2020)

This document presents the general guidelines for an internship in marketing. It is specifically crafted for students enrolled in the specialized Master in Marketing at HEC Liège.

Detailed reference viewed: 48 (9 ULiège)
Full Text
See detailELEN0445 forecasting assignment 2020
Dumas, Jonathan ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 26 (4 ULiège)
Full Text
See detailLes tendinopathies
Kaux, Jean-François ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 136 (60 ULiège)
Full Text
See detailPrévention des tendinopathies ?
KAUX, Jean-François ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 38 (3 ULiège)
Full Text
See detailDouleurs chroniques de jambes
Kaux, Jean-François ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 83 (20 ULiège)
Full Text
See detailAgir pour le climat
Renardy, Mandy ULiege; Horion, Gwendoline ULiege; Dufrasne, Maelle et al

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 58 (8 ULiège)
Full Text
See detailComment appréhender le terrain
Renard, Juliette ULiege

Learning material (2020)

Présentation donnée dans le cadre du séminaire d'accompagnement à l'écriture du mémoire en sciences politiques

Detailed reference viewed: 36 (5 ULiège)
Full Text
See detailJacqueline Harpman. La Fille démantelée. Dossier pédagogique Espace Nord
Outers, Pierre ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 28 (5 ULiège)
Full Text
See detailDroit matériel européen - recueil de documentation 2020
Van Cleynenbreugel, Pieter ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 39 (1 ULiège)
Full Text
See detailProfiling the ester aroma of fruity beers using comprehensive twodimensional gas chromatography: a comparison of flow and cryogenic modulators
Massenet, Thibault ULiege; Muller, Hugo ULiege; Dubois, Lena ULiege et al

Learning material (2020)

Beer aroma results from a complex mixture of volatile compounds that derive mainly from its raw ingredients and during processing. To characterize such a complex gas mixture, comprehensive two-dimensional ... [more ▼]

Beer aroma results from a complex mixture of volatile compounds that derive mainly from its raw ingredients and during processing. To characterize such a complex gas mixture, comprehensive two-dimensional gas chromatography coupled with mass spectrometry (GCXGC-MS) has proven to be a powerful analytical method. Moreover, this technique can be easily coupled to headspace solid phase micro extraction (HS-SPME), which permits a straightforward and rapid sampling of volatile organic compounds (VOCs). This paper reports on the relative performances of two different types of GCxGC modulator, a flow modulator and a cryogenic modulator, for characterizing the VOC signature of the headspace of five Belgian fruity beers. Particular emphasis is placed on the ester fraction of these volatile compounds. The results demonstrate that the cryogenic modulator permits a better overview of the molecular composition of the beer headspace, detecting nearly three times more molecules than the flow modulator. [less ▲]

Detailed reference viewed: 124 (10 ULiège)
Full Text
See detailInvestigation of the similarities and differences of two beer aroma profiles using comprehensive gas chromatography and mass spectrometry
Hardy, Soline ULiege; Henin, Adèle ULiege; Dubois, Lena ULiege et al

Learning material (2020)

This benchmarking study of fruity beers volatile profiles, analyzed by SPME-GC×GC-MS, highlights the similarities and differences between two beers’ profiles (cherry and peach flavored) based on a PCA, an ... [more ▼]

This benchmarking study of fruity beers volatile profiles, analyzed by SPME-GC×GC-MS, highlights the similarities and differences between two beers’ profiles (cherry and peach flavored) based on a PCA, an ANOVA testand heat map. The common volatile organic compounds (VOCs) of the two beers were related to the similar brewing process compared to the three other beers whereas the different VOCs define the aroma and the taste of the beer. [less ▲]

Detailed reference viewed: 73 (5 ULiège)
See detailMary Shelley's Frankenstein
Delville, Michel ULiege

Learning material (2020)

Detailed reference viewed: 21 (1 ULiège)